Вторник, 26 Яну 2021
    
Бургас

Приеха с промени наредбата за персонално паркиране на хора с увреждания

  08.10.2020 14:15  
Приеха с промени наредбата за персонално паркиране на хора с увреждания

Комисия от трима души ще издава разрешенията

 

Георги РУСИНОВ

 

Наредбата за персонално паркиране на хора с увреждания в Бургас е факт. Общински съвет – Бургас я прие на последното си заседание. Първоначалният вариант обаче претърпя известни промени преди да бъде приет окончателно. Много работа се свърши по новия нормативен документ на Община Бургас. „Черноморски фар“ следи темата в развитие още от предния мандат на Общински съвет – Бургас, където отново бе залегнала като предложение от обществения посредник на града Тодор Стамболиев. Наш репортер разговаря с Евелина Михалева – председател на Транспортната комисия за повече подробности около новостите в наредбата.

„Изчистиха се технически грешки, които сме отчели. Общественият посредник Тодор Стамболиев написа свое становище с важни поправки. Той все пак юридически е доста добре подготвен. Някои от поправките бяха свързани с фишовете и как правно трябва да е издържан текстът с глобите за неправомерно ползване на издадена карта и за ползване на фалшива карта“, каза тя.

На глоба от 100 лева ще подлежи всеки, който неправомерно ползва инвалиден стикер. Санкцията става 200 лева при повторно нарушение. Също толкова ще коства ползването на фалшива карта.

„Приемаме, че трябва да има някаква превенция, но да не са и прекалено високи глобите. Трябва все пак да се знае, че ще има глоби. Желанието ни не е да санкционираме, а всъщност да освободим паркоместа за хората, които наистина имат нужда от тях. Няма да пълним хазната на Общината, както може би някои ще ни обвинят. Сега, ако е 10 лева глобата примерно, всеки ще си позволява да нарушава правилника“, добави Михалева.

В промените влизат още по-специфични и чисто юридически поправки, обособяване на паркингите и местата пред жилищните сгради и други.

Активен със свое становище бе и бургазлията Красимир Червенков, който работи за Община Бургас.

„Някои от нещата му ги приехме, но повечето не. Той ни заяви категорично, че ще даде наредбата в съда. Това си е негово решение. С много от нещата, предлагани от него не се съгласихме, защото бяха дискриминационни и антисоциални. Според него инвалидните карти не трябвало да бъдат безплатни. За нас обаче категорично не стои на дневен ред да се заплащат. Това е социална тема и трябва да са без пари“ обясни председателят на Транспортната комисия.

Сред няколкото предложения, които приемат от Червенков, едно от тях е много важно.

„В един от текстовете изречението „за над 90%“ се променя на „за 90% и над 90%“. Това е за какви хора ще могат да ползват преференциалното паркиране. Първоначално написано, хората с 90% не влизаха в категорията. Това е наша техническа грешка. Важно уточнение е, че така променен текстът ще важи и за хора със зрителни увреждания. Той имаше и едни предложения, свързани с годините на ползвателите, но то заляга в текста на Закона за движение по пътищата и не зависи от Общинския съвет да прави промени“, уточни тя.

Комисия от трима специалисти – двама медицински и един социален ще прецеждат исканията от кандидатите. Тук Червенков е настоявал членовете да са повече и да има и общински съветници.

„Нещото, което ни спря да са повече хора е, че в тази комисия трябва да са медицински специалисти. Аз и голяма част от колегите и да сме в тази комисия, нищо не разбираме от медицина. И да ми кажат някоя диагноза, аз трябва 3 часа да чета в интернет за нея примерно. И как някой неспециалист може да е сигурен, че този човек трябва да получи карта“, посочи Михалева.

Полемика е имало и по отношение на срочността на картите. Червенков е предлагал те да се подновяват всяка година. Комисията, а в крайна сметка и местният парламент приемат варианта за три години.

„В крайна сметка, това е един много дълъг път, с много труд и ще е много натоварващо да се сменя всяка година. Другото, което искаше е да има протокол от общо събрание на етажната собственост, които да са съгласни с обособяването на индивидуално паркомясто. По думите му можело хората в даден блок да не са съгласни. Това също не му го приехме и дори не можахме да разберем защо го предлага“, добави тя.

Отделно от това ОП „Транспорт“ са поели ангажимент да информират гражданите с изтичащи карти чрез SMS или email.

„Много се съобразявахме докато правим наредбата. В голямата й част тя е взета от софийската. Самата тя обаче е атакувана няколко пъти в съда. Взели сме мотивите на съдията, в които се посочва защо не приема жалбите на гражданите. Смятаме, че няма да издишаме. Обещахме си Комисията по транспорт, че сме си дали срок за нея – да я видим как ще сработи. Това е изцяло нова наредба и е нормално да претърпи корекции в бъдеще. Много се надявам всичко да е наред, но все пак от опита ми през годините знам, че човек няма как да обхване всичко от първия път. Червенков е винаги добре дошъл да излага становищата си. С него работим и в междуведомствената комисия по безопасност на движението. В тази наредба сме се съобразявали с мнението на много хора, които я четоха много детайлно, дали са много съвети и сме ги приели и въвели. Призоваваме ги – нека си казват какво им тежи, какво не им харесва, ние ще се стараем да помагаме и изчистваме проблемите“, завърши Михалева.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил