Четвъртък, 30 Дек 2021
    
Бургас

Как може да се избавим от старите автомобилни гуми

  15.09.2021 18:02  
Как може да се избавим от старите автомобилни гуми

Депата за съхранение в България са само пет

Тонове се вадят от морското дъно, складират незаконно по площадки

 

Георги РУСИНОВ

 

Времената, когато едно семейство чакаше с години за един автомобил отдавна са в историята. Сега почти всяко домакинство има поне два автомобила. Някъде са и повече. Колкото и автомобилът да е удобство за хората, толкова той е и един от основните замърсители на въздуха. Първата асоциация на човек за това са изгорелите газове, които се отделят в атмосферата. Някак обаче назад остава един друг проблем, произхождащ от удобството да се возим в личните си автомобили. Това са излезлите от употреба гуми. Сам по себе си този проблем представлява една истинска екологична язва, която все повече се разраства. Освен личните автомобили основен проблем създават гумите на камионите и автобусите на транспортните фирми. Колкото повече автомобили, толкова повече гуми, съответно толкова повече изхвърлени в природата излезли от употреба гуми.  Какво се случва със старите гуми - засега те не се рециклират, само се складират.

Защо обаче се стига до там? Защо няма решение за този проблем? Тези въпроси задава общественият посредник на Бургас Тодор Стамболиев и предлага решение, макар отговорите да не са лесни.

„По повод на сигнал за съдействие се запознах с нормативните актове, регламентиращи тази дейност и установих, че всички центрове за смяна на гуми са длъжни по закон и наредба  да  приемат излезлите от употреба гуми съвсем безусловно и абсолютно безвъзмездно, да ги съхраняват и опазват, а в последствие да ги предадат на определени дружества и да си платят за това. Да платят за отпадъка, образуван от гражданите на града, от всички нас. И така намерих част от отговорите на горните въпроси. Нито един от тези центрове за смяна на гуми не може и няма сили да се справи сам с този отпадък. И не може да плаща огромни суми, след като няма как да иска от нас заплащане за оставяните там за съхранение гуми“, обяснява Стамболиев.

Той изказва мнение, че на центровете трябва да помогне Общината или държавата, защото помощта към тях е всъщност пряко свързана с грижата за околната среда, с качеството на въздуха, водата, почвата, които всички ние и всяко живо същество ползваме като природен ресурс и източник за живот.

„Затова отправих препоръка до кмета на Община Бургас за задълбочен анализ и начални стъпки в разрешаването на този проблем. Може ли, как и дали Общината ще се заеме с това, предстои да разберем! Очевидно тук е необходима намеса на държавата или общината, с която помощ могат да се предвидят на първо време мерки за приемане и съхранение на този вид отпадък безвъзмездно, а в по-дългосрочен план - мерки за изграждане на площадки за оползотворяване на отпадъка, чрез неговото рециклиране или изгаряне, съобразно разпоредбите на закона“, посочва общественият посредник.

Възможно решение според него е Община Бургас да сключи договор за съхранение на такъв вид отпадък с търговски дружества, притежаващи разрешение по чл.81 от Закона за управление на отпадъците. Стамболиев уточнява, че например така е решен проблемът в Столична община, която е сключила договор за приемане на излезли от употреба гуми с такова дружество. Посочени са три площадки, където могат да се предават гумите.

„Такива дружества, които имат правомощия по оползотворяване на излезли от употреба гуми, притежаващи разрешение по чл.81 от ЗУТ, са официално обявени на страницата на Министерство на околната среда и водите и са общо 5 на брой. След сключването на такъв договор е възможно  да се организира поне един път месечно по определен график безвъзмездно приемане на отпадъка и предаването му за съхранение и по-нататъшна реализация на дружествата по сключения договор, или да се предостави  възможност отпадъкът от излезли от употреба гуми да се приема от центровете за смяна на гуми -безвъзмездно. Това ще е достатъчен стимул, да се предава, а не да се изхвърлят“, категорично заявява общественият посредник.

Тази възможност, разбира се, следва да бъде дадена само за центровете, извършващи услугата „смяна на гуми“ на територията на Община Бургас, пояснява той.

