Събота, 13 Авг 2022
    
Мнения

Диян Стаматов: Актуализация на бюджетите в образованието ще е задължителна

  14.05.2022 16:09  
Диян Стаматов: Актуализация на бюджетите в образованието ще е задължителна
Диян Стаматов е роден през 1967 г. в Карнобат. Завършил е биология и педагогика на преподаването по биология в Софийския университет. Повече от 15 години е директор на столичното 119-о СОУ \"Акад. Михаил Арнаудов\". Преди това е ръководил 8-о и 150-о училище в София. В професионалния си път е бил учител и заместник-директор. От 8 февруари 2016 г. до 2 февруари 2017 г. бе зам.-министър на образованието. Има завършена магистратура „Мениджмънт на образованието“. Владее английски и руски език. Диян Стаматов въведе практика в своето училище два пъти в седмицата уроците да започват с националния химн. Той е поддръжник на внедряването в час на новите технологии, използването на интерактивни подходи, в които ученикът да е основно действащо лице, включването на екипни групи и др. Учителката Силвия Зубева, чиято снимка от първия учебен ден през 2014 г. се оказа най-споделяната в интернет у нас работи в управляваното от него училище. Диян Стаматов често кани известни личности в училище, за да разговарят с учениците. Сред гостите му са Нешка Робева, Мария Илиева и много други. Преди дни в Поморие се проведе традиционната пролетна академия на директорите и зам.-директорите от Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България. На нея специален гост бе министърът на образованието академик Николай Денков. Диян Стаматов е председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България. Наш репортер разговаря с него по теми за образованието – нововъведения, дигитална напредналост, последиците от ковид пандемията, скъпият ток и други. Какъв опит са обменили 380 делегати в Поморие, както и отговорите на други любопитни въпроси четете в интервюто на „Черноморски фар“.

„Дигитализацията, в която се намира в момента средното образование, е на едно много напреднало ниво“, заяви бившият заместник-министър

„Бургас се слави с това, че има едно прекрасно иновативно училище и една професионална гимназия с иновативна насоченост“, коментира още той

 

Интервю на Георги РУСИНОВ

 

- Г-н Стаматов, от 8 до 10 май се проведе пролетната академия на директорите и заместник-директорите от Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България. По какви теми споделиха опит участващите?

- Пролетната ни академия е част от националната подготовка за провеждането на изпитите, които предстоят през целия месец май. Тя е традиционна и е за обмяна на добри практики между колеги от цялата страна. В нея участваха над 380 директори и заместници на различни образователни институции. Темите, които разглеждахме, бяха свързани с финансирането на отделните организации, с промените в документацията, които са факт. Говорихме и за националните програми, които предстоят да бъдат публикувани в „Държавен вестник“. Те са в размер на почти 250 млн. лева и са една добра допълнителна възможност за финансиране. Обсъдихме още и иновативните училища, както и различни промени в закона, които са факт от по-малко от месец.

- Министърът на образованието академик Николай Денков бе специален гост на форума. Разбираме, че той е направил едно интересно предложение – учебната година за учениците от 1 до 6 клас да се увеличи с две седмици. Според Вас има ли резон в това и би ли срещнало одобрението на родители и учители?

- Това за първи път го заяви министърът пред нас и ми е трудно да кажа каква би била нагласата на родителите. Предложението няма пряка връзка с учебните планове и учебните програми. Това, което министър Денков обясни, че засега учебната година ще си започва на 15 септември като обмисля тя да бъде удължена с от 2 до 3 седмици повече за учениците от 1 до 6 клас. Това е в неговите прерогативи, тъй като за това не е необходима промяна в закона за образование и може да стане със заповед на министъра.

- В тази връзка, с идването на власт министър Денков обяви и че е „за“ по-ранен старт на учебната година. Какви ефекти би имала една такава промяна върху учебния процес?

- В действителност министърът предлагаше учебната година да започва малко по-рано, но идеята не бе посрещната позитивно от учителския колектив и поради тази причина тя си започна на 15 септември, но нагласата му е да се започва от 7 септември, като ако добавим факта и че има желание да се увеличи с две седмици, то реално учениците ще учат с един месец повече и ще могат да се занимават с различни проекти, занимания по интереси, които са предвидени през учебната година. Това е една промяна, която на пръв поглед изглежда незначителна, но пък тя променя изцяло облика на учебната година – както началото, така и финала. До голяма степен би дало по-голяма свобода за индивидуално подхождане в началото и за наваксване на материала в края.

- Дигитализацията. Успява ли, по Ваши наблюдения, родното образование да напредва с достатъчно добри темпове?

- Дигитализацията, в която се намира в момента средното образование, е може да се каже на едно много напреднало ниво и затова помогна цялата пандемична обстановка, в която бяхме. Прилагането на електронни формати се въведе в много професии, което предполага, че учениците ще са подготвени. Създаването на български формат на дигиталната раница е една адекватна идея на Образователното министерство (б.а. платформата ще се състои от пет отделни модула, обединени в обща рамка, а учениците ще ползват т. нар. дигитална раница. Потребителският интерфейс за работа ще бъде еднакъв за всички, независимо от използваната от училището платформа за дистанционно обучение. Самото съдържание пък ще бъде филтрирано и поднесено на учениците съобразно тяхната учебна програма. Модулът ще предоставя също достъп до хранилище с персонализирано дигитално учебно съдържание, определено от преподавателя и насочено към конкретния ученик. Така той ще получава на едно място цялата необходима за обучението му информация, вместо да я търси на различни места в интернет).

- Споменахте, че именно заради ковид пандемията се напредна доста в дигитално отношение, но пък точно тя изправи учители и ученици пред доста големи изпитания. Мнозина експерти твърдят, че сериозни щети са нанесени на учебния процес – децата губят интерес и не могат да се фокусират в онлайн среда. Колко сериозни щети нанесе процесът на онлайн обучение?

- Онлайн формата беше спешно измислена, но въпреки това наличието на такива съвременни електронни ресурси, в такъв учебен формат, е изключително важно, за да може не само да бъдат наваксани пропуските, но и да има все пак една нормална социална комуникация. Реално какви са точно пропуските в учебния материал ще стане ясно при националното външно оценяване, което тепърва предстои, както и след изпитите на учениците. Това е най-обективният поглед върху големите пропуски в отделните випуски. По отношение на тяхното преодоляване, възможен начин е с допълнително наваксване през летните дни. Обикновено това не се желае от ученици и учители, но в действителност няма кога да бъде. Така че от двете злини – малките лични пропуски в почивката, или ненаваксването на материала, мисля, че по-добре е първото.

- Имате ли наблюдения от работата на колегите Ви в Бургаски регион? В последните години например Бургас полага доста усилия за развитието на образованието.

- Напредъкът на Бургаска област наистина е емблематичен. Не смятам, че може да се сравняват различните области в страната, но Бургас се слави с това, че има едно прекрасно иновативно училище и една професионална гимназия с иновативна насоченост. Насочването на общински финансови ресурси за напредъка на образователните институции е похвален. Много сериозно напредна образованието в Бургас през последните години.

- Ще се наложи ли според Вас актуализация на училищните бюджети заради скъпия ток?

- Ще се наложи актуализация не само на училищните бюджети, но и на тези на детските градини. Това е необходимо заради покриване на разходите за ток, гориво и поддръжка. Категорично очакванията на всички ни са за следващите 2-3 месеца да нямаме проблем с издръжката на сградния фонд. За голямо съжаление всички сме в очакване разходите да растат покрай инфлацията и това води до тази необходимост от актуализация на бюджета, която трябва да се реализира във второто полугодие на настоящата година. Това с много голяма сила се отнася за детските градини, където колегите организират безплатното обедно меню, което пък от своя страна се оскъпява от увеличаващите се цени на продуктите. Към настоящия момент радващо е, че навсякъде до края на месеца ще бъдат факт увеличенията на учителските заплати.

- Предстои тепърва и националното външно оценяване. Пред какви предизвикателства ще се изправят училищата?

- Организацията за провеждането на националното външно оценяване е вече добре направена и отиграна през годините. Положителни са новите моменти по отношение на избора на темата за 12 клас. По отношение на 4, 7 и 10 клас няма нещо по-различно от предходните години. Високата степен на подготовка от тук до провеждане на външните оценявания има изключително голямо значение.


Анкета

Мнения

Мнения
Диян Стаматов: Актуализация на бюджетите в образованието ще е задължителна
  14.05.2022 16:09      

„Дигитализацията, в която се намира в момента средното образование, е на едно много