Дона МИТЕВА
За 22 - 24 октомври от „Динита“ има планирана група за екскурзия в страната. Съответно нощувката в определения хотел е платена. С въвеждането на „зеления сертификат“ – ден по-рано, се създават нови проблеми за туроператора.
„В момента имам проблем, защото всичко е платено. А трябва да организирам тестове. Има и такива от нашите клиенти, които не искат да доплатят за тест. Какво става с тези, които се отказват?“, се пита Яница Динева.
Със сигурност има и такива, които пък не желаят да се тестват. Съществува вероятност, ако броят на отказалите се е достатъчно голям, екскурзията да стане нерентабилна и да се провали.
„Ако екскурзията се откаже, започват да се сърдят хората със сертификати и тези, които са съгласни да си платят тестовете. Сърди се и хотелът, където се канселират нощувките. Много кратък е срокът, в който се въвежда „зеленият сертификат“, това е единият недостатък, другият е, че няма равнопоставеност. Например: държавните институции, банките продължават да работят без изискване за „зелен сертификат“, градските и междуградските автобуси също. А в туристическия автобус, където местата за сядане са разредени, трябва да има „зелен сертификат“. Има и предварителен подбор на хората“, рисува картината на противопоставяне Динева.
По нейни думи „зеленият сертификат“ удря само частния бизнес, който плаща данъците и издържа държавния апарат. „По наложената логика на „зеления сертификат“ излиза, че в банките не се разпространява вирусът. В „Кауфланд“ можеш да влезеш, но в „Практикер“ – не, в аптеката може без сертификат, а в дрогерията – не. Този сертификат или се вкарва за всички и се контролира стриктно, или не се въвежда“, категорична е тя и допълва, че тази заповед само разделя и противопоставя обществото.
„Ако за едни сектори има „зелен сертификат“, а за други - не, естествено, че ще протестирам. На нас ни обясняват, че не ни дават обезщетения, защото не ни затварят, но същевременно ограничават дейността ни. Аз съм превела една част от сумата към хотела. А трябва да върна парите на отказалите се или ако се разпадне групата – на всички. Пак влизам в онзи порочен кръг, където няма законодателство да принуди хотела в 14-дневен срок да ми върне парите, както мен ме задължават да го направя към моите клиенти“, обяснява туроператорката.