Петък, 01 Oct 2021
    
Общество

Обсъждат край на лимитите и 24-часовото разположение на джипитата

  03.07.2021 11:08  
Обсъждат край на лимитите и 24-часовото разположение на джипитата

БЛС и НЗОК започват преговори за промени в Националния рамков договор

Ина ПЕТРОВА

Отпадане на лимитите и на 24-часовото разположение на личните лекари са част от предложените промени, които да залегнат в анекса на Националния рамков договор 2020-2022. Промените се обсъждат в момента от Българския лекарски съюз и Националната здравноосигурителна каса, а тон за тях даде служебният здравен министър.

„Лимитите са наказание за добре работещите лечебни заведения и награда за онези болници, към които пациентите по-рядко се обръщат. В поредица решения ВКС потвърди правото на лечебните заведения да получат заплащане за действително извършените от тях дейности, а не за финансиране на база лимити“, посочи министър Стойчо Кацаров и настоява НЗОК и БЛС да се споразумеят за премахване на болничните лимити.

На регионално ниво лекарският съюз приема аргументите, като уточняват, че отпадането на лимитите е по-скоро въпрос на политическа воля. „Отпадането им е свързано с въвеждане на нов механизъм за контрол на дейността. За него се говори още от 2008 г., когато се заговори за дигитализациите в здравеопазването. Тогава имаше една пробна система за ел. здравеопазване, която се въведе в Сливница“, посочва председателят на Регионалната колегия на БЛС за Бургас д-р Цветомир Цветков.

По думите му механизмът е много прост. „При постъпването си в болница пациентът се регистрира в реално време в системата на болницата, която е вързана със системата на здравната каса, той светва като вече регистриран, приет пациент. При всяка манипулация тя в реално време се регистрира в системата, за да бъде проследена. Това е една елементарна дигитализация, която трябва да продължи да се внедрява в здравеопазването“, споделя д-р Цветков. По думите му, така всичко ще е прозрачно и няма да е нужно да се правят някакви проверки от касата след 5-6 месеца. Опитът за въвеждане на подобна система за регистрация с лични карти на пациентите при хоспитализирането им лекарят смята за крайно неудачен. Не мисли, че ще има проблеми с финансирането от страна на здравната каса, защото страната ни не надвишавала средноевропейските показатели за заболеваемост и хоспитализация, така парите ще се привеждат за реални медицински дейности.

Припомня и дисбаланса при определянето на лимитите. „Има болници, които като стигнат лимита спират да работят и чакат следващия месец, а има болници, които колкото и да работят, не могат да изпълнят лимитите, които са им дадени. Затова те трябва да се разпределят не по симпатии, а по реално изработени дейности“, убеден е д-р Цветков. И казва, че без отпадане на лимитирането няма как да очакваме, че парите ще следват пациента. Засега обаче няма яснота ще бъдат ли въведени промените в условията на липсващо електронно здравеопазване.

Липсват и детайли за новия модел, който ще замести евентуалното отпадане на 24-часовото разположение на джипитата. Общопрактикуващите лекари приветстват предложенията, но не са наясно кой ще ги замества и как ще става финансирането.

За момента въпросът е решен за времето от 20 часа вечерта до 8 сутринта, както и в почивните дни. Тогава обслужването на пациентите се поема от Медицински центрове, с които джипитата имат сключени договори.

„Става въпрос за делнични дни, ако да речем общопрактикуващият лекар е на смяна от 8 до 13 часа и пациент има нужда от помощ, но не спешна във времето от 13 до 18 часа. Той трябва да има достъп до лечебно звено. Как ще се организира това, не се знае“, казва председателят на Регионалното сдружение на общопрактикуващите лекари д-р Петко Желязков.  Посочва и друг проблем, който засяга негови колеги в по-отдалечените краища. „Те сами дават дежурства, което е нечовешко“, споделя докторът.

Предстои да се детайлизира новия модел, така че да удовлетворява и джипитата, и пациентите. 

Предвижда се и повече медицински дейности, които се извършват в лечебните заведения, да преминат към извънболничната медицинска помощ. Налага го модерната медицина, която е все по-неинвазивна и все по-амбулаторна, смятат здравните експерти.

Идеята им е също пациентът активно да може да контролира медицинските дейности. Един от вариантите е НЗОК ще информира гражданите за медицинските дейности, които са им извършени, а всеки, който има съмнение за извършено нарушение, ще може да подаде обратен сигнал до Здравната каса. Това ще става чрез нотификация, която ще изпраща мобилното приложение, което и сега съществува. Но пациентът в момента може да се информира само ако сам направи проверка в здравното си досие, достъпно през сайта на НЗОК.

 

 

 

 

 


Анкета

Мнения

Избори 2021 Мнения
Драгомир Ошавков, кандидат-депутат, „Изправи се! Мутри вън!“: Очаквам обединение на партиите на промяната около няколко важни проблема
  02.07.2021 17:54      

Драгомир Ошавков е на 47 години от Бургас. Роден и завършил средното си образование в Айтос.