Събота, 13 Апр 2024
    
Бургас Крими

Едва 2 от 242 отнети автомобила на пияни и дрогирани стигнаха до първи търг

  13.01.2024 17:17  
Едва 2 от 242 отнети автомобила на пияни и дрогирани стигнаха до първи търг

Изобретателност. Нарушителите по-често са хващани в чужди возила, не плащат и глоби

 

Георги РУСИНОВ

 

След пет месеца изземване на автомобили от позволили си да шофират пияни или дрогирани водачи, идва време за първия търг на Националната приходна агенция (НАП) в Бургас. Той ще се състои на 15 януари, когато ще се отворят офертите за едва два автомобила. Возилата спокойно могат да бъдат наречени „трошки“, тъй като са на 25 и 28 години. Оценени са съответно на 1200 и 1000 лева. Първият е „Опел Астра“ и се намира в Созопол. Вторият е „Волксваген Голф“, който е отнет в Руен. Дали собствениците им ще са тези, които отново ще откупят „старите момичета“, към които би следвало да имат силен сантимент, предстои да разберем. От информацията за търга на НАП става ясно, че двете коли се съхраняват в съответните общини, от които са иззети от полицията.

Промените в закона, с които от 4 август 2023-та започнаха да се отнемат автомобили на пияни и дрогирани шофьори, бяха приети от обществото предимно с одобрение. Очакваше се самият факт, че ще изгубиш автомобила си, ако те хванат в нетрезво състояние или под влияние на наркотици зад волана, да има превантивен ефект. А в случай, че караш чужд автомобил – да заплатиш себестойността му като глоба. Да, но не. Изглежда и тук законотворците свършиха работата си както обикновено – на парче и без вникване дълбоко в проблема.

За изминалите 158 дни от 4 август 2023-та до 9 януари 2024-та ОДМВР-Бургас е иззело 117 автомобила на шофьори с провинения по чл.343 Б, ал.1 от НК (управление след употреба на алкохол) и 125 по чл.343 Б, ал.3 от НК (наркотици), или общо 242 возила, показа репортерска проверка на „Черноморски фар“. Видимият резултат от данните е, че търсеният превантивен ефект на практика е несъществуващ и имагинерен, останал единствено зад гръмки фрази и пожелания за справяне с войната на пътя. А точно тези цифри показват, че само в Бургаска област всеки ден поне двама шофьори са хванати пияни или дрогирани в управлявани от тях автомобили. А колко минават между капките? Това зависи изцяло от работата на полицията и колко активни са с проверките на пътя.

Вариантите при установени шофьори-нарушители са два.

В първия, когато водачът е собственик на управляваното от него превозно средство, то се иззема от органите на реда и се транспортира до охраняем паркинг, където остава до приключване на наказателното преследване срещу пияния или дрогирания водач. Реално той остава собственик на колата, докато евентуално съдът не го осъди. При осъдителна присъда задължително се постановява отнемане на автомобила в полза на държавата, като той се предава на Националната агенция по приходите (НАП), която по преценка може да го обяви на публичен търг, или да го даде за ползване на друга държавна институция.

Във втория случай, когато МПС-то не е собственост на провинилия се шофьор, то се иззема от полицията с протокол, като веществено доказателство във връзка с извършеното престъпление. В хода на наказателното производство лицензиран оценител оценява стойността на автомобила, като при евентуална осъдителна присъда съдът налага на виновния глоба, равностойна на оценката на превозното средство.

Проблем, оказва се, обясняват магистрати, е събираемостта на глобите, които произхождат от втория вариант. Именно в хипотезата за собствеността на автомобила попадат голяма част от делата, които Районен съд – Бургас разглежда. Справка от съда за медията ни показа, че от всички производства по чл. 343 Б има приключени 71. 26 от тях са с постановление отнемане на моторното превозно средство или заплащане равностойността на отнетия автомобил. Видно от данните на съда става ясно, че самите производства отнемат немалко време, а по една част от тях се присъждат и оправдателни решения. Тук вероятно влизат и такива с положителни проби за наркотици, които впоследствие са показали, че става въпрос за прием на хапчета или други, незабранени субстанции, отчитани често като наркотици на първоначалните дръг-тестове, обясниха юристи.

 

Не плащаш глоба? Съдия Евгени Узунов предлага затвор или обществено полезен труд

 

Председателят на Районен съд – Бургас съдия Евгени Узунов коментира пред наш репортер, че проблемът изобщо в съдебната практика е, че паричните санкции, наложени от магистратите, са почти несъбираеми. Тук попадат и делата на шофьори, хванати пияни или дрогирани, които не са управлявали собствен автомобил и следва да заплатят равностойността му в глоба.

„Случаите са много разнообразни. Имаме фирмени превозни средства, такива в режим на съпружеска имуществена общност, наследствени автомобили, лизингови, рент-а-кар. Палитрата е пълна. Въпросът е такъв, че законодателят не държи сметка в това производство да се реши чия е собствеността и какво да присъдим. Той казва – ако е собственост на дееца, се отнема. По какъвто и да е начин се оспорва собствеността, тогава присъждаме равностойност, определена по пазарна оценка от вещо лице, която трябва нарушителят да заплати. Автомобилът не се отнема в полза на държавата“, обясни той.

Какво куца в закона, съдия Евгени Узунов отговори:

„Много неща виждам, които трябва да се изчистят. На първо място, да погледнем елемента от наказанието присъждане на равностойност. При невъзможност да бъде изпълнено от дееца, това остава едно висящо наказание, по отношение на което липсва усещане за наказуемост. Ако е малоимотен, безимотен, безработен, или е с оскъдно имущество, което е защитено от закона, ние като държава не можем да удовлетворим целите на наказанието. Т.е., ние не изпълняваме разпоредбата на закона да съберем сумата, която сме присъдили“.

Как тогава може да се избегне неплащането на задълженията към държавата, което пък води до липса на чувство за справедливост у обществото, председателят на Районен съд – Бургас обясни:

„Този тип наказания трябва да се осъвременят чрез промяна в закона. Невъзможността за заплащане на глоба в определен от закона срок да се заменя с полагане на общественополезен труд, или лишаване от свобода. Това да е обвързано с минималната работна заплата за обективен критерий, който едновременно ще е относим и продължителен. Смятам, че така ще се получи една много адекватна мярка“, посочи той и добави, че работещите примери вече ги има в цяла Европа и единственото, което се иска от нашите законотворци е да ги адаптират към нашата действителност.

 

Какво би означавало това?

 

„Имате задължение да платите глоба от 2000 лева, но не го правите в двумесечен срок от влизане на присъдата в сила. Тези 2000 лева в съотношение към дневната ставка на минималната работна заплата, която в момента е 40 лева, се изтърпяват като наказание лишаване от свобода. Т.е. за всеки 40 лева от глобата се присъжда един ден затвор. Можем и още по-гъвкаво да го направим с полагане на общественополезен труд, но все още нямаме социалния механизъм за целта. Затова трябва да има структура, която да осигури работа, която да контролира процеса“, поясни съдия Узунов.

Така не само че събираемостта ще се повиши, но и една подобна мярка би имала превантивен ефект и в същото време ще осъвремени системата на наказанията в Наказателния кодекс, които са останали от едни други времена, категоричен е магистратът.

 

Сегашният закон води до голи условни присъди

 

„Всеки би предпочел да потърси начин да плати глобата си, ако знае, че ще влезе в затвора. По този начин ще я усети като наказание, но ще може да продължи да упражнява труда си, за да може да си възстанови разходите и да се грижи за семейството. Говорим, разбира се, за престъпления с по-ниска степен на обществена опасност, за хипотези, в които би било по-добре човекът да бъде общественополезен, отколкото да го вкарваме в затвор или да му дадем една гола условна присъда, от която да не усети нищо – нито той, нито обществото. Основното наказание, предвидено от закона по чл.343 б, ал.1 е лишаване от свобода от 1 до 3 години и глоба от 200 до 1000 лева. Обикновено при липса на предходни осъждания съдебната практика показва, че се налагат условни присъди. Когато това се комбинира и с невъзможност за поемане на финансовите санкции, каквато в тези дела е заплащане себестойността на автомобила, то усещането за безнаказаност е пълно“, каза председателят на Районен съд – Бургас.

 

Българинът ще хитрува, но колата си не дава

 

Съдия Узунов не подмина и много важния фактор, който представлява изобретателността на българина. По думите му случаите, в които глобите няма да се събират, ще продължават и дори ще се увеличават.

„Ще карат автомобили с пълномощни, непрехвърляни с години, през трети лица, рент-а-кари и с каквито договори се сетите, само и само да се избегнат последиците от наказанието, една от които е отнемането на автомобила. Със сигурност ще има много изобретателни решения“, убеден е магистратът.

Затова според него е необходима тази промяна в закона, която обаче той като съдия не може да извърши.

„Това, което можем да направим, е да предложим нашите виждания на Министерство на правосъдието, което има законодателна инициатива чрез министъра. Отделно от това в Министерството направиха една комисия, която да прави анализ на нормативната база чрез мнения на наши експерти – юристи и съдии, които могат да дадат адекватни предложения, така че промяната в Конституцията да не е голословна, а да има реална процесуална промяна, за да се усети у гражданите. Всичко друго са голи приказки. Това е нещо, което можем да направим. Това е реалната съдебна реформа. Хората трябва да усетят, а не да слушат как увеличили или намалили мандата на главния прокурор. На хората за това изобщо не им пука“, каза съдия Узунов.

Председателят на Районен съд – Бургас даде интересен пример и как към момента чужди граждани, предимно туристи, се разминават от българското правосъдие.

„В курортите карат пияни и дрогирани от цяла Европа. Когато хванат някого, той минава през съд, дават му едно условно наказание, даже не му взимат и книжката, защото не могат да му установят правоспособността, пишат един формален акт, че го лишават от право, налагат му една формална глоба и той се качва на самолета и заминава. Къде на български гражданин това ще му се случи в Европа или където и да е по света? Това е безумие. Ние сме принудени да работим в тези условия, а после упреците са към съда. Ами ние работим по този закон. Затова е редно да го уведомяваме обществото, за да можем да направим тези промени. Без реална процесуална промяна, каквито и промени да правят в Конституцията, няма да има никакъв ефект“, категоричен е той.

 

НАП се включва на финалната права

 

Защо обаче след толкова много иззети автомобили НАП пуска на търг едва два? Специалисти отговарят пред изданието ни, че със сигурност става въпрос за първите возила, за които има съдебно решение. Приходната агенция няма как да продава автомобили, за които съдът все още не се е произнесъл. Освен това процедурата около пускането на търг за всеки един автомобил отнема около 3 месеца, научи „Черноморски фар“.

Иначе казано, НАП е на финала на този процес, който започва с изземването на автомобил от пиян или дрогиран шофьор, преминава през съдебно производство и завършва с решение, от което автомобилът следва да се продаде или не. Експерти коментират, че в този ред е напълно нормално отнетите возила да се продават през определен период. От сигурни източници научихме също, че към този момент няма дадени за ползване от други държавни агенции отнети от областта превозни средства.

Запознати с работата на приходната агенция коментират, че събирането на задължения, постановени от съда не е сред приоритетите ѝ, именно поради гореизброените причини. НАП търси по-големите задължения от „големите риби“ на пазара, а върху съдебните глоби се фокусират държавните и частни съдебни изпълнители, чиято успеваемост в събираемостта процентно е по-висока.


Анкета

Мнения

Бургас Мнения
Кметът на Бургас: Не съм изненадан, че областният управител спря решението за увеличение на таксата за синя зона
  12.01.2024 16:36      

Воъбще не съм изненадан от решението на областния управител на Бургас да спре гласуваното от