Националната агенция за приходите провери известно заведение в местността Траката край Варна. Фискалните инспектори влязоха в ресторанта около 12 ч. в петък, като са поискали отчетите от всички фискални устройства в обекта, засекли са наличностите в касата и маркираните на касовия апарат стойности, документите за ПОС терминалите, справка за служителите и сключените трудови договори. Нарушения в търговския обект не бяха констатирани.
„Проверката е част от лятната контролна кампания на НАП за спазване на данъчното и осигурително законодателство по българското Черноморие, която стартира на 30 юни и ще продължи през целия сезон. В рамките на контролните действия следим дали се отчитат коректно продажбите, имат ли сезонните работници договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение. Основната ни цел е подобряване на фискалната дисциплина, увеличаване дела на бизнеса, който доброволно спазва правилата, осигуряване на равнопоставена бизнес среда и отчитане на реални обороти. Тази година служителите на НАП, заедно с представители на други институции, като КЗК и КЗП, следят и противодействат на опити за необосновано повишение на цените на стоките и услугите във връзка с въвеждане на еврото в България.“, коментира Анна Митова – директор на „Комуникации“ в приходната агенция.
От старта на контролната кампания по Черноморието до момента са проверени близо 300 търговски обекта. Това са предимно заведения за хранене, дискотеки, барове, атракциони, магазини за хранителни стоки, чадъри и шезлонги и др. Под активно наблюдение са поставени също над 40 борси и тържища, които снабдяват хотелите и заведенията с храни и напитки.
Екипите от приходната агенция са установили повече от 90 нарушения, като най-честите са за неиздаване на фискален бон – общо 12 и разминаване между сумите, маркирани на касовия апарат и наличностите в касата – 13. В 4 от проверените търговски обекти е липсвало фискално устройство.
Извършените до момента проверки по Южното Черноморие са над 170. Установени са 65 нарушения – главно за неиздаване на касова бележка, разлики в касовите наличности и фискални бонове с липса на задължителните реквизити.
В рамките на кампанията, при извършването на контролни покупки, проверяващите традиционно прилагат способът „таен клиент“. Фискалните инспектори правят и явни наблюдения, при които за определен период от време ще се проследяват продажбите и резултатите ще се сравняват с предходни периоди. Служителите на приходната агенция следят също и дали сезонните работници имат договори, регистрирани в НАП, както и дали работодателите им ги осигуряват на реалното им възнаграждение.
От НАП напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Това стана възможно след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), която цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права.