Силвия Шатърова
„Аз съм едно бургаско момиче, което пише бургаска поезия, морето се е вселило сериозно в моето перо. За хората, които пишат поезия, „Бургас и морето" е доказателство, че хубавата музика все още търси истинските думи. Защото текстът наистина има значение“, казва поетесата Яна Вълчева, която отново ще участва в надпреварата с песента „Когато се побираме в сълза“. През 2021 година тя печели наградата за текст на песен на „Черноморски фар“ с песента „Писмо в бутилка“, чиято музиката е на Силвия Колева и Нивелин Мирков. Тя бе изпълнена от Силвия Колева.
Този път текстът на Яна е облечен в музика от Иван Гогов, аранжиментът отново е на Нивелин Мирков, а песента ще изпълни Гергана Великова.
– Поредно участие в „Бургас и морето“. Отново с текст за песен, каква е нейната история?
– „Когато се побираме в сълза“ е песен, родена от естествения порив на автора на музиката Иван Гогов да направи още една красива песен по мой текст, след като „Помниш ли“ в изпълнение на Тони Димитрова ни донесе толкова хубави емоции през последните година-две. Първоначално той бе избрал моето стихотворение „Рисувам ти любов“. Но не го усетихме, нямаше я онази магия и симбиоза между текст и музика. Нищо не е на всяка цена, когато искаш да направиш нещо наистина хубаво. Оставихме я. След няколко месеца написах стихотворението „Когато се побираме в сълза“. Чувах музиката в него и му го изпратих. Той отсече: „Това е!“
– Какви са спомените от предходния конкурс, в който участвахте с песента „Писмо в бутилка“ и спечелихте наградата за текст на песен на „Черноморски фар“?
– „Писмо в бутилка“ беше сбъдване. Неви Мирков създаде тази песен по инициатива на изпълнителката Силвия Колева. За мен като автор „Бургас и морето“ бе сцената, на която тихо и неуверено съм мечтала някога да звучат думите ми. Защото от години виждах във фестивала единственото хубаво събитие за автори. Не очаквахме награди. Това, че сме сред финалистите беше награда за нас. Отне ни няколко минути да се осъзнаем и да излезем на сцената, когато обявиха, че „Писмо в бутилка“ получава наградата за текст. Пазя този специален и щастлив спомен и мисля, че тогава „Бургас и морето“ стана ежегодно събитие за мен.
– Участник в конкурсна програма, жури и сега отново участник с песен, кое е по-лесно?
– Бях в подборната комисия и в журито на фестивала. Когато си участник, мислиш само за твоята песен, вълнуваш се за въздействието и емоцията, които се надяваш да предаде изпълнителят. Когато си жури обаче, имаш една сериозна отговорност, свързана със справедлива и обективна оценка и класиране. В подборната комисия е лесно – там най-добрите песни се отличават осезаемо. Нямаш много колебания. Но във вечерта на финалистите е малко по-различно. Там въздействие има живото звучене, както и сценичното поведение и харизма на изпълнителя. Да си автор на песен от конкурсната програма е по-лесно и по-приятно. Особено когато друг я изпълнява, а ти се радваш в публиката, както е в моя случай.
– Как се роди идеята за този бургаски тандем?
– Този тандем се роди съвсем естествено. С Неви работя от около десет години по проекта „С гласа на Бургас“. Имаме и няколко песни. Винаги разчитам на него. Преди около две години едно стихотворение ме срещна и с Иван Гогов. Имах впечатления от него след като двамата с Деан Вълев-Дишо спечелиха голямата награда – наградата на публиката и още няколко награди с песента „Преди много луни“. От тогава работя с Иван, Дишо и Неви и по спектакъла „Споделени дълбини“, заедно с още цяла плеяда бургаски поети, актьори и музиканти. Мисля, че в настоящия формат тримата сме екип, който влага много емоция, но и изпипва до последния детайл. А Гери Великова е глас-острие. Хваща те за гърлото и те води там, където е решила.
– Ще помага ли бургаската публика на бургаския екип?
– Бургас обича своите творци. И все пак, вижда се, че през последните години всички участници са си у дома на сцената, независимо откъде идват. Екипите, които се класираха на финал, са познати и обичани. Нашата публика цени истинското въздействие и не се води от други фактори. Ако ни подкрепи, ще бъде защото Гери е успяла да ги докосне с всичко, което вложихме в песента. Всичко е възможно. Често се шегуваме, че в София музикалният бизнес се прави от бургазлии. Иван Гогов има идеи, вдъхновение и ентусиазъм да инициира хубави неща, а Неви Мирков е като машина за сбъдване – има толкова много изразни и технически средства за музикални подвизи, винаги ме изненадва с още нещо. А Гери... Гери е от онези жени, които знаят какво могат и защо са там. Без претенция, без поза. Само чист талант. Лесно се работи с такива хора!
– Кое е изпреварващо – текстът или музиката при вас?
– Аз вярвам на композитори, които могат да напишат красива музика по готово стихотворение, когато то звучи като песен. Другото ми изглежда като математика. Получава се, но вдъхновението, което се крие в едно излято стихотворение, има своя магия. Така посланието на песента е по-заредено и това се усеща. Разбира се, това е поглед от моята гледна точка.
– Как се прави хит и защо все по-малко песни от „Бургас и морето“ се запяват и помнят от публиката?
– Не знам формулата. Мисля, че всеки усеща кога една песен има свой живот. Но според мен успехът на една наистина хубава песен е въпрос на обгрижване – въздействащ и талантлив изпълнител с добър продуцент, професионален маркетинг, интелигентно представяне пред публика и т.н. Но преди това е работата на нас, авторите. Ние сме тези, които не бива да допускат компромис със стойността на песента. Музиката е изкуство и трябва да се прави с душа и талант.