Вторник, 31 Май 2022
    
Бургас Любопитно

Бургаският символ, който разнася местната енергия по света

  01.03.2022 14:28  
Бургаският символ, който разнася местната енергия по света

 

 Дона МИТЕВА

Новата „запазена марка” на Бургас идва от „Морски знаци” и е мартеница за посаждане. В навечерието на Баба Марта от предприятието, което е вече под шапката на туризма в Общината, са изработили над 1000 такива мартеници, които вече пътуват не само в страната, но и в чужбина, за да бъдат закичени в уречения ден, като чисто български, но и морски символ.

 

Живите мартеници

 

 

Мартеничките-брошки са изработени от биоразградима хартия, с вложени в нея семена и се превърнаха в хит сред пролетните символи, които се предлагат на пазара тази година.

Посланието може да се приеме и като заклинание, което всеки сам избира, заедно със самата мартеница, така че то да се случи на самия него или на човека, на който ще бъде подарена. Това е част от доразвиването на продукта, което се случва по време на изработването му.

„Хартията в никакъв случай не е нов продукт. Тя се използва от преди новата ера. Сега просто в нея слагаме и семена. Целта бе да я разгледаме по нов начин  – като биоразградим продукт.

„Морски знаци” е част от ОП „Туризъм” и като политика на цялата Община, ние имахме задача да търсим и измислим нещо ново, нещо различно. Идеята е да предложим продукт, който да изненада клиентите. Тази година заложихме на мартениците. Продължаваме да правим и другите серии от предходната година – рисувани, изцяло ръчно правени мартеници, но търсехме нещо различно.

Насочихме усилията си в посока опазване на околната среда – да изработим продукт, който няма да остави отпадък. Така стигнахме до биоразградимата хартия с вложоени в нея семена на астри, маргаритки, летен гербер, които са подходящи за сезона. След като видим щъркел, да бъдат посадени и да поникнат в началото на лятото”, разказва дизайнерът на „Морски знаци” Жанина Костадинова.

Опитите започват още около Нова година. Изработват се отначало 100 -150 - 200 такива мартеници. Има проби и вълнения - дали ще поникнат, и когато всичко се случва както е планирано - се отприщва енергията. „Как се подредиха звездите, не знам, но лавината се отприщи и сега има голямо търсене. Ако имаше как да произведем повече такива мартеници, и те щяха да бъдат купени, убедена съм. Най-важното е това, че отново се говори за „Морски знаци”, което означава, че това предприятие е живо”, казва дизайнерката. Тя подчертава, че залага на идеята за рециклиране или другия вариант, който е актуален – т.нар. ъпсайклинг (превръщане на ненужни стари вещи в уникални предмети на изкуството и дизайна).

Първоначалните очаквания са били, че нестандартният експеримент ще приключи с изработването на тези 100-200 мартеници, но приятната изненада идва от голямото им търсене.

Другите мартенички са линии, които се правят от миналата година. Продължени са и тази, защото също са много търсени.

Личният стремеж на Жанина Костадинова като художник – дизайнер с обучение в Istituto Superiore per le Industrie Artistiche - Faenza, Италия, и дългогодишна практика е да създава нови интересни неща, които в момента има ангажимента да реализира с жените от „Морски знаци”. Целта й е всеки изработен продукт да носи емоционален заряд и да е уникален.

 

 

Екипът

 

 

В момента в екипа на „Морски знаци” има две жени, които са глухонеми, две - след прекарано онкозаболяване и две - с тежки социални проблеми. Но не това е водещото – важното е, че тези дами са намерили „своето място”, защото притежават необходимата вътрешна енергия. „Няма проблем да се разделяме с някого, който не се чувства добре и не му харесва това, което правим. Неслучайно подчертавам, че в момента в „Морски знаци” върви трансформиране и че тук вече не говорим само за социалните функции, а по-скоро за марката, която вече се е наложила на пазара със своите изделия – всяко по себе си уникално. Не само мартениците, а всеки несесер, всяка торбичка, всеки магнит или ключодържател е уникален за човека, който си го купи или на когото бъде подарено”, категорична е Костадинова.

Тя дава пример в тази посока с жена, прекрасна шивачка, която бързо се вписва в екипа и работи прецизно, точно, качеството и това, което предлага, е невероятно. „Много добре се справя тази жена с поставените задачи. Харесвам работата й, едва много по-късно разбрах, че тя си има здравословните проблеми, че е с ТЕЛК и т.н.”, казва бургазлийката.

Дизайнерката говори разпалено за реалната цел - изделията да стоят стабилно на пазара, а марката, която вече девет години е на пазара, да продължи да се развива. В момента „Морски знаци” не се издържа с европейски средства и това е важно за съществуването му. Така на всички, които са вътре в структурата е ясно, че не са кръжок, нито кризисен център и няма място за илюзии. Трябва адекватно поведение и стабилно стоене на пазара. С други думи налагане на продуктите, които се произвеждат като уникални и търсени именно затова.

 

Купувачите

 

Хората търсят изделията на „Морски знаци“. Младо семейство наскоро остави повече от 150 лева в Туристическия информационен център, който се намира срещу сградата на Общината, за подаръци с този знак. А от разговора стана ясно, че те добре познават тези продукти и не пазаруват за първи път от тях.

Никак не е пресилено да се каже, че не само бургазлии познават изработеното, но и гостите на града. По различни поводи изделия на „Морски знаци” пътуват към различни точки на света като уникални подаръци от Бургас. „Да, това е бургаският символ, който разнася нашата енергия по света. Феномен за добрия бизнес. Да, ние сме малки, не сме фабрика, но нещата, които правим, са с ясно очертан характер. Всеки продукт живее свой живот и носи своята индивидуалност. Те са изцяло ръчна изработка, уникални са, имам предвид това, че дори и да се използва някакъв вид щампи или други форми на тиражиране, след това всяко изделие минава през ръцете на една от жените. Така че собственикът може да е убеден, че това е нещо само негово, защото се залага на ръчната работа”, обяснява Костадинова, подчертавайки, че „Морски знаци” са наистина наложил се бранд.

Има и серия с дигитален печат – това са екоторбичките за пазар, но една част от тях пак са правени на ръка. Самият печат отново е уникална разработка – той е дело на дизайнерката.

 

Бъдещето

 

Това, което „Морски знаци” предлага на пазара, може да се каже, че е обхванало търсенето от страна на туристите, а и на бургазлии, представящо морските символи и тези на града. Сега се работи върху нови варианти в дизайна на утвърдените продукти.

Има и нова идея, която още е само в зародиш, и тя е да се включат в дизайна на съществуващите продукти работи на бургаски деца и младежи.

 

Като преподавател във филиала на НХА, главен асистент  д-р Жанина Костадинова има желание да прокара пряк мост между „Морски знаци” и младите хора от Академията. „Иска ми се да отворим „Морски знаци” към нестопанските организации чрез участие в различни каузи, било то социални или пък екологични, а също така и към младите хора от филиала на Академията за сътрудничество. Така да се отговори на различните потребности на обществото. Да не сме само продавачи на сувенири, а посланици на различни каузи и носители на послания”, казва жената, която твърди, че дизайнът е вътре в нея.

В туристическите центрове се предлага изработеното от „Морски знаци”, всички с бургаски акцент. Извън това се предлагат кенарени ризи с шевици, изработени от „Онкоболни и приятели”, които са техни партньори.

Друга серия на торбички, тениски и чаши с кукери и лазарки от региона, които са дигитален печат, правени съвместно с Етнографския музей в Бургас. Те са изкупени буквално за часове. Вероятно тази година отново ще бъдат направени.

Със сигурност от „Морски знаци” ще продължат да изненадват с дейността си и да даряват енергия, свързана с Бургас и морето. А експериментите, носещи огромен творчески заряд в предприятието, ще продължат.


Анкета

Къде ще почивате лятото?


Резултати

Мнения

Култура Мнения
Максим Генчев, режисьор: Хора, които ме питат има ли нужда от филм за Ботев, са хора, които не го уважават
  01.03.2022 15:03      

Идеята да екранизира революционера му идва още през 1996-а докато е в Корея