Сряда, 27 Яну 2021
    
Мнения

Евелина Михалева, председател на Транспортна комисия: Новата наредба за паркиране на хората с увреждания е стъпка напред

  26.07.2020 10:46  
Евелина Михалева, председател на Транспортна комисия: Новата наредба за паркиране на хората с увреждания е стъпка напред
Съвсем скоро Община Бургас се очаква да реши един голям проблем в последните години – паркирането на хората с трайни увреждания. Сигнали за проблеми на такива хора заливат от известно време пощата на обществения посредник на Бургас Тодор Стамболиев. Той повдигна въпроса за решаване на проблема още пред предния Общински съвет. Това обаче съвпадна в края на мандата им и до решение така и не се стигна, макар и положителните становища, които получи. Много дейна от началото на този мандат по темата обаче е Евелина Михалева – председател на Транспортната комисия към местния парламент. Преди дни стана ясно, че вече има готов проект на изцяло нова наредба, която ще реши проблемите с паркиране на хора с трайни увреждания. Решението е персонализирани инвалидни паркоместа, на които ще могат да паркират само хора, одобрени от специална комисия. Наш репортер разговаря с Евелина Михалева повече по темата, след като стана ясно, че новата наредба е качена за одобрение и мнения от страна на гражданите на сайта на Общината. Повече подробности четете в интервюто на „Черноморски фар“.
  faragency.bg

Край на престоя с дни по инвалидни места – вече само до 3 часа

Специална комисия ще определя кой ще може да се възползва персонално

 

Интервю на Георги РУСИНОВ

 

- Г-жо Михалева, предстои един много важен проблем да се реши в Бургас – персонализираното паркиране на хора с трайни увреждания. За целта новата наредба е готова. Колко труден бе пътят дотук?

- Пътят наистина бе доста дълъг и доста труден, защото в опита си да намерим правилния баланс да може всички хора, които са в това затруднено положение да бъдат обхванати, обгрижени и да получат правилния законов начин да ползват тези паркоместа, беше тежко. Срещнахме се с много различни хора, с много различни степени на трайни увреждания и естествено с много различни съдби, което е по-натоварващо психически. Всеки един от тях бе прав за себе си, търсеше своята си истина, но важно бе да намерим законовия начин, за да го обгърнем в законова рамка. Работихме доста. Ползвахме и други наредби, защото е по-добре, когато някой е минал през целия път. Няма смисъл да измисляме нещо ново. Работата започна главно под въздействието на директора на ОП „Транспорт“ Андрей Рунчев и бургаския обществен посредник Тодор Стамболиев. Те свършиха много работа и имаха много детайлен поглед върху нещата.

- Кой е автор на проекта на наредбата?

- Комисията по транспорт. С всички колеги сме работили заедно и усърдно, пренебрегвайки политически принадлежности. Г-н Рунчев и г-н Стамболиев вече ги споменах.

- Както и сега, така и в предишен наш разговор, казахте, че сте провела много срещи с хора с увреждания от началото на мандата Ви. Какви бяха най-честите им оплаквания? Кое беше най-нерешимо според тях?

- Хората с над 90% инвалидност и трудноподвижност искаха да имат персонално място за паркиране, което да бъде с номера на автомобила, който ги превозва, или те управляват. Проблемът бе, че такива инвалидни места има, но те не са персонални за отделните хора. Затова понякога им се налага да паркират доста далеч от дома си и от там придвижването става доста трудно. С няколко майки, които имат деца с детска церебрална парализа говорих. Те самите доста трудно се справят като жени да помагат на децата си. Друг голям проблем на хора с увреждания се оказа, че досега нямаше часови лимит за паркиране на инвалидни паркоместа. В ЦГЧ особено хората, когато идват да си свършат дадена работа, има инвалидни места, но са заети от някакви автомобили, които престояват дълго, защото има право да паркира там и никой не може да го премести. Сигнали получихме и за туристи от други градове, които на същия принцип заемат инвалидните места, защото имат стикери и си карат почивката необезпокоявани. В никакъв случай не искаме да отнемаме това право, но паркоместата са малко, а трябва да се ползват от всички.

- Сега тази наредба решава и този проблем. Доколкото разбирам, ще има времетраене паркирането на инвалидни места?

- Да. То ще е 3 часа. Стигнахме до компромисно решение, защото се колебаехме дали да е между 2 и 4 часа. Затова решихме да се спрем на 3 часа, за да са доволни всички.

- УКОРС и ОП „Транспорт“ ще отговарят за контрола и изпълнението на наредбата. Имат ли обаче достатъчно служители, за да е качествен контролът? Водили ли сте разговори с директорите?

- Проведохме доста разговори и с двамата – г-н Веселин Василев и г-н Андрей Рунчев. Казаха, че когато имат нормативна уредба, по която да работят, това много ще облекчи тяхната работа и ще могат да се справят с контрола.

- Питам, защото като плюс в наредбата се откроява, че ако контролът е ефективен, то тарикатлъците с паркирането на инвалидни места ще спрат. В противен случай иначе нарушителите ги грозят глоби, доколкото разбирам. Смятате ли, че ще има превантивен ефект това, че ще има санкции?

- Силно се надяваме да е така, защото ние всъщност не можем да наложим много големи санкции на тези хора, защото те са на социални пенсии. Голяма част от тях нямат възможност и да работят. В процес сме на точната формулировка на глобите и как да ги направим законово. Смятам обаче, че когато имаме една такава наредба, по която да работим, много по-лесно ще осъществяваме контрола и превенцията.

- Аз визирах и случаите, когато автомобил със стикер спира на инвалидно място, от него излиза привидно здрав човек, който или има стикер с ТЕЛК-решение, или превозва инвалид, който обаче в момента го няма, но паркирането се използва. Тези случаи, които не са никак малко, ще се следят ли?

- Според наредбата ще има една комисия, която ще се назначава от кмета. Тази комисия ще решава кои хора ще могат да ползват персонализираните паркоместа, а иначе е до самосъзнание на хората. То трябва отвътре да идва желанието и съпричастността към хората, които наистина имат нужда от тези паркоместа.

- Предполага се, че ако даденият човек превозва инвалид в момента, няма проблем. Много са обаче тези, които просто използват, че автомобилът има стикер.

- Така е. След разговори с г-н Рунчев ми стана ясно, че това е един от най-големите им проблеми.

- Предполагам улеснение в такъв вариант ще е възможността за издаване на електронни стикери за паркиране, както се предвижда в бъдеще за платените зони в Бургас?

- Тези, които ще ползват персонализираните паркоместа, със сигурност ще ги направим така, че да се решава след среща с комисията. За останалите – защо не? Работим в много дигитална ера. Нормално е да се случват тези неща за улеснение на гражданите.

- Говорейки за персонализираните инвалидни паркоместа, хората най-много ще питат кой ще има право на това?

- В наредбата сме го описали, но тя и законовата рамка казва, че инвалидните места са за много хора с различни заболявания. За персоналните обаче със сигурност ще трябва да има лекар от здравната комисия, който да помага при преценката от нужда на такова място. Това са най-вече трудноподвижни хора, но и не само. Пълна слепота, тежки сърдечни заболявания и други, също ще имат право на персонално паркомясто.

- Споменахте, че наредбата е взела примери от други общини и най-вече Столична. Има ли обаче нещо, което все още липсва, за да стане тя работеща при нас?

- Тя е взета като законова рамка, но сме я преработили така, че да е удобна за Бургас. За разлика от София, тук няма 2 милиона жители, тук е и по-различен стилът на работа на ОП „Транспорт“. В София например задължително репатрират автомобила, без значение дали е с инвалиден стикер, или не. Това в Бургас няма да го направим.

- Преди време проблемът на хората с увреждания в Бургас стигна и до омбудсмана на републиката доц. д-р Диана Ковачева. Нашият обществен посредник Тодор Стамболиев, който похвали съвместната Ви работа, също е много активен. Доколко може да се каже, че и той е „виновник“ за това наредбата да е факт?

- Ооо, голям „виновник“ е той (смее се). Казах вече, че той от самото начало ме подхвана с идеята, че трябва да направим тази наредба. Той и в предния Общински съвет е положил основата. При мен може би помогна и фактът, че съм жена и съм социално ориентирана, защото жените имаме чувството и нуждата да помагаме. Не казвам, че и предишната Транспортна комисия не е помогнала, но не им е стигнало времето заради края на мандата им. Факт е обаче, че трябваше да има такава наредба и аз се радвам, че тя вече е готова и е пусната за разглеждане от страна на бургазлии на страницата на Община Бургас.

- Често работата на Транспортната комисия остава в сянка. Какво мислите за сегашния й формат, спогодихте ли се вече да работите извън политическите си принадлежности?

- С колегите се разбираме перфектно. Тежки разногласия нямаме по нито един въпрос. Има много добри специалисти и от там. Голяма помощ е всеки един от тях. Да, самата комисия не е свързана социално, здравно, или с финанси. Работим леко и с абсолютна хармония.

- Проведохте разговори с юристи дали има опасност наредбата да бъде атакувана на база дискриминация, както е била предната и да падне в съда?

- Всъщност проведохме с няколко юристи консултации. Ползвахме и външни, а не само отдела на Общината, които са специалисти точно по атакуването на наредби. Имаме уверение, че такава опасност няма. Да се надяваме това да е така. Ние и с много от самите граждани контактувахме много тясно, които бяха много активни при направата на наредбата. Дадоха ценни съвети. Постоянно кореспондирам с тях. Изпращала съм я и в суров вариант, за да я видят и дадат мнението си. Наистина страшно много хора положиха труд по тази наредба. Имаме и становището на Агенцията на хората с увреждания. Те я прегледаха и нанесоха съвсем дребни корекции.

- Предния път при направата на подобна наредба, тя е паднала в съда, само защото е нямала становище от Агенцията на хората с увреждания.

- Да, коригирали сме това. Взели сме си поука така да се каже. Иначе тя и предния път е била много добре подготвена, като включително някои неща сме взели от нея и в сегашната наредба. Смятам, че крайният вариант ще е много добър вид.

- Смятате ли, че бургазлии ще свикнат с идеята за персонализирано паркиране на своите съграждани? Няма ли да започнат да питат: „Защо за този може, а за мен не?“.

- В 21-ви век свободата на словото е абсолютно за всеки. Естествено, че ще има недоволни. Аз съм далеч от мисълта, че всички ще бъдат много щастливи от наредбата. Мисля обаче, че ние самите трябва да сме много стриктни при издаването на такива персонализирани паркоместа, за да можем перфектно да се защитаваме от атаки във всеки един момент.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил