55% от анкетираните смятат, че те са достоверен източник на информация
Георги РУСИНОВ
Хората в България продължават да разчитат на регионалните вестници, за да научат истината. Това показват данните от доклада Digital News Report 2020 на Института за изследване на журналистиката „Ройтерс“ към университета в Оксфорд.
55% от българите смятат, че регионалните и местни вестници, в чиято графа попада „Черноморски фар“, са достоверни източници на информация. Само 17% са твърдо убедени в обратното. В тази най-престижна графа за достоверност регионалните издания се нареждат с еднакъв процент редом до „Дневник“, „Труд“ и „Дир.Бг“. По-назад в класацията остават разследващият сайт „Бивол“, „Блиц“, новините на „АБВ“ и „Сега“. „24 часа“ дърпат с 3% пред тях – с 58% достоверност.
Обществената телевизия и радио се ползват с най-голямо доверие. По седмична употреба обаче отстъпват пред телевизиите. Лидери там са „Нова“, бТВ, а след БНТ следват и други две телевизии – „ТВ Европа“ и „България ON AIR“.
Регионалните вестници също влизат в графата за седмична употреба. Те са сред първите 10 в класирането, като 16% от българите разчитат на тях, за да са информирани. В тези 16%, малко повече от половината четат вестници веднъж в седмицата. Това потвърждава тенденцията за намаляването на ежедневниците и преформатирането им в седмичници, или издаването на броеве 2-3 пъти в седмицата. Останалият процент посочват, че четат вестници повече от три пъти седмично.
В тази класация регионалните издания застават с 1% пред националния ежедневник „Труд“ и само на 1% зад другия – „Телеграф“. „24 часа“ е най-напред от вестниците с 33% от българите, разчитащи на информираност от тях.
Пресата като цяло е единственият вид медия, която бележи ръст като предпочитан източник на информация – от 23% на 24%. Тези цифри показват, че макар и по-малко от останалите медии, вестниците печелят доверието на читателите си с добре подбрана информация и авторски материали, които могат да бъдат прочетени само в пресата. В същото време онлайн новините бележат спад от 88% на 86%, телевизията от 84% на 77% и социалните медии от 72% на 71%.
Спрямо предишния доклад на „Ройтерс“ обаче отчитаме спад на доверието към новините – от 40% на 33%. Институтът също така отбелязва, че повечето медии са в ръцете на частни олигарси, с връзки в политиката, или финансирани с чуждестранни средства.
„Това от своя страна намалява независимостта на медиите и е причина за спада със 7% в доверието към новините. Телевизията остава най-важният източник на информация в България, много от тях са собственост на бизнесмените с политически връзки. Независимата медия все още се намира в пресата и онлайн. При използването на социални медии, в това число и за информираност, България продължава да е на едно от челните места в Европа“, казва още докладът.
Фейсбук продължава да е предпочитаната социална медия от българите, като 69% от потребителите разчитат на новини именно от там. Интересен е и трендът при устройствата, с които българинът предпочита да се информира онлайн. За 2 години ползващите компютри за информираност са спаднали от 78% на 66%. Обратно на това пък са цифрите при мобилните телефони – ръст от 67% на 74%. Спад от 21% на 17% отчитат ползващите таблети.