Духовна съкровищница. ОУ „Св. Климент Охридски“ отбеляза своя патронен празник
Дона МИТЕВА
ОУ „Св. Климент Охридски“ отбеляза с редица прояви 139-ата година от създаването си. Съпричастни към събитията бяха учители, родители, ученици и общественост.
Учениците от 1А, 1Б, 1В клас отбелязаха годишнината с празник на българския дух. Гостува им Искрен Красимиров – български режисьор, оператор, актьор и писател. Той е основател е на проекта „Незабравимата България“. Автор на над 20 документални филма. Пред тях и техните преподаватели той представи „Патриотични игри“ Епизод 1 – „Народните будители“.
Оживяха образите на св. св. Кирил и Методий, св. Климент Охридски, св. Паисий Хилендарски, св. Софроний Врачански, д- р Петър Берон, Васил Априлов и Иван Вазов. Прозвучаха техни заветни слова. Децата запомниха най-важното и се заклеха, че винаги ще носят в сърцата си и обичат България.
Учителската колегия се събра пък, за да изслуша наученото от посещението в Барселона, в училище, където се обучават деца на роми и мигранти.
Малкият Христо от 1 Б клас се превъплъти в образа на Климент Охридски
Гостите – техни колеги от училището и детската градина в квартал „Сарафово“ и официалните лