Петък, 25 Сеп 2020
    
Общество

България няма връзка с кораба и товара, причинили взрива в Бейрут

  06.08.2020 16:27  
България няма връзка с кораба и товара, причинили взрива в Бейрут

Корабът за генерални товари RHOSUS (IMO: 8630344), превозил катастрофалния товар аминиев нитрат до главното пристанище и столица на Ливанската република, е посетил Пристанище Варна през август 2012 година, установи справка на Maritime.bg. Още тогава корабът не е бил под български мениджмънт (вижте по-долу). Припомняме, че като мениджър на построения през 1986 г. и плавал под флага на Молдова кораб в международните регистри остава вписана базираната в Бургас компания „Интерфлийт шипмениджмънт“. Същото дружество е ликвидирано, а някогашния му собственик кап. Николай Христов заяви по-рано пред Maritime.bg, че компанията никога не е имала общо с въпросния кораб.

В Пристанище Варна корабът преминава инспекция по ДПК на 21.08.2012 г. Установени са 4 несъответствия по Парижкия меморандум, които не са станали причина за задържането му, пише специализираният сайт maritime.bg.

Редакцията е изпратила въпроси до ИА „Морска администрация“ за вписания към онзи момент мениджър на съда за превоз на генерални товари.

Публикуваме без редакторска намеса получения по имейл отговор от пресслужбата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията:

За м/к RHOSUS (Росус) (IMO: 8630344), плаващ под молдовски флаг, може да бъде проследена информацията от рапортите за проверка в информационните системи на Парижкия и Средиземноморския меморандуми по държавен пристанищен контрол:

Съгласно рапорт от проверка в Кипър на 18.05.2012 г. по Парижки меморандум м/к RHOSUS, флаг Молдова, мениджър (ISM компания)  Inter Fleet Shipmanagement;

Съгласно рапорт от проверка в Варна на 21.08.2012 г. по Парижки меморандум м/к RHOSUS, флаг Молдова, мениджър (ISM компания) Teto Shipping;

Съгласно рапорт от проверка в Ливан на 08.06.2013 г. по Средиземноморски меморандум, както и последващите рапорти м/к RHOSUS, флаг Молдова, е с мениджър (ISM компания) Teto Shipping;

Информацията за  м/к RHOSUS може да бъде проследена в информационната система EQUASIS, която се обновява от корабособствениците, от Меморандумите по държавен пристанищен контрол и други източници на информация.

Последният собственик на м/к RHOSUS – Teto Shipping не е обновил информацията в системата, поради тази причина последен адрес излиза в Бургас. Това е адресът на Inter Fleet Shipmanagement, който видно от посочените по-горе рапорти е предходен собственик на м/к RHOSUS.

Отговорът на МТИТС практически потвърждава думите на някогашния собственик на „Интерфлийт Шипмениджмънт“ кап. Николай Христов.

Maritime.bg припомня, че заваръчни дейности, осъществени при грубо погазване на мерките за безопасност, доведоха до пожар в магазия на терминал в Пристанище Бейрут. Последва детонация на съхранявани от години над 2 700 т. амониев нитрат. Загиналите към момента в катастрофалния за пристанището и града инцидент са над 140, броят на ранените надхвърли 4000.

По данни на източници на Maritime.bg от агентийски компании в пристанището, има данни за поне двама загинали моряци от кораби под обработка, намирали се в непосредствена близост. Местен агент, пожелал да остане анонимен, заяви пред Maritime.bg:

„Няма ги няколко декара от тиловата зона на кейовете. Пристанището го няма. Всичко е разрушено в радиус от над 10-12 километра“.

Междувременно стана ясно, че плаващият под флага на Бахамските о-ви и построен през 1989 г. пътнически кораб ORIENT QUEEN (IMO: 8701193) се е преобърнал на пирса следствие на детонацията. Има загинали моряци от екипажа му, но различни източници посочват противоречиви данни за техния брой.

От пресслужбата на френската CMA CGM изпратиха позиция до Maritime.bg, в която се твърди, че построеният през 2011 г. и плаващ под флага на Малта контейнеровоз с капацитет 11 388 TEU CMA CGM LYRA (IMO: 9410806) се е намирал на около 1.5 км. от катастрофалната експлозия. Френският гигант информира, че няма пострадали моряци от екипажа. В същото време от корпорацията добавят, че представителството им в Ливанската република, разположено в сграда до пристанището, е „понесло сериозни щети“. 


Анкета

Каква зима ни очаква?


Резултати

Мнения

Мнения
Сребрин Илиев, пчелар: Градското пчеларство не е мит, а тенденция
  22.09.2020 16:16      

Интервю на Дона МИТЕВА Г-н Илиев, пчеларите от региона, а и не само от Бур