Кредит. „Бургасбус“ ще иска 5 млн. лева за нови електробуси
Георги РУСИНОВ
От началото на 2026 г. цената на хартиения билет може да нарасне от сегашните 1,50 лв. (0,77 евро) на 0,80 евро с ДДС – приблизително 1,56 лв. Това предлага управителят на „Бургасбус“ ЕООД инж. Петко Драгнев в обстойна докладна до Общинския съвет – Бургас. Всички останали тарифи, абонаментни карти и преференции за правоимащи пътници ще се запазят без промяна.
По думите на Драгнев реалната базова цена на еднократното пътуване вече достига 2,09 лв. без ДДС (2,50 лв. с ДДС). Въпреки това, за да се запази социалната поносимост, се предлага единствено символично увеличение на хартиения билет до 0,80 евро.
Общинският съвет ще разгледа предложението на свое предстоящо заседание. Ако бъде прието, новият тарифен план ще влезе в сила от 1 януари 2026 г., като цената ще е еднаква при плащане в брой или с банкова карта.
Какво налага корекцията
Драгнев изтъква, че последната актуализация на цените е от 2017 г., а оттогава икономическата среда се е променила драматично. За осем години инфлацията е достигнала 50,3%, като за същия период минималната работна заплата се е удвоила – от 510 лв. до 1077 лв., а от 2026 г. се очаква да стане 1213 лв. Паралелно с това цените на основните енергоносители, особено електроенергията и метана, бележат рязък скок, което утежнява разходите за гориво и поддръжка на напълно електрифицирания парк на дружеството. Допълнително предизвикателство е фактът, че над една трета от автобусите вече са изминали повече от 1 милион километра, което води до сериозни месечни разходи за сервизни дейности, надхвърлящи 200 хил. лв.
Въпреки мащабни мерки за икономии – оптимизация на разписания, контрол върху гратисчийството и дори разширяване на нетранспортни дейности – „Бургасбус“ не може да компенсира натрупания финансов натиск. Дружеството е инвестирало над 2 млн. лв. собствени средства в изграждането на фотоволтаична електроцентрала и система за съхранение на енергия, за да намали зависимостта от поскъпващия ток. Предстоящото въвеждане на еврото изисква и нова билетна система за безконтактно плащане, която ще струва около 420 хил. лв. за доставка и интеграция, плюс близо 40 хил. лв. месечно банкови такси.
Първа изцяло „зелена линия“
В друга докладна записка от инж. Петко Драгенв става ясно, че „Бургасбус“ ще поиска съгласието на Общинския съвет да поеме банков кредит в размер до 5 млн. лева, за да осигури собственото си участие по проект за доставка на електробуси и да закупи нови превозни средства за градския транспорт.
В рамките на проекта „Подкрепа за интегрирано градско развитие в 10-те градски общини – основни центрове за растеж“, по който „Бургасбус“ е партньор на Община Бургас, е предвидено закупуването на два съчленени 18-метрови електробуса. Те ще заменят дизеловите машини по линия Б1 – една от най-натоварените в града, която след промяната ще се обслужва изцяло от електрически автобуси. Това ще я превърне в първата „зелена“ линия с нулеви емисии в Бургас, захранвана с енергия от слънцето.
За съфинансиране по проекта и за закупуването на още пет 9-метрови електробуса, „Бургасбус“ ще кандидатства за инвестиционен кредит. Според докладната, обслужването на дълга е във възможностите на дружеството, което в момента изплаща без просрочия два други инвестиционни заема – за доставка на автобуси и за изграждането на фотоволтаична централа.
Целта е да се поддържа високото ниво на транспортно обслужване и да се отговори на съвременните екологични стандарти.
Окончателното решение дали дружеството ще може да поеме новия кредит ще бъде взето от Общинския съвет.
Какво мислят бургазлии
Запитани от репортер на „Черноморски фар“ отговорите на бургазлии са различни по темата. Някои подхождат с безразличие, тъй като ползвали изцяло картите за чекиране, други обаче се ядосват и коментират, че след 1 януари това ще е масова практика навсякъде.
„Всичко ще поскъпне с това евро, за да може уж да закръглят цените. Но какво правят? Закръглят ги нагоре, а не надолу“, заяви възрастен гражданин.
„Аз досега все с билетче пътувах, може би и така ще продължа. Не ми се занимава с карти“, посочи млад бургазлия, а негов приятел обаче твърди точно обратното – сега ще започне да зарежда своята.