Неделя, 07 Фев 2021
    
Мнения

Иван Вълков, народен представител: Проектът за градската железница може да стартира през 2021 година

  03.07.2020 15:48  
Иван Вълков, народен представител: Проектът за градската железница може да стартира през 2021 година

Иван Вълков е роден на 22 май 1965 година, четвърти мандат е депутат от ГЕРБ. Към настоящия момент е и общински ръководител на партията в Бургас. Член на две парламентарни комисии - по транспорт, информационни технологии и съобщения, както и за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика.

 

Интервю на Силвия ШАТЪРОВА

 

- Г-н Вълков, преди години точно в „Черноморски фар“ говорихте за възстановяване на вътрешноградскатажелезница на Бургас до летището. Докъде достигна тази идея?

Идеята за вътрешноградска железница в Бургас е в процес на реализация. Към настоящия момент със задоволство мога да кажа, че имаме готов проект. Намерено е финансиране чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Индикативната стойност на проекта е близо 52 млн. евро. Строителството би трябвало да продължи около 2 години, а тази година се надявам, че ще стартират процедурите по избор на изпълнител. Ако няма пречки и непредвидени фактори, строителството би трябвало да започне през 2021 година. Проектът има редица ползи – от екологична гледна точка жп транспортът е най-чист. С градската железница ще се избегнат и задръстванията през летния сезон – голям пътникопоток към Южното Черноморие може да бъде насочен към този съвременен начин на придвижване. Трасето ще минава и през няколко бургаски квартала, ще се създават нови работни места. Това е европейска практика, която е често използвана. Има идея тази железница да продължи до Слънчев бряг, но това е на по-далечен етап.

Преди седмица излезе публикация, че във Варна също се работи по проект за градска железница, която да стига до летището. Това там е идея, докато ние в Бургас имаме проект. Ще сме новатор в това отношение и сме отново крачка напред, с положителна посока за нашия регион.

Подкрепата на законопроекта за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата засяга пряко двата порта – Бургас и Варна. Какво касаят те?

Промените касаят достъпа до пазара на пристанищните услуги, финансирането и таксуването на пристанищната инфраструктура. Изясняват се финансовите отношения между операторите на услуги и собствениците на пристанищата. Създава се и механизъм ползвателите на пристанищата да могат да подават жалби от ползвателите на портовете. Съответно да има и санкции за нарушителите, а те да са пропорционални.


Ще се намалят ли таксите?

Въпросът е резонен. Целта е винаги таксите да бъдат възможно най-ниски, защото по този начин се стимулира развитието на двете ни основни пристанища – Бургас и Варна, спрямо други пристанища на страните в Черноморския басейн. По-ниските такси дават възможност за въвеждане на повече товари в нашите пристанища, за да сме атрактивни на пазара, трябва да имаме балансирани такси.
При нестабилната картина на летния туризъм и сигурния спад на туристите по Черноморието, каква е съдбата на собствениците на автобуси и микробуси от т. нар. „Случаен превоз“? Ще могат ли да рестартират дейността си?
Ситуацията е трудна за всички и разбирам притесненията на този транспортен сектор. Но той зависи пряко от туристите, а всички сме свидетели на една трудна година в това отношение заради ситуацията с COVID-19. Има голяма динамика, отменят се полети, но се обявяват други и се надявам, че все пак ще имаме положителни новини в тази посока.

- Какви са мерките в сектор „Транспорт“, от които ще могат реално да се възползват?

Държавата прави всичко възможно, за да помогне на сектора, първо с мярката 60/40. В туризма, а и в транспорта, свързан с него, мярката се трансформира към 80/20 от 1 юли. Отделно, на всеки работещ в тази сфера се дават по 290 лв. Всичко това, разбира се, не може изцяло да компенсира работата на фирмите. Няма ли туристи, няма как да се подобри изцяло положението.

- В тази тежка икономическа обстановка може ли да се затегнат законодателно правилата,така че онези, които са изрядни да си стъпят на краката, а нелегалните да бъдат изхвърлени от пазара. Имам предвид, че и в момента се предлагат микробусни екскурзии и трансфери от транспортни средства без лиценз, а собствениците на „случаен превоз“ се чудят как да оцеляват.  Когато в Комисията по транспорт в парламента гледахме Закона за автомобилните превози, бе обсъдено, че до този момент по време на извънредното положениe държавата не намалила или спряла субсидиите или компенсациите към автобусните фирми-превозвачи. Няма да изисква спрямо Наредбата на Министерски съвет по предложение на Министерството на транспорта да бъдат намалени тези субсидии, независимо дали се доказва превоз на определен брой пътници, или не. Най-големият удар в момента е върху авиооператорите, въпреки че малко се говори за това. Няма как да върви автобусен превоз и да се субсидира напълно „случаен превоз“ без самолети.

 

 

 

 

 

 


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Култура Мнения
Доц. Димо Колибаров - художник, директор на филиала на НХА: Разказвам истории, които са валидни за всеки един от нас
  09.11.2020 11:28      

  Едно от най-известните български имена в областта на графиката Димо Ко