Събота, 13 Сеп 2025
    
Бургас Общество

От правото към класната стая

  13.09.2025 15:14  

Гергана вярва в нуждата от ясни правила в класната стая
  Личен архив

Мотивация. Майчинството, семейната история и стремежът към развитие като пътеводители

 
Магдалена Динева
 
Първи стъпки в нова професия
 

Гергана Куртева е сред новите попълнения в преподавателския екип на ОУ „Любен Каравелов“ – Бургас. Тази учебна година ще бъде първата ѝ като учител, а училището ще е и първата ѝ професионална среда в сферата на образованието.

Въпреки че няма опит в други училища, Куртева влиза в класната стая с увереност и силна вътрешна мотивация. Родом от Габрово, тя живее в Бургас от 2005 година. Семейна е, майка на две деца, и с впечатляваща образователна биография – завършила е специалност „Публична администрация“ във Великотърновския университет, има магистърска степен по право, а също така има и магистратура по „Начална училищна педагогика с английски език“.

 

Към децата – чрез майчинството

„Много ми е интересна работата с децата. Аз ги преоткрих едва тогава, когато станах майка. До преди това вътрешното, майчинското, го нямаше в мен. Но когато станах майка, реших да се занимавам с деца, защото ми беше интересно да видя как се развиват, как мислят, как напредват в дадени ситуации“, споделя Куртева.

 

Нейният избор да се насочи към преподаването не е случаен. Майка ѝ също е била учителка – с 40-годишен стаж в детска градина. „Може би има и нещо наследено. Желанието, мотивацията може би идват от нея“, допълва тя.

 

Готовност и вълнение за новото начало

„Много ми е трепетно, много ми е интересно. Ще очаквам с нетърпение да се запозная с децата. Ще дам време и те да опознаят мен, аз да опозная тях“, казва Гергана Куртева, която ще работи с 2 клас – във втората, следобедна част на деня, когато ще подпомага децата в подготовката им за следващия ден. Тя е напълно наясно, че първите седмици ще бъдат ключови за изграждане на доверие и работеща връзка с учениците.

„Децата в днешно време са много будни, много креативни, много бързо развиващи се. Така че ще очаквам да го видя това нещо от моите ученици. С удоволствие очаквам да се срещна с тях“.

 

Дисциплина и подкрепа – основите на успеха

Куртева вярва в нуждата от ясни правила в класната стая. Според нея дисциплината не противоречи на грижата – напротив, те вървят ръка за ръка.

„Със сигурност ще поставя мои правила още от първия ден, защото децата, според мен, когато познават правилата и имат наложени граници, са много по-дисциплинирани и много повече ги следват и впускат да ги изпълнят – когато има точни и ясно поставени правила. За да може спокойно работата да върви – за тях, за мен и като цяло за класа“.

 

Най-важното за нея е децата да се чувстват сигурни: „Да усещат моята подкрепа, която ще им окажа, и да знаят, че по всяко едно време ще могат да разчитат на мен – било за учебния материал, или каквото и да е. При малките деца трябва и да си родител, да ги обгрижваш. Като, разбира се, не поставям дисциплината и правилата на заден план“.

 

Любимите предмети и вдъхновението

Гергана споделя, че като ученичка е имала две силни влечения – историята и българския език. Те са я насочили и към правото: „Любимите ми предмети в училище бяха история и български език. Затова кандидатствах с история и български право, без никакъв проблем. Успешно си положих кандидатстудентските изпити и съответно завърших с отличие“.

По-малко обича математиката, която определя така: „Математиката е като изкуството – трябва да ти идва отвътре“.

А личният ѝ учителски модел? Това е преподавателката по история:
„При нея всичко беше изтъкано от правила. Тя беше изключително стриктна преподавателка и уроците ни поднасяше така, че ние да разбираме, да имаме влечение към нейния предмет“.

Куртева иска да „открадне“ нейната способност да бъде авторитет:
„Методиката е съвсем различна в днешно време, не бих откраднала това, защото няма как да се приложи. Но авторитетът при децата беше завиден“.

 Преоткрива учителската професия, след като става майка 

 

Предизвикателствата и погледът напред

„Винаги има предизвикателства, когато се работи с деца. Очаквам ги ежедневно. Мисля, че няма да има проблем и ще се справя с каквото и да било, защото определям себе си като отговорен, креативен човек. И най-важното, което е – със силна мотивация и желание за работа с деца“.

А къде вижда себе си след 10 години? „Виждам се отново в образователната система. Дано да успея да надградя себе си. По принцип съм мотивирана личност, обичам да се развивам, обичам да следвам новите технологии“.