Вторник, 26 Яну 2021
    
Бизнес

Лятото, в което COVID-19 приземи самолетите

  27.09.2020 17:56  
Лятото, в което COVID-19 приземи самолетите

Дона МИТЕВА

Непредсказуем, кошмарен, тежък, динамичен – какъв ли  не наричат отиващия си летен сезон хората от туристическия бранш. Добър за едни, лош за други, но изпитание и то сериозно за всички. Старите стереотипи са разрушени, дали, кога и какви ще са новите, едва ли има някой, който може да ги очертае. Едно е ясно, влезе непредсказуем играч, който приземи самолетите, приземи очакванията, ограничи пътуванията, ограничи планирането.

Намалението на цените в хотелите е съществен проблем, отчитат от бранша, защото то неминуемо ще се отрази на инвестиционната програма за следващата година. Има промяна на визията на клиента, казват други. Приходи отчитат семейните хотели и малките непретенциозни ресторантчета.

Традиционно, в края на всеки сезон се прави равносметка. Отчитат се както слабите, така и силните страни на лятото.

Бургаската регионална туристическа камара отново събра част от мненията на свои членове. Към тях ние добавяме и други, с единствената цел да се даде многообразната картина на така необичайното лято, което изпращаме по Черноморието.

Стефан Георгиев, мениджър на хотел в Слънчев бряг подчертава, че „липсата на основни за България пазари като Великобритания  и Русия, както и големият спад на други като Германия, Чехия, Полша допринася за лошата картина в големите курорти като Слънчев бряг, Златни пясъци, Албена“. По негови думи тази година на Летище Бургас не е кацнал нито един самолет от Швеция, Норвегия и Финландия. Единствено от Дания има няколко полета през юли.

Анализирайки пазар Великобритания и Скандинавия, Георгиев казва: „Относно Великобритания, единствените полети до Летище Бургас бяха организирани от нискобюджетни авиолинии, а пътуващите с тях бяха индивидуални туристи или собственици на имоти, като техният брой няма как да бъде сравняван с традиционния обем пътуващи туристи от Великобритания“.

Деляна Цонева, заместник-председател на УС на БРТК и управител на хотел в Поморие казва, че при тях сезонът е стартирал, и то много плавно, в средата на юни. „Хотелите работиха на индивидуално настаняване, директни резервации. Липсваше организираният турист. Нито един туроператор не успя да запълни контингентите си“, казва тя. От средата на юли и целия август запълняемостта на базите във и около Поморие отбелязва приблизително миналогодишни нива, но за сметка на спад в оборотите. Наблюдението на хотелиерката сочи също, че  има ръст в ресторантьорството, защото българският турист е консуматор. Но за ръста спомага и намалената ставка на ДДС.

Като основни проблеми Цонева очертава промяната във визията на продукта, защото българинът е различен тип потребител, невъзможността да се планира работния процес, увеличените разходи за консумативи – основно за дезинфектанти, перилни препарати.

Като цяло хотелиерката смята, че  въпреки всички предизвикателства и трудности, сезонът е добър.

Деница Колева и Владимир Маринов, които работят с чуждестранни туристи, отчитат драстичен спад. „От общо 750 000 немски туристи, посетили България миналата година, този сезон едва ще достигнем  50 000. Унгарският пазар замря още едва стартирал, ситуацията на пазар Словакия е идентичен с унгарския. Чешките туристи, посетили страната ни, в сравнение с минали години са в пъти по-малко. Полските успяха да проведат една устойчива чартърна програма. Румънците също оказаха стабилно присъствие, особено в новоизградените, от висока категория, олинклузив обекти“, правят бърз преглед двамата от бранша.

По тяхна преценка хаотичните действия от страна на правителството направиха сезона още по-труден. „Положителната новина за предоставяне на субсидията в размер на 35 евро на турист със сигурност даде положителен отзвук към партньорите от Европейския съюз. Процедурата по кандидатстване е доста тромава и сложна и все още не се знае какви ще са реалните резултати от тази помощ“, се казва още в анализа на двамата.

Иван Кирязов, който оперира на пазар Русия,  Молдова, Беларус и Украйна, очертава драстичния спад. При руснаците той е 100%. На молдовския пазар спадът е 90%, както и  при туристите от Беларус. Най-малък – 60% е спадът на украинските туристи. Като цяло Кирязов подчертава, че голяма част от туроператорите, негови контрагенти са свалили България от продажбата на пакети.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил