Събота, 30 Апр 2022
    
Бизнес Бургас

Горивата в окото на бурята, идва транспортна криза след енергийната

  29.01.2022 12:12  
Горивата в окото на бурята, идва транспортна криза след енергийната

Масовият клиент зарежда за 5, 10, 20 лв., а горивото ще стане над 3 лв.

Горивата се вдигнаха с над 30%. Трябват спешни мерки, Белгия връща на транспортните фирми част от акциза

 

Моника ИЛИЕВА

 

Пореден скок в цените на горивата се наблюдава от началото на годината. Поне до края на януари бензинът и дизелът ще продължават да покъпват, а метанът е с рекорден ръст през последните месеци. По-високите цени няма как да не засегнат както шофьорите, така и транспортни фирми, и превозвачи. „Бургасбус“ вече даде заявка за по-скъпи билети за обществения транспорт.

За последната година най-масовите горива са поскъпнали с над 30%. Така само за литър през последните 12 месеца плащаме отгоре около 60 ст. Най-сериозен обаче е ръстът при метана - над два пъти. Ако преди година шофьори и превозвачи са зареждали за 2.90 лв., то сега в отделните части на страната плащат между 2.40 и 3.70, според дaннитe oт caйтa Fuеlо. От бранша определят цените в момента като стабилни, но отчитат нов ръст при суровия петрол на международните пазари.

 

„В момента цените на горивата плавно растат нагоре. Като основната причина е, че нивата на суровия петрол продължават да се повишават и продуктът до крайния потребител се оскъпява. Една от главните причини е повишеното търсене след пандемията, защото икономиката в световен мащаб се възстановява и търсенето се увеличава“, коментира пред „Черноморски фар“ Росинка Бъчварова, председател на Сдружение на независимите търговци и превозвачи на горива и член на Управителния съвет (УС).

Ситуацията в глобален мащаб се усложнява и от друга причина. Росинка Бъбчварова посочи и че цените на въглища и газ много са се повишили и електроцентралите в света преминават на нафта.

„В момента бензинът е 2.40 лв. Година назад не е имал и два лева или е стигал до 2.10. Бензинът и дизелът са със сходни цени, разликата им е минимална, между 5 – 6 ст. При метана поскъпването е много голямо. Цените ще продължават да растат. И няма как, след като барелът стигне 100 долара“, посочи бургазлийката, чиято основна бизнес дейност е продажба на горива на едро и дребно и извършване на транспортни услуги.

Росинка Бъчварова акцентира, че по-високите цени на горивата не означават по-големи печалби. При малките търговци, чийто представител е тя, са сведени до минимум. Не могат да си позволят висок марж. „Наблюдавам и големите вериги, те също в момента стопират цените и маржът при тях, както и при нас, е между 5-6 и 10 ст. максимум. Разликата е, че ние с нашия минимален марж не можем да си позволим да не повишим цените, докато те могат да си позволят задържане в цената за потребителя“, коментира ситуацията Бъчварова.

Росинка Бъчварова, председател на Сдружение на независимите търговци и превозвачи на горива и член на Управителния съвет 

Всъщност определянето на цената на горивата е сложен процес, представляващ микс от няколко компонента. Във връзка с ограничаване отделянето на въглероден двуокис от горивата в атмосферата, в тях се добавят биокомпоненти. Които от своя страна допълнително оскъпяват литъра гориво. За да се оформи крайната цена, към стойността на горивото се начисляват акциз и Данък добавена стойност (ДДС). Не случайно ДДС е наричан от видни финансисти „свещена дойна крава“. Акцизът и ДДС-то са фиксирани компоненти и съставляват 60% от крайната цена на горивата.

„В момента акцизът на бензина е 710 лв. на 1000 л или 71 ст. за литър от най-масово използваното гориво. За дизела акцизът е 646 лв. на 1000 л. За втечнения газ – 340 лв. При метана обемът е различен. Върху целия микс от общи разходи, от цена на суровия петрол, от разходи за транспорт, от дистрибуция и печалба на петролната компания добавяме и ДДС. Така се калкулира цената, на която се продава на крайния потребител“, уточни Бъчварова.

В България акцизът е един от най-ниските в Европа. По-нисък или на едно ниво е в Полша и Чехия. „Нисък акциз не означава евтино гориво. Разликата, можем да кажем, че отива за печалба на производителя. Производителя на горива в България е един. Монополистът е ясен и без да го назоваваме. Съществува монопол и върху данъчно-акцизните складове в страната. Над 80% от тях са собственост на същия монополист, както при производството на горива. В региона такива складове има в Бургас и Карнобат“, добави Росинка Бъчварова. Монополът върху данъчно-акцизните складове за горива затруднява вноса им. Ако имаш склад, ще внасяш гориво, например от Гърция, от Румъния.

„Лошото е, че според европейска директива, влизаща от 2023 г., акцизът ще скочи заради въглеродните емисии. И в момента хората нямат пари да зареждат автомобилите си на тези цени. Масовият клиент зарежда за 5, 10, 20 лв. Когато стане над 3 лв, не е ясно какво ще се случи“, обясни търговецът на горива.

Високите цени на горивата рефлектират и върху транспортните фирми. Разходите за гориво се увеличават, а предлаганата услуга от тях поскъпва. Собствениците им все по-често си задават въпроса дали ще оцелеят и колко време могат да изкарат на „мускули“.

Илчо Дуганов управлява фирма, средно голяма, базирана в Бургас, свързана с транспорт. Има над 50 товарни коли, извършващи превози у нас и в чужбина. В годините назад е развивал и бензиностанции. Коментира пред „Черноморски фар“, че вече не е в бизнеса с горива. „Не е моето сякаш, не са за мен горивата. Ще коментирам като бизнесмен с опит в тази сфера и такъв, чиято дейност пряко се влияе от цените им. В момента по бензиностанциите задържат цените умишлено. Вчера (27.01. т.г.) горивото ни бе 1.92 лв./л без ДДС. Като се умножи по 1,2 – става 18 ст. марж, на колонка в бензиностанция. Без значение е коя бензиностанция. Сравнено с преди една година, маржът им е бил от 27 ст. до 30 ст.“, обясни Дуганов.

Илчо Дуганов, собственик на транспортната фирма „Товарни превози 1“ АД

Той добави, че ситуацията показва, че бензиностанциите изостават с повишаването на цените, а вероятната причина е, че ще изпаднат в невъзможност да продават. Няма да има купувачи. „Малките едва вързват двата края. И в транспорта картината не е по-различна. Как да го коментирам? Ако продължи така, дори само една година още дали ще има оцелели, питаме се в бранша. Транспортните разходи се оскъпиха безбожно много. А транспортът е основен компонент във формирането на цената на всяка продукция “, обясни собственикът на „Товарни превози 1“ АД.

В Белгия литърът е от 1,65 до 1.70 евро. В момента горивата в България са по-скъпи единствено от тези в Турция. „Горивата се вдигнаха над 30% за период от 12 месеца. Преди година купувахме на 1,25 до 1,30 лв. без ДДС. Трябва да се вземат спешни мерки, да се подпомогне сектора, както в Белгия, например. Там връщат на транспортните фирми част от акциза. Ето така им помагат. И това са част от мерките за компенсация на бизнеса. И на нас ни връщат средства, когато наши коли зареждат на тяхна територия, връщат ни част от акциза върху горивото“, допълни Илчо Доганов, базирайки се на практиката от международните превози на стоки, които извършва фирмата му.  

В заключение, настоящата 2022 г. ще е трудна за компаниите от сектора поради две причини - неяснотата около акцизите и позицията на България по пакета "Готови за 55" в частта за горивата. Памет и опит показват, че всяка власт разчита на пълненето на бюджета от акцизи и горива. Когато обаче стане въпрос за защита на сектора, той се оказва най-назад. Това означава, че няма кой да защити и българските потребители, наредени на колонките по бензиностанциите, които неминуемо ще понасят прекия ефект. На практика в сектора на горивата се задава нещо, което вече се случи на пазара на електроенергия. Настоящата година може да е последната, в която „наливаме“ евтин бензин, дизел или пропан-бутан. Заради предлагания от европейските институции начин на облагане на горивата през 2023 г. се очаква формиране на т.нар. административно поскъпване от 1,00-1,10 лв. на литър без ДДС за всички горива. Срокът за транспониране на директивата от страна на България е 2023 г., т.е. до 1 година.

 


Анкета

Ще дарите ли заплата за Украйна?


Резултати

Мнения

Бургас Мнения
 Проф. Севдалина Турманова:  Поискали сме обяснение от фирмата за сривовете в електронната платформа
  28.01.2022 15:19      

Силвия ШАТЪРОВА Поискала съм писмено становище от фирмата „Контракс“ за он ла