Събота, 03 Сеп 2022
    
Бизнес Мнения

Георги Чипилски, директор на Летище Бургас: Очакваме над 1.3 милиона пътници да преминат през летището

  04.06.2022 12:08  
Георги Чипилски, директор на Летище Бургас: Очакваме над 1.3 милиона пътници да преминат през летището

Интервю на Дона МИТЕВА

 

 

Георги Чипилски работи на летище Бургас от 1984 година. Започнал е като авиоинженер в авиокомпания “Балкан”, а по-късно продължава като началник-отдел “Безопасност” и началник-отдел “Интегрирани системи за управление” във “Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт” АД. От 2008 година е на позицията директор на Летище Бургас.

 

 

 

- Г-н Чипилски, чартърните полети, може да се каже вече тръгнаха. Какво лято очаква летище Бургас, предвид факта, че ковид ограниченията са далеч по-малки вече, сравнено с предните две лета?

- Със сигурност тази година очакваме ръст на полетите на летище Бургас спрямо 2021. Въпреки че започваме да забравяме за пандемията и съответните ограничения, войната в Украйна ни поставя нови предизвикателства и несигурност по отношение развитие на трафика. Не очакваме туристи от Русия и Украйна, но в същото време виждаме завръщане на стари пазари и значителен ръст на други. Ясно е, че авиационният пазар в целия свят няма да се възстанови бързо до нивата от 2019. Според нашите прогнози към настоящия момент очакваме около 1,3 милиона пътници да преминат през летище Бургас. Първите пет пазара за тази година са Полша, Великобритания, Чехия, Германия и Словакия. Има много сериозен ръст на полетите от Израел и този пазар се нарежда на шесто място тази година. Добра новина е и че стартирахме сезона с редовни полети на RyanAir още от 9 април до Варшава, Гданск, Краков, Лондон, Виена и Будапеща.

След двегодишно прекъсване, поради ограниченията за пътуване от ковид пандемията, се радваме и на рестарта на организирания туризъм от пазар Великобритания. Полетите започнаха от 2 май с Jet2.com/Jet2holidays и TUI UK от 9 май, а от 21 май очакваме и Balkan Holidays.

Положителна новина е, че и това лято Wizz Air ще има базиран самолет на летище Бургас, единствената лятна база на авиокомпанията, и ще изпълнява директни полети до 16 дестинации в периода юни - септември, 4 от които са нови за летище Бургас – Лондон Гетуик, Краков, Жешов и Дебрецен.

- Ще има ли нови дестинации или авиокомпании през сезон 2022 на летище Бургас?

- Нови дестинации за тази година са Букурещ и Тимишоара в Румъния.

Нова авиокомпания за летище Бургас е Jettime, която ще изпълнява чартърни полети от Копенхаген и Билунд.

- Русия и Украйна, ясно е, че туристи от там няма да дойдат – имаме ли шанс да запълним липсите с такива от други страни?

- За голямо съжаление не очакваме туристи от Русия и Украйна.

Особено важен пазар за летище Бургас е Русия. Тази година очаквахме Русия да бъде третият най-важен пазар с около 330 000 пътници. В същото време виждаме, че има признаци за поне частична компенсация на отсъствието на тези пътници с такива от други дестинации.

След двегодишно прекъсване тази година се завърнаха туристите от Великобритания и тя се нарежда като втори основен пазар за 2022 г. Великобритания се завърна със своите най-силни туроператорски фирми TUI UK, Jet2holidays и Balkan Holidays, което ни прави оптимисти за стабилността и по-нататъшното развитие на пазар Великобритания в следващите години.

Нарасналият брой полети от Полша също компенсира частично липсата на туристи от Русия и Украйна. Както миналата година, Полша се нарежда на първо място, и то със значително увеличение на полетите. През лято 2022 до летище Бургас има директни редовни и чартърни полети от 10 летища в Полша, изпълнявани от 7 авиокомпании. Има ясна тенденция за по-нататъшно увеличение на туристите от Полша и през следващите години, такива бяха и индикациите на българо-полския b2b бизнес форум в областта на туризма, който се проведе миналата седмица във Варшава с участието на министрите на туризма от двете страни и, разбира се, на „Фрапорт Туин Стар“.

- Въпреки че се опитваме да забравим за пандемията, мерките за сигурност си остават. В тази посока летището как ще се справя с очакваното струпване на хора?

