Цитат. Ставаме университетски град с все повече специалности и нови филиали
Интервю на Георги РУСИНОВ
-Г-н Ненов, какво е състоянието на материалната база в бургаските училища и детски градини към момента? Готови ли са за 15 септември?
-Усилията на Община Бургас и на образователните институции са за постоянно поддържане и повишаване на качеството на материалната база в детските градини и училищата на територията на общината. От друга страна, се стремим да отговорим и да изпреварим тенденциите за увеличаване на броя на населението, респективно на децата и учениците в образователните институции. Така че за предстоящия 15 септември предстои да се открие новият корпус, прилежащ към Профилираната природоматематическа гимназия и Гимназията за романски езици, които ще преминат на едносменен режим. Наред с това продължават дейностите по изграждане на корпуса към Основно училище „Александър Георгиев Коджакафалията“ в квартал „Крайморие“, корпуса на Основно училище „Васил Априлов“, предстои изграждането на корпус към Основно училище „Любен Каравелов“. В процес е и изграждането на допълнителна сграда към Детска градина „Ален мак“, която също се разраства с доста солидни темпове. Започваме и проектирането на корпус към Детска градина „Пинокио“ в комплекс „Меден рудник“, който, както знаете, се развива изключително динамично.
-На какъв етап е строителството на филиала на „Александър Георгиев Коджакафалията“ в „Крайморие“?
-За 15 септември 2026 г. ще е готов. В момента тече изграждането, завършва грубият строеж, предстои обявяването на обществена поръчка за обзавеждане и оборудване. И най-важното, което е и задачата на ръководството на училището – набирането на екипа от преподаватели, които да поддържат, но и да надграждат постиженията на училището.
-Кои ремонти в училища и детски градини трябва да бъдат завършени до 15 септември и успяват ли да се спазват сроковете или някъде пък се забавят?
-Текущите ремонти навсякъде приключват в рамките на установените срокове. В момента, на практика, във всички училища на територията не само на Община Бургас, но и на страната, тече програмата за изграждане на STEM среда. Тя е с различни темпове, като на някои места изграждането и дооборудването на STEM центровете ще продължи и през учебната година. Всички ръководства имат ангажимента да обезопасят и да осигурят нормалното протичане на учебния процес. Особено в последните години, със значителните инвестиции по Плана за възстановяване и устойчивост, е трудно да се спази дистанцията между края на ремонтните дейности и началото на учебния процес. Понякога те се и застъпват.
-Освен тези, които обсъдихме, предстои ли други училища в общината да се разширяват?
-Със сигурност в момента разрастването на града в посока запад, с многоизграждащите се квартали от двете страни на входа на Бургас, налага и разширяване на образователната инфраструктура. Планирано е изграждане на детска градина в новостроящия се студентски кампус, която да отговори на нуждите както на младите семейства, така и на семействата в прилежащия към него квартал. Стремим се да планираме образователната инфраструктура съобразно тенденциите за развитието на града. Сега в „Славейков“, който обслужва и новопоявилите се жилищни пространства около болница „Сърце и мозък“, имаме достатъчно свободни места и в детските градини, и в училищата. Така че към настоящия момент не се планират допълнителни пристроявания, но анализираме постоянно демографските тенденции и се стремим да реагираме съобразно появяващите се нужди. В „Изгрев“ също все още имаме достатъчно места в образователните институции – както в основния етап на образованието, така и в гимназиалния.
-Поне за разлика от София, Бургас не се сблъсква с проблеми с липса на места.
-Ние нямаме този непредсказуем механичен прираст. Със сигурност се радваме, че Бургас става все по-желан както от семейства, които се завръщат от чужбина, така и от семейства, които се местят от други градове. Но темповете, с които това се случва, засега ни позволяват да предвиждаме и да реагираме адекватно на нуждите.
-Споменахте, че ще има необходимост от персонал за филиала на „Александър Георгиев Коджакафалията“. Среща ли трудности общината за намирането на учители?
-Като цяло, благодарение на двата бургаски университета, както и на филиала на Софийския университет, които подготвят педагогически кадри, не можем да говорим за сериозен недостиг на педагогически специалисти на територията на Община Бургас. Но, както в цялата страна, и ние сме част от тенденцията за недостиг на преподаватели по физика и математика, изобщо по точните науки. Причината е, че те изискват доста повече интелектуални усилия по време на следването и от една страна не са толкова популярни сред кандидат-студентите, а от друга – специалистите, които завършват в тези направления, често намират по-успешна реализация в рамките на академични институции или в частния бизнес.
-Училищният транспорт. Има ли проблеми най-вече с такъв към по-отдалечените квартали и населени места или всичко е готово за началото на учебната година?
-Преди началото на учебната година ръководствата на обединените и средищните училища са предприели всички необходими мерки за профилактика на училищните автобуси. Общинското предприятие „Бургасбус“ също се включва в осъществяването на регулярни курсове за извозване на деца и ученици, така че в това отношение е гарантиран достъпът до образование.
-Какви нови технологии и STEM-кабинети ще получат бургаските училища през тази учебна година? Някой по-интересен проект?
-Интересна тенденция е появата на все повече STEM центрове, насочени към влогинга и подкастите. Това със сигурност е нещо, което вълнува младите хора. Изграждането на умения в тази област е важно, защото в момента чрез социалните мрежи всеки по един или друг начин е журналист или поне активен участник в информационния обмен. Имаме, разбира се, и STEM центрове, посветени на най-новите тенденции в технологичното развитие. Става въпрос за веригата от лаборатории по изкуствен интелект, които от миналата година се изграждат по инициатива на бургаски учени под марката Burgas AI Labs. Там учениците се учат, от една страна, да разпознават съдържание, генерирано от изкуствен интелект, което е все по-често срещано както в социалните мрежи, така и дори в официални медии. От друга страна, те се учат да го използват като инструмент за повишаване на своята продуктивност.
-Община Бургас има последователна политика за енергийна ефективност. Как напредва тя в образователната сфера?
-През изминалата година бяха въведени мерки за енергийна ефективност в ОУ „Антон Страшимиров“, в ОУ „Георги Бенковски“, в ДГ „Вълшебство“ и в ОУ „Христо Ботев“ в кв. Сарафово. Навсякъде може да се каже, че предприетите мерки за енергийна ефективност значително подобряват качеството на образователния процес заради равномерното отопление на помещенията, но в същото време намаляват и сметките. Това означава, че училищните ръководства могат да пренасочат ресурси към инвестиции в образователния процес. В момента тече един изключително интересен международен проект за въвеждане на мерки за енергийна ефективност чрез иновативни подходи и внедряване на прототипи. Единственото друго училище в Европа, което участва, е в Италия. Става въпрос за ОУ „Иван Вазов“ в кв. „Банево“, където в момента приключват последните дейности по внедряване на иновативни изолационни материали, фотоволтаични системи и др. Така че в това отношение ще имаме наистина много интересен проект и очакваме да видим резултатите по отношение на енергийната ефективност, в сравнение с вече осъществените по-стандартни проекти.
-Няма как да не споменем и украинските деца, които са доста в Бургас. Имат ли достатъчно места, къде да записват децата си родителите им?
-По отношение на децата бежанци от Украйна може да се каже, че в последните месеци се наблюдава стабилизиране, дори на места – отлив на притока на мигранти. Съвместно с Регионалното управление на образованието за всички са осигурени места в рамките на планираните по наредбата за финансиране на институциите в системата на предучилищното и училищното образование бройки. Наблюденията са, че интеграционните процеси са изключително успешни – както в рамките на редовните занимания, така и на часовете за допълнителна подготовка по български език, които се осигуряват от образователните институции. Така че можем да кажем, че там нямаме напрежение или предизвикателства пред системата. През изминалата година, заедно с ВКБООН, проведохме обучение на педагогически специалисти – преподаватели по български език за работа с деца, които не са носители на езика. Това е обучение по български като чужд език, което е изключително ценно, тъй като е коренно различна методика, необходима за да улесни работата на учителите. По този начин решаваме и друго предизвикателство, за което рядко се говори – все повече са семействата на българи, завръщащи се от чужбина, чиито деца са започнали своето образование в друга образователна система. За тях българският език е по-скоро на битово ниво. За тези деца също е изключително важно да се прилага тази методика.
-Кои са основните ви приоритети до края на мандата и как ще измервате успеха им?
-Основните приоритети на господин Николов за развитието на образователната система на територията на Община Бургас са, от една страна, развитие и укрепване на институциите, които предоставят средно образование, и повишаване на резултатите на общинско ниво. Това вече се вижда през последните години – благодарение както на общинските програми, които целенасочено адресират установени дефицити, така и на обединените усилия на всички, защото образованието е приоритет. Със сигурност продължават програмите, насочени към развиване на умения за така наречените „професии на бъдещето“ – дигитализация, приложение на автоматизация в различни работни процеси. Наред с това най-големият акцент в този мандат е развитието на висшето образование, така че учениците, които завършват средното си образование, да имат възможността да продължат своето висше образование в родния град, а и да привлечем деца от други населени места. Освен вече съществуващите филиали на Националната художествена академия и на Софийския университет, които се радват на все по-голяма популярност, на 15 септември влиза първият курс студенти в специалност „Актьорско майсторство за драматичен театър“ в новоакредитирания филиал на Националната академия за театрално и филмово изкуство. Започват и нови класове в театралния колеж „Любен Гройс“, водени от звезди не само на българското, но и на световното кино и театър. Предстои и разкриване на филиал на Лесотехническия университет. Минно-геоложкият университет също има интерес да премести филиала си от Кърджали в Бургас. Наред с хуманитарните и артистични специалности, целта е да се даде възможност за изграждане на качествени специалисти и в области, които пряко засягат икономиката на региона. И по този начин се създават възможности повече млади специалисти да остават в родния град, да продължат своето професионално развитие и да допринасят за цялостното развитие на обществото.