„Един задълбочен анализ от компетентни длъжностни лица в тази област може би ще доведе до правилния отговор. Намирането на решение по този чувствителен проблем няма да е лесно, но ще е проява на истинска грижа към екологичното равновесие и състоянието на околната среда от страна на общинска администрация и ще представлява реална и ефективна стъпка в разрешаването на един специфичен и труден, но важен за природата и за здравето на населението  проблем“, завършва Стамболиев.

 

Земята не е достатъчна, та се изхвърлят и в морето, реките, езерата и язовирите

 

Земята не е достатъчна вече за тоновете гуми, та редовно и все повече се изхвърлят в морето, реките, езерата и язовирите. Еко организации, доброволци, водолази, рибари и други редовно се включват в кампании по вадене на боклуци от дъното на морето. Без изненада автомобилните гуми присъстват и там и от година на година стават все повече.

Само преди малко повече от месец водолази от СНЦ „Приятели на морето“ извадиха половин тон отпадъци от морското дъно. Организатор на екоинициативата бе Община Бургас. 20 гмуркачи извадиха какво ли не от дълбините като сред най-атрактивните „находки“ бяха дрон, мобилни телефони, нож, маркови слънчеви очила, машинка за подстригване а също така автомобилни гуми, вази, бутилки, тухли и други.

Боклуците, събрани от гмуркачите по време на кампанията, бяха транспортирани от Моста и депонирани.

Екоакцията е част от проект на Община Бургас „Прилагане на мерки за намаляване на морските отпадъци в Бургаския залив“, който се изпълнява в партньорство с Фондация „Шанс за децата и природата на България“, както и НПО „The Blue Army“, Исландия.

Финансирането му е по Програма „Опазване на околната среда и климатични промени“ на ФМ на ЕИП 2014-2021. С дейностите по проекта се цели подобряване на екологичния статус на морските води в Бургаския залив и повишаване на обществената информираност, самосъзнание и отговорност на гражданите за намаляване и предотвратяване на морските отпадъци.

Гуми редовно се вадят от морското дъно и в Созопол, Ахтопол и други черноморски курорти.

През февруари 2021-а тонове гуми бяха почистени от нерегламентирано сметище до езеро Вая. От Община Бургас неведнъж са призовавали гражданите през годините, че старите автомобилни гуми могат да се предават и в мрежата от Мобилни центрове за разделно събиране на отпадъци, която обхваща целия град.

В началото на 2020-а кметът Димитър Николов сезира Прокуратурата за незаконно депо за хиляди автомобилни гуми, струпани върху частен терен в местността Гьол Бою до Атанасовско езеро.

„Получих сигнала тук, във фейсбук, и се уверих на място за мащабите на нечия наглост и заплахата за околната среда. За мен това е престъпление срещу природата. Надявам се нарушителят да бъде установен бързо, а замърсяването да се премахне за негова сметка. Въпреки че щетите върху природата нямат цена. Те са безвъзвратни“, обясни тогава градоначалникът.

 

Други идеи

 

Преди 3 години бургазлията А. Барамов предлагаше на администрацията да създаде общинско дружество, което да се занимава с преработването на старите и износени автомобилни гуми. Бургазлията предлагаше това да става чрез термично разграждане (пиролиза) и че подобна инсталация може да бъде доставена от руския град Екатеринбург. Барамов обяснява, че въпросната инсталация може да преработва до 12 тона гуми в денонощие. Комисиите към предния Общински съвет – Бургас разгледаха предложението му, но не го одобриха.

Отново в предходния местен парламент общинските съветници от групата на ГЕРБ Калояна Живкова и Николай Иванов предлагаха Община Бургас да организира кампания за разделно събиране на излезли от употреба гуми.

„Години наред горенето на автомобилни гуми за отопление е проблем, който не е намерил окончателно решение. При горенето на гуми негативните ефекти върху здравето са внезапни и такива, които се проявяват след години. Сравнено с изгарянето на въглища, при горене на гуми във въздуха се отделят 407% повече хром, 392% повече олово и 1448% повече арсен. Отделените тежки метали при изгарянето на гуми не изчезват, а се натрупват във всичко по пътя им и чрез дъждовната вода, проникват в почвата и реките“, мотивираха се тогава съветниците.


Анкета

Справяте ли се с поскъпването на стоки и услуги?


Резултати

Мнения

Мнения Общество
 България на първо място по смъртност от сърдечни заболявания
  30.09.2021 16:33      

Ковид пандемията „наляла масло“ в огъня Янчо НИКОЛОВ