Понеделник, 08 Фев 2021
    
Бизнес

Хартиеното билетче в Бургас остава лев и петдесет

  27.05.2020 11:49  
Хартиеното билетче в Бургас остава лев и петдесет

Петко Драгнев: Само 30% от пътниците пътуват по този начин

 

Георги РУСИНОВ

 

В повече от час дебати по вечната тема за цената на билета в градския транспорт в Бургас влязоха общинските съветници. БСП-Бургас предлага до края на годината цената на хартиения билет да е 1.20 лева, вместо 1.50 лева. Преди да започнат дебатите думата взе управителят на „Бургасбус“ инж. Петко Драгнев.

Той обясни, че само 30% от пътуванията са с хартиен билет. Всички останали пътували с електронните карти, където едно пътуване най-евтино идва на 1.20 лева и най-скъпо на 1.30 лева. Драгнев посочи и че себестойността е много над тази, която е по тарифен план в момента. Намаляването на пътникопотока през последните месеци също се отразявало зле.

„В тази ситуация смятам, че не е резонно да намаляваме цената на билета. Ако искате да подкрепите някоя група, направете го. Но да намалим на всички билета, ще е ни се отрази много зле. Всички мерки, които взехме ни позволяват да работим“, каза той.

Един от вносителите на докладната Живко Господинов от БСП обясни, че усилията трябва да са в помощ на гражданите в икономическата обстановка заради пандемията от коронавирус.

„Затова предлагаме до края на годината цената на хартиеното билетче да е 1.20 лева. Смятаме, че така услугата ще стане по-достъпна. Икономическите последици от кризата тепърва започват. С нашето предложение опитваме да върнем част от хората, които се отказаха от градския транспорт, защото за тях се превърна лукс. Голяма част от бургазлии пътуват с колите си до работа, или вървят пеша, защото нямат възможност. Смятаме, че една не малка част от хората, които ползват инцидентно градския транспорт“, заяви той.

Бойчо Георгиев от ГЕРБ посочи, че няма финансова обосновка в докладната откъде ще дойде разликата, която също е неизвестна.

„Нека не застрашаваме работата на предприятието с такива мерки. То е пред фалит“, призова съветникът.

 Станимир Апостолов заяви, че с хартиени билети пътували само инцидентно пътници и всички останали ползвали електронните карти. Господинов обаче му отговори, че това не е така, защото една голяма част не могат да си позволят да заплатят 60 лева за карта, с която пътуват реално на 1.20 лева. Владимир Павлов взе думата и предложи цената да се намали дори още повече – на 1 лев.

Манол Тодоров заяви, че негови колеги от други градове дават Бургас за пример по транспорт затова той се зачуди защо винаги се говорело за фалит в „Бургасбус“.

„Защо след като сме най-добри в България, не можем да излезем на печалба?“, попита той.

Ева Михалева от ГЕРБ му отговори, че според нея „Бургасбус“ ще излезе на печалба, когато „синята зона“ в града стане 4 лева на час.

„Трябва да мислим екологично. Какви са тези хартиени билетчета? Никой не ползва вече хартиени билетчета в света“, каза тя.

Колегата й Тодор Йосифов обясни, че той като икономист разбира, че от икономическа гледна точка хората ще приемат предложение за по-евтин билет.

„Чисто икономически обаче предложенията не са ефективни. Г-н Драгнев ви направи анализ защо цената е такава и как се формира. Аз съм против“, уточни съветникът от ГЕРБ.

Друг икономист Христо Панайотов от БСП обясни, че очакванията са доходите на домакинствата да намаляват.

„Следователно цената на билета ще е по-скъпа за хората. Ако тя се намали цената ще предразположи хората да ползват градския транспорт. Бяха ни предоставени цифри, че от началото на годината дружеството е на загуба милион и нещо. Тук за пореден път се опитваме да направим нещо, което е полезно не само за гражданите, но и за дружеството. Гарантирам, че ще се увеличи потока от хора, ако е по-евтин билета“, категоричен бе той.

Заместник-кметът Красимир Стойчев отговори, че за разлика от София, която дава 100 милиона лева за транспорта си, а Варна – 30, Бургас не дава пари пряко.

„Компенсираме за 28 групи наши съграждани, които пътуват по-евтино. Плащаме бъдещата компенсация на тези наши съграждани. В края на годината сметките ще ги изравним с реални пътуващи и реални фактури. Защо е променен финансовият  резултат на дружеството след 2016? Изцяло обновихме парка на дружеството. Амортизацията е голяма. Тежи им и наема, който плащат. Разбира се, че може да се изпилят някои от разходите, което и в момента прави фирмата“, заяви ресорният заместник-кмет.

Стойчев добави, че няма да се втурнат много повече пътници, ако билетчето сега се намали.

„Хората, които пътуват с карти е без значение за тях. Ако намалим сега цената, наистина ще стане така, че да трябва да помагаме на „Бургасбус“ на по-късен етап“, поясни той. Освен това прихода спрямо разхода на дружеството е спаднал драстично през месеците на извънредно положение, каза още Стойчев.

Георги Дракалиев обясни, че общината отделя най-много средства за социални дейности. В тази връзка 5.5 милиона лева отиват за „Бургасбус“ за въпросната компенсация на посочените от Красимир Стойчев групи граждани.

„Тъй като докладната няма финансова обосновка, незнайно откъде ще дойде разликата тогава. Говори се, че с по-евтин билет ще влезели повече пари в хазната. Ами защо е временна тази мярка, която предлагат вносителите тогава? Явно изобщо не са сигурни“, добави той.

С думите му се съгласи и Георги Събев от СЕК, който също посочи, че е хубаво да е ясно казано откъде ще дойде разликата, ако се намали цената на билета. Калояна Живкова добави, че едва ли има някой, който да не иска да се намали билета, но трябвало да се вземат предвид и финансовите обосновки на администрацията.

В крайна сметка след повече от час дебати по темата Общински съвет – Бургас не прие докладната записка на БСП.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Култура Мнения
Доц. Димо Колибаров - художник, директор на филиала на НХА: Разказвам истории, които са валидни за всеки един от нас
  09.11.2020 11:28      

  Едно от най-известните български имена в областта на графиката Димо Ко