Събота, 02 Апр 2022
    
Бизнес Бургас

Жп връзката с летището– катализатор за транспорта, туризма и индустрията

  31.12.2021 14:38  
Жп връзката с летището– катализатор за транспорта, туризма и индустрията

3 млн. лв. е прогнозната стойност на проекта, чиято поръчка обяви Национална компания „Железопътна инфраструктура“

 

Георги РУСИНОВ

 

Добра новина идва от страна на държавата по проекта за жп линия от Централна гара-Бургас до Летището. Тези дни Национална компания „Железопътна инфраструктура“ обяви обществената поръчка за избор на изпълнител, който да изготви техническия проект.

3 161 794.78 лева, без ДДС, е прогнозната стойност, с която трябва да се изготви необходимият проект за жп линията. Средствата са по Механизъм за свързване на Европа - „Споразумение между ДП „НКЖИ“ и INEA за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. Крайният срок за получаване на оферти е 14 януари 2022-ра.

В обхвата на обществената поръчка ще се изготвят предварителни технически решения, а в техническия проект и техническите спецификации за строителството ще влизат: пълно геодезическо заснемане; геоложки, хидроложки, хидрогеоложки и хидротехнически проучвания; железен път; контактна мрежа; сигнализация и телекомуникации; нетягово електрозахранване, отопление стрелки, осветление; съоръжения; пътна инфраструктура; пресичания на железопътната линия с техническа инфраструктура; архитектура; пожарна безопасност; екология; акустика; технология за демонтаж на съществуващата железопътна инфраструктура; технология за строителство; план за управление на строителните отпадъци; план за безопасност и здраве; количествени и количествено-стойностни сметки.

В обществената поръчка влизат още; изготвяне и предаване на специализирана информация за нуждите на ГИС на ДП „НКЖИ“; изготвяне и предаване на технически спецификации за строителство; предоставяне на информация във връзка с подготовката и изготвянето на Доклад за оценка на въздействието върху околната среда.

Ще се изготвят и подробни устройствени планове, включващи: изготвяне на задания за изработване на проекти за ПУП; изготвяне на проекти за ПУП; съгласуване на проекти за ПУП; изработване на проект за изменение на Кадастралната карта и кадастралните регистри (КККР); изготвяне на документи за отчуждителни процедури.

 

Маршрутът

 

Идеята за връзка на гарата с летището не е нова. Началото си води от 2010-а. Още повече, че такава линия е имало и продължава да съществува. Именно по нея ще се направи новата връзка, естествено, не и без промени някъде по трасето. Маршрутът ще започва от жп гарата в центъра на Бургас, към гара „Владимир Павлов“, през новоремонтирания прелез на улица „Одрин“ (б.а. в техническата спецификация се посочва, че ще се направят надлези на места по трасето), под надлеза на булевард „Янко Комитов“, към стадион „Лазур“, през прелеза на улица „Димитър Димов“, обикаля района на ЦУРК-а, преминава покрай Крайбрежната алея до плажа в посока Солниците, минава покрай самите тях и се отклонява към детелината за Каблешково.

В края си трасето минава покрай входа на квартал „Черно море“ и приключва с гара „Летище „Сарафово“. Скоростта на влаковете ще е от 60 км/ч в градската част и от 80 км/ч от спирка „Морска градина“ до летището.

 

Бъдещето на линията е на север

 

Посочва се, че гарата в летището ще е разположена подземно и ще осигурява възможност за продължаване на железопътната линия към Слънчев бряг, минаваща през останалите населени места – Ахелой, Поморие, Несебър и завършваща в Свети Влас.

„Железопътната линия „Владимир Павлов“ – „Сарафово“ е част от 86-ата жп линия, която съгласно Наредба за категоризация на железопътните линии в Република България, включени в железопътната инфраструктура, и закриване на отделни линии или участъци от линии е II категория. В миналото това е било жп линията от „Владимир Павлов“ за Поморие, като част от нея (от мина „Черно море“ до Поморие) е демонтирана през 90-те години на ХХ век. Самата линия е завършена в окончателния си вариант през 1939 г., като преминава през редица преустройства (от теснолинейна на 600 мм към нормална - 1435 мм) и промени на трасето. В окончателния си вариант жп линията преминава покрай мина „Черно море“, която към днешна дата е единствената причина за експлоатация на линията. Мина „Черно море“ захранва ТЕЦ „Сливен“ с въглища, като седмично преминават по два чифта влакове. През 2010 г. към ДП „НКЖИ“ е разработен проект „Техническа помощ за развитие на железопътен възел Бургас”, който разглежда възможността за изграждане на жп връзка с летище Бургас с перспектива за продължаване на линията към Несебър и Слънчев бряг. Общата дължина на отсечката от жп гара Бургас до летище Бургас е приблизително 13 км. За да може линията да се използва и за превоз на пътници от жп гара Бургас до летище Бургас и обратно, трябва да се изгради ново трасе, чрез отклонение от съществуващата железопътна линия. Разработеният идеен проект за изграждане на нова жп връзка между жп гара Бургас и летище Бургас допълва одобрения идеен проект за развитие на жп възел Бургас“, посочва възложителят в документацията.

 

Седем варианта за трасета са разглеждани

 

„В резултат на различните възможности се проиграха седем варианта на трасета. Разработените варианти се представиха на работна среща в Община Бургас, в която участваха кмет и зам.-кметове, гл. архитект и технически лица от Общината, представители на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Представените варианти бяха обсъдени с различните алтернативи, които се откриват пред тях. От направеното обсъждане от гледна точка на възможност за осъществяване на инвестиционното намерение и достъп до летище Бургас е предпочетен Вариант 2 (б.а. описаното по-горе трасе) с уговорка за прецизиране местоположението на спирката съгласно генералния план и плана за развитие на летище Бургас. Възможната алтернатива за изграждане на жп връзка с летище Бургас е доразвита във фаза „Идеен проект“ с прецизиране на проектното решение, съобразявайки се с инвестиционните намерения на Възложителя, Община Бургас, концесионни договори на „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД и „Черноморски солници“ АД. Местоположението на спирката е оптимизирано след допълнителни проучвания и геодезически заснемания в зоната на летището, писма и срещи с летищните власти. Важно е да се отбележи, че към датата на предаване на настоящия проект не е получен официален отговор към Възложителя от „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД по направеното уведомление за инвестиционното намерение и конкретно предложение за избор на местоположение на бъдещата жп спирка“, става ясно от обществената поръчка.

Три са разглежданите сценарии на движение.

В първия влаковото движение се осъществява от Бургас до летище Бургас и обратно, без да се осъществява разминаване на влакове по участъка. Коловозното развитие на гара „Владимир Павлов“ не позволява да се провеждат срещи в гарата.

Вторият касае промяна на коловозното развитие в гара „Владимир Павлов“, позволявайки втори коловоз (главен път 2 по линията Пловдив - Бургас) да бъде приемно отправен по направлението „Владимир Павлов“ – „Сарафово“. За промяната на коловозното развитие е необходимо да се вмъкне S-ва връзка между първи и втори коловози. Съгласно приетото коловозно развитие за гара „Владимир Павлов“ (по одобрен идеен проект за развитие на жп възел Бургас) това е възможно да се реализира с влагане на английска стрелка и добавяне на нова стрелка по коловоз №2.

Третият сценарий предвижда откриване на гара „Солници“ с възможност за разминаване на пътническите влакове. Проектиране на гара с полезна дължина на коловозите 180 м. Дължината на коловозите се ограничава от редица фактори, описани по-долу в разработката, но е сме преценили, че тази дължина позволява да се осъществи разминаване на пътническите влакови състави. Съгласно предварителните проучвания в участъка са дефинирани 3 спирки с опции за още две, като това ще позволи жп връзката да се експлоатира и като градска железница.

Тъй като Сценарий 3 позволява да се осъществи такт на преминаване на влаковите състави на около 30-40 мин., затова той е разработен във фаза идеен проект.

„В следващата фаза на проекта трябва да се има предвид степента на реализация на реконструкцията на гара „Владимир Павлов“ по проекта „Пловдив - Бургас“ Фаза 1, както и становищата на експлоатационните поделения от проведения експертен технически съвет. За разделен пост „Атанасовско езеро“ след провеждане на съгласувателни процедури с мина „Черно море“ и „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД трябва да се преразгледа възможността за обособяване на гара, която да обслужва евентуално товарно движение към летището, или разделният пост да бъде закрит в случай, че дейността на мината ще бъде прекратена до пускането в експлоатация на новата жп линия“, обясняват вносителите.

Става ясно още, че предварителните проучвания по част „Пътна" са разработени от гледна точка на премахване на железопътните прелези (за изграждане на пресичания на две нива) и за преустройство на съществуващи пътни връзки и подходи в участъка по новото трасе на железния път.

Разгледани са следните подобекти: съществуващ прелез на ул. „Одрин“ в Бургас (улицата е част от път I-9 от републиканската пътна мрежа); съществуващ прелез при ул. „Димитър Димов“ в Бургас; промяна на пътни връзки по регулационен план при квартал „Кьошето“ („Ъгъла“); решение за пътен надлез при пътни връзки, осигуряващи достъп до служебни зони на летище Бургас.

Малко над 40 декара ще трябва да бъдат отчуждени за реализирането на проекта.

 

Плюсовете ще са многобройни

 

В крайна сметка жп връзка между гарата и летището ще донесе плюсове в няколко направления. Първо, това ще е още една възможност за екологично чист транспорт, от който ще могат да се възползват както гостите на града, така и бургазлии, тъй като ще има няколко спирки и гари. Второ, в чисто туристически аспект пътуване през целия град и особено през красивата Морска градина, Солниците и Атанасовското езеро е възможно да привлича и туристи. Трето – не трябва да се изключва и индустрията, като както се вижда от документацията, линията ще обслужва и мина „Черно море“. Възможно е дори да е плюс и за транспортирането на сол, поради близостта с пристанището.


Анкета

Възможно ли е да бъде постигнат бърз мир между Украйна и Русия?


Резултати

Мнения

Бургас Мнения Общество
Кметът Димитър Николов: Нека 2022 донесе обич и благополучие във всеки бургаски дом
  01.01.2022 08:00      

Скъпи бургазлии,   Честита 2022 година! През новата година искам да