Неделя, 21 Апр 2024
    
Бургас

Край на хвърчащите с тротинетки под наем в пешеходните зони на Бургас

  21.01.2024 11:38  
Край на хвърчащите с тротинетки под наем в пешеходните зони на Бургас

Георги РУСИНОВ

 

Инициатива на Постоянната комисия по транспорт и безопасност на движението към Общински съвет – Бургас е на път да сложи край на хвърчащите с тротинетки под наем в пешеходните зони на града. Това разказа пред „Черноморски фар“ общинският съветник и член на комисията Тодор Иванов.

„В края на миналата година получихме множество сигнали от граждани за въпросните тротинетки на Lime, които се отдават под наем. Хората недоволстват от захвърлени такива и поставени от страна на фирмата върху пешеходните зони. Оказа се, че фирмата е нанесла като пешеходна зона само „Александровска“, „Богориди“ – не. Сигналите съвпаднаха точно с периода, в който изтегляха тротинетките, затова аз се чух с г-жа Евани Попдончева от Lime. Обясниха ни, че ще върнат електрическите превозни средства през пролетта като се стопли времето. Разбрахме се през януари да направим една среща, на която да поставим условията си, защото до момента те не са работили по никакви регламентирани правила. Единствено са заплащали някакво тротоарно право на общината“, коментира той.

Много важна цел на срещата е била установяване къде точно може и къде не да се придвижват клиентите с наетите от тях тротинетки.

„Ние трябва да им дадем зони, забранени за движение. По света има такива примери. Тогава фирмите ги маркират в GPS картите си и тротинетката не може да влезе там. Намалява ѝ се скоростта рязко до 5 км/ч, което е пешеходна скорост, т.е. не може да се кара в такива зони“, поясни Иванов.

Така на практика, когато тротинетка влезе в такава зона, тя ще спре движението си по най-безопасния начин и заключването ще бъде деактивирано. В такъв случай тя ще трябва да бъде избутана, докато не излезе от зоната.

Подобни са и зоните за ниска скорост, в която има ограничение с цел безопасността, както и зони за паркиране и зони със забранено паркиране, където съответно ще може да се престоява или няма да може.

Членовете на комисията са отправили и други предложения до фирмата, отдаваща возилата под наем. Настояли са за определяне на конкретни места за стоянки.

„Направените от нас предложения се възприеха от фирмата като очаквам да им дадем карта с места къде да поставят тези тротинетки. Но трябва да ги съобразим и с броя, който имат, а не да им посочим пет локации, на които трябва да разположат двеста машини примерно“, обясни общинският съветник.

Обсъдени са били и възможности за допълнителна идентификация на потребителите чрез селфи с телефон, сканиране на документ за самоличност и други варианти. Към момента регистрацията в приложението изисква само име, имейл адрес и телефон. Коментирана е и възможността за увеличаване на периода на таксуване след приключване на пътуването в случай, че потребителят паркира тротинетката на обозначените места. Към момента приложението таксува само до 15 мин. и след това автоматично приключва пътуването.

„Това със сигурност ще мотивира потребителите да бъдат по-отговорни в действията си. Друго изискване, което поставихме, е пътуването да приключва със снимка за състоянието и начина, по който е оставен скутерът. Г-жа Попдончева ни сподели за добри практики в други градове, където са подписали меморандуми за сътрудничество с администрацията и са регламентирали отношенията и отговорностите си. Разказа ни и за разработките на приложението, където се опитват да използват възможностите на изкуствения интелект, чрез който ще могат да подобрят процеса по идентификация, установяване на нередности, подаване на сигнали и др. така, че да се подобри качеството на услугата, но и безопасността на потребителите и останалите участници в движението“, заяви общинският съветник.

Не на последно място са дискутирани и нуждите от законодателни промени, тъй като към момента УКОРС няма право да санкционира по Закона за движение по пътищата.

„Това се говори от много време. Обсъдихме да се вкара искане за законодателна промяна в ЗДвП, но евентуално това да излезе от Националното сдружение на общините в Република България. Това не е проблем само при нас, той е всеобщ. Никъде УКОРС няма такива правомощия. Полицията прави акции, но те са кампанийни. Нямат ресурс за постоянен контрол“, завърши членът на Комисията по транспорт.


Анкета

Мнения

Бургас Мнения
Михаил Ненов, зам.-кмет:   Най-впечатляващи са всички социални услуги, които предоставяме на нуждаещите се
  20.01.2024 13:40      

Михаил Ненов е филолог и учител по български език и литература, магистър по творческо