Неделя, 29 Nov 2020
    
Бургас Култура

Георги Динев, директор на БХГ „Петко Задгорски“: „Приятели на морето“ тази година постави рекорд по брой участници

  04.09.2020 14:19  
Георги Динев, директор на БХГ „Петко Задгорски“: „Приятели на морето“ тази година постави рекорд по брой участници

Внушителна изложба на 117 автори ще бележи 9-ото издание на бургаското биенале „Приятели на морето". Експозицията ще се открие на 4-ти септември (петък) от 18.00 часа в двора на галерия „Петко Задгорски". 242-ма са авторите от цялата страна, подали заявление за участие в Биенале '2020. След селекцията на почетното жури право за участие в изложбата са получили общо 117, от тях 74 автори с живопис, 23 автори с графика и 20 автори със скулптура.

През годините изложбата „Приятели на морето" се налага като една от най-престижните извънстолични изяви на българските художници. На място ще бъдат отличени авторите в отделните категории - награда на Община Бургас за живопис и пластика, награда на Община Бургас за графика и пластика, награда на Община Бургас за скулптура и пластика, награда на БХГ „Петко Задгорски" за живопис, награда на Съюза на българските художници за млад художник, награда на името на Тодор Атанасов.

Бургаското Биенале възниква през 1968 година, като първа национална извънстолична изложба. Налага се при голям интерес у българските творци като национална изложба - биенале за съвременно българско изкуство. Изложбата се организира със съдействието на СБХ и Община Бургас и продължава до 1984 година.

След 20-годишно прекъсване Биеналето е възстановено от Община Бургас, Дружество на художниците - Бургас и БХГ „Петко Задгорски". Оттогава досега са проведени осем (8) подновени издания на изложбата и тази година предстои 9-то издание. Основна и важна част от фонда на галерията са постъпления от творби, наградени, откупени и дарени от участниците в изложбата.

Картините за участие в изложбата се избират от жури в 7-членен състав от утвърдени автори в изобразителното изкуство и представител на Община Бургас. Журито определя и наградените творби, които се експонират в залите на БХГ „Петко Задгорски" и изложбената зала на „Дружество на бургаските художници". От 2006 година се издава пълноцветен двуезичен каталог.

 

- Г-н Динев, сред интересните и любими прояви в арт афиша на Бургас, за пореден път се провежда „Приятели на морето“. Каква е изненадата тази година?

- По принцип, „Приятели на морето“ се наложи категорично и безапелационно с новите издания. С голяма радост установявам, че все повече автори, с течение на годините, решават да участват в тази изложба. Винаги имаме нови автори, при всяко ново издание. Разбира се, присъстват и автори, които с желание и постоянно дават творби за участие. Бургазлии са достатъчно активни, тъй като това е изложба, обгрижена тук, от нашата Община. Благодарение на Общината ние осъществяваме тази прекрасна идея. В момента в България няма друга по-сериозна изява в областта на изобразителното изкуство, която да събира художници от цялата страна с живопис, графика и скулптура. Тази година е девето поредно издание от новия век. Както се казва – поставихме един своеобразен рекорд. През 2004 година нямаше статистика, но тогава беше също голям наплив. След първото издание, настоящото може да се радва на най-голям интерес.

Над 24 автори дадоха творби за участие, като се има предвид, че голяма част от тях са предоставили по две творби, може да сметнете. Става дума за около почти петстотин неща, които журито трябваше да прегледа и да бъде достатъчно обективно и безпристрастно. Мисля, че то си свърши по най-добрия начин работата. В крайна сметка, нашите две изложбени зали на първия и втория етаж в галерията и изложбената зала на Дружеството на художниците имат своя капацитет. Винаги се съобразяваме и с това. Това е като някакво допълнително сито, за да се подберат колкото се може по-добри, по-интересни, по-разнообразни творби.

С най-голямо участие, както винаги са живописците, но с удоволствие установявам, че тази година, то и през другите години е било така, скулптурата има много мощно, категорично присъствие. Радвам се, че и в графиката присъстват хубави имена, които участват сериозно и присъстват достатъчно добре в биеналето.

- Дали пандемията е причината за този голям брой на желаещи да участват? През нея са имали възможност да творят художниците. И необходимостта за изява след един такъв период на пауза е голяма...

- Разбира се, че когато има някакъв период на пауза, при една голяма част от художниците общо взето не им оставаше нищо друго освен да рисуват, да творят. Това даде един допълнителен импулс. Но, както казах преди това, с течение на всяко издание, постепенно има едно повишаване. Просто тази година бе наистина един скок в броя на участниците, което само може да ме радва. Не само мене, а общо организаторите на биеналето, което пък от друга страна поставя пред журито една малко по-голяма отговорност, защото в крайна сметка непрекъснато при всяко ново издание се прокрадват и по-новите тенденции в изобразителното изкуство. Утвърждават се някои имена и ако в първите години една част от авторите са били доста млади, сега са си вече художници в зряла възраст.

- При някои от тях може през годините да се проследи и тяхното развитие…

- Да, има такива автори, които почти редовно участват. И аз наблюдавам тяхното движение и промяна. Както и има автори, които, за съжаление, няма да имат възможност повече да участват, защото вече не са между нас, а са участвали. Получавали са награди. Това са една част от бургаските големи имена художници.

- Казахте за тенденциите. Какво се наблюдава? Кои са новите тенденции?

- По принцип младите хора винаги са по-склонни към различни експерименти. Биеналето е в по-традиционен мащаб, защото аз не мисля, че по-традиционни форми в изобразителното изкуство трябва да изчезнат. Нещо като рок-едн-рол-а – не може да бъде заменен. Има автори, които са на една много достойна възраст като Вълчан Петров, като Иван Димов. Те са над 70 години. Те са много сериозни, утвърдени имена и с удоволствие дават свои творби и са чест за експозицията. В същото време непрекъснато всяка година има пък други автори, които предлагат свои по-експериментални творби. Някои по-успешни, други по-неуспешни. Едни от най-младите автори, примерно днес разбрах, че е студентка в трети курс Велико Търново. Така че имаме голям възрастов диапазон. И който успее да дойде да разгледа биеналето ще установи, че има много голямо разнообразие. И като естетика, и като похвати. Радостно е, че има автори, които основно излагат в Швейцария, Щатите. Един от тях си продава нещата и по интернет и го канят там на изложби. Те не са много популярни в България, но в същото време са много стойностни художници, които се радвам, че успях да убедя да участват.

- Трудно ли беше на журито да селектира творбите?

- Никога не е лесно на едно жури. Аз мога да ви кажа, че заседавахме някъде около осем часа - докато прегледаме всички творби. Разбира се, че правихме и паузи, но ако събера цялото време, през което журито е преглеждало картините докато установи наградите... Имаше творби на второ гласуване. Водиха се дебати, разговори. Чак спорове не мога да кажа. Беше много интелигентно жури. Мисля, че то се отнесе изключително сериозно и отговорно към своята работа.

- Кои получиха одобрението на компетентното жури? Няма да казваме отличените, но все пак кого забеляза то като автори?

- Честно казано, за утвърдените автори журито беше любопитно да види какво ще покажат. Те се представят много достойно. В същото време има автори, които за първи път участват, и то с едни изключително качествени, сериозни творби. Част от тях лично познавам – те са на 60-годишна възраст.

- Подмладяват ли се авторите, които участват?

- Непрекъснато има млади хора, затова и казах, че има много голяма възрастова разлика. Може би най-възрастният е Роналд Шнеевайс – той е над осемдесет, осемдесет и четири, ако не се лъжа. Да е жив и здрав да продължава да участва. Едно от откритията през последните две-три години е тази пластична мозайка забравих името на този автор – той също участва за първи път. Има автори, които два-три пъти са номинирани, има и такива, които предни години са били номинирани, а сега вземат награди. Аз лично съм много удовлетворен. Вижда се, че изложбата е разнообразна. Но за съжаление нашите изложбени зали не позволяват по-разширен състав и малко по-голям формат. Имаме ограничения във формата до 120 сантиметра. Живописците, за да представят по-големи творби понякога правят дибтих, само че условието е такова, че да може всяка една от творбите да може да бъде разглеждана и отделно. За да е в рамките на статута. Това е по чисто обективни причини, тъй като разполагаме с такава изложбена площ. При една по-широка, по-съвременна, по-голяма галерия бихме променили статута. Бих осъвременил малко тази изложба, тъй като по този статут вече работим девето издание. А е хубаво с течение на времето малко да се раздвижи. Да се потърсят по-нови тенденции. Има идеи в тази посока, но винаги едни неща зависят от други. Не винаги всичко зависи само от финансите. Да, от тях много зависи. Радвам се, че през тези години биеналето премина през един период, когато имаше финансова криза – 2008-2010. Пак отново бяхме в доста сложна ситуация. Тази година пък пандемията поставя едни други условности и препятствия, които ще се окаже, че са за добро. Някои от авторите са преосмислили, седнали са вкъщи, поработили са по-концентрирано.

- Принципно при творците кризата винаги е движеща... Да пожелаем на добър час на това издание!

- Искам да поканя всички любители на изкуството днес, петък, от 18.00 часа пред Бургаската художествена галерия – на открито ще открием изложбата. Натъртвам на откриването, тъй като изтеглихме с един ден събитието, за да може да излезе пълноцветният каталог, който е традиционен и въпреки че времето този път беше по-кратко, с големи усилия от страна на екипа и на човека, който се занимава с организирането на печата ще успеем с откриването на изложбата да покажем и каталога, и участниците да могат да си го вземат.

- И очакваме призьорите с най-голям интерес...

- От най-различни градове на страната са.