- Все още не може да се потвърди, че пандемията е история и ковид се е превърнал в сезонен грип, но статистиката за момента е доста обнадеждаваща. Извънредното положение е отменено, отпаднаха зелените сертификати за влизане в България, което се случи и в цяла Европа, отпаднаха и рестрикциите, като те имат вече препоръчителен характер. Разбира се това, не ни е успокоило по отношение на организацията при обслужването на пътниците. В качеството си на летищен оператор продължаваме да информираме пътниците за опасностите и препоръчителните мерки за предотвратяване разпространението на Ковид чрез системата за информация в терминалите и съответните указателни табели и постери, осигуряваме необходимите материали за дезинфекция и по-често почистване на терминалите.

Създадена е организация за оптимално управление на пътникопотоците за осигуряване на максимална дистанция между пътниците, където е възможно. Много важен елемент за предотвратяване на струпванията на пътниците са усилията ни в процеса по координиране на слотовете за полетите за избягване на пикове. Разчитам, че и тази година ще успеем да осигурим максимален комфорт и сигурност на нашите пътници.

- На специализираната трудова борса, която бе за туризъм, участва и летището – има ли липса на кадри?

- Очакванията ни са за ръст в трафика през сезон 2022 г. спрямо предходния сезон. Това налага наемането на по-голям брой сезонни служители в сравнение с 2021 г. Все още имаме свободни определени сезонни позиции и продължаваме с подбора.

- Може ли да се каже, че заради намаления трафик през последните две лета много от вашите временни работници, които бяха добре обучени, са се отказали да работят за летището, предпочитайки по-сигурна работа?

- Към момента се запазва тенденцията от последните години, при което част от сезонния ни персонал от предходни сезони се връща да работи на летище Бургас и друга част, която се насочва към други професии или избира постоянна заетост пред сезонната. Част от нашите сезонни служители са студенти и след работа през един или няколко сезона продължават своето обучение в университети извън Бургас и не продължават да работят като сезонни служители.

- Как се случва така, че повече редовни линии има до Варна, а не до Бургас – това само въпрос на логистика ли е?

- Като летищен оператор и на двете летища, „Фрапорт Туин Стар“ има интерес и полага усилия да развива равномерно трафика както във Варна, така и в Бургас. За стартирането и за устойчивото опериране на дадена редовна линия е необходимо да има търсене и достатъчно висока натовареност на полетите и в двете посоки, както в пиковия летен сезон, така и в крилата на сезона. Когато тези фактори са налице, авиокомпанията е склонна да обмисли удължаване на периода на опериране. Всъщност редовните полети до Бургас също се увеличават и тази година като шест от тях започнаха още от началото на април (в допълнение към целогодишните Лондон Лутън на Wizzair и София на Gullivair).

- Кога очаквате да се стигне ръста на пътникопотока от 2019 година? Вероятно няма да се случи това лято. Какво казва статистиката?

- При настоящите обстоятелства няма предпоставки за възстановяване на трафика през тази година. Според прогнозите на Eвроконтрол, Европа ще достигне нивата от 2019 най-рано през 2024, а според прогнозата на ACI пълно възстановяване на трафика в Европа няма да има преди 2025. За да може България да не изостава от общата тенденция, е необходимо бързо и устойчиво възстановяване на туристическия трафик.

- Обновления на летището се правят непрекъснато, какво предстои?

- Опитът от последните години показа, че авиокомпаниите актуализират своите полетни програми до старта на летния сезон, но през последните три години регистрираме такива актуализации и по време на активния сезон, което, разбира се, е свързано с несигурност на някои пазари и рестрикциите във връзка с ковид пандемията. Тази година се добавя и несигурността, която е предизвикана от събитията в Украйна. Прогнозираме ръст в сравнение с 2021 и преминаване на около 1.3 милиона пътници през летище Бургас. Към настоящия момент съм оптимист по отношение на тази прогноза, защото сезонът стартира още през месец април и вече се изпълняват полети от основните пазари като очакваме и нови дестинации. 

- Извън чартърните и редовни полети, има ли карго полети и полети на малки самолети?

- Полетите на общата авиация както и карго полетите продължават да се изпълняват и тази година без особена промяна в броя на заявките. В повечето от случаите това са полети, които се планират до две седмици преди изпълнението им. Конкретна информация за броя на полетите ще имаме след приключване на сезона.

- Кое е особеното на лято 2022 за летище Бургас, което ще го отличи от всички останали?

- Разбира се, това са негативните последици от войната в Украйна и всички предизвикателства, породени от нея. Въпреки трудностите полагаме всички усилия за осигуряване на бързо и качествено обслужване на пътниците, както и привличане на нови авиокомпании.