Понеделник, 26 Юни 2023
    
Бургас

През XVIII век пристанището дава тласъка за развитие на Бургас

  25.03.2023 12:37  
През XVIII век пристанището дава тласъка за развитие на Бургас

Мит е, че градът тогава всъщност е едно рибарско селище, твърди историографът Митко Иванов

 

ГЕОРГИ РУСИНОВ

 

Пристанището в Бургас открай време играе важна роля в развитието на града. Именно изключителната му натовареност от внос и износ през XVIII век тласка развитието на Бургас, който тогава е най-важният пристанищен град в тази част на Османската империя, заради свързаността си с Истанбул. Това разказа преди време в лекция бургаският историограф Митко Иванов, която днес ще припомним на Вас – нашите читатели. В нея той посочи интересни факти, сочещи, че Бургас изобщо не е рибарското селище, за каквото винаги е бил посочван, а развит град, с индустрия и търговия. В този материал ще обърнем внимание на пристанището и процесите около него, които дефинират категорично Бургас като град.

 

Бургаският залив – най-оспорваната територия между България и Византия

 

Още с появата си на картата на Европа през 681 година България си спечелва един враг. Това е Източната римска империя, наричана също Византия. Войните между двете империи са непрестанни, а територии постоянно сменят владението си, най-вече тези по морето. Защо това е така? Византийците, сред което население са били и гърците са били отдавна изявени мореплаватели. Затова по Българското Черноморие почти всички градове са били с преобладаващо гръцко население и имена – Несебър – Месемврия, Созопол – Аполония, Поморие – -Анхиало, Царево – Василико и т.н. Морските градове са били от изключително значение за византийците, тъй като са осъществявали търговия чрез тях и са представлявали директна връзка с дома – величествения Константинопол.

Митко Иванов застъпва тезата, че много малко време Бургас е бил част от българската държава. Византия не го е давала за нищо. Защо? Отговорът е много лесен – с кораб от Бургас до Константинопол са няколко часа път. С каруци по земята – дни мъчителен преход.

„За пример само ще ви кажа, че от Бургас до Пловдив тогава са пътували 10 дни с каруца. Връзката с Константинопол е Странджа и Бургас. Затова Византия всячески се опитвала да ги запази в територията си. Така Бургас се явява най-оспорваната територия между България и Византия“, обясни той.

Защо обаче според Иванов Бургас обезателно е град и бургазлии са били морски хора и граждани, за разлика от преобладаващото население, което е живяло в селата?

 

Пристанището – това е отговорът

 

С него Бургас много по-рано от всички градове в страната, освен може би Варна, се свързва със света. Макар и под османско владичество, Бургас е бил изключително важен за империята. Причината отново естествено е същата, както и при Византия – връзката с Константинопол, вече наричан Истанбул.

„През XVIII век в бургаското пристанище вече влизат стоки от цял свят. Солодобивът е бил монопол на султана и важна експортна стока. Търговията, особено с жито, в това време в Бургас процъфтява. Тя е основният мотор за развитието и няма градски център без търговия. Няма“, каза историкът.

Житото е било най-изнасяният продукт от пристанището в Бургас. Още през XVIII век оборотите са били огромни. Митът, че риболовът е основният поминък в Бургас е неверен.

„Мелничарството също е важен отрасъл. Тогава в Бургас има няколко мелници, които са се падали на края на града, днес вече в териториите му. После с индустриализацията някои от вятърните мелници се превръщат в парни. Лозарството също е било развито в Бургас. Противно на твърденията, че е селско занимание – лозя са се гледали около градовете и вино се е купувало от градовете“, заяви Иванов.

В обобщение – мит е, че до XIX век тук не са живеели българи. Мит е, че търговия и промишленост е имало само във Варна. Мит е, че рибарството е основен поминък до XIX век.

„Само за сведение още един любопитен факт. През 1879 г. в града е имало фабрика за бира. Няколко години по-рано от първите фабрики в другите големи градове в България. Това говори и че не сме просто град, а сме европейски град. Бирата е била изключително употребявана от европейците, а в Бургас покрай пристанището е имало доста от тях“, посочи историографът.

 

Айтос и Поморие спорят в чия околия да е важният пристанищен град Бургас

 

През 1784 г. Бургас е единственият неоколийски град, до който стигат фермани от султана. Бургас тогава е бил в Айтоска околия. Тук може би се крие истината зад шегата „Бургас – пристанище на Айтос“.

„Фактът, че пристигат фермани до Бургас говори за важността на града. Околиите са имали и много интересни граници. Айтоска буквално разцепва на две Поморийска – причината, естествено, е Бургас да бъде в нейните граници. Тъй като от двата града тогава Айтос е с повече мюсюлманско население, естествен ред на нещата е било това население да има връзка с Истанбул, която се осъществява отново чрез бургаското пристанище“, поясни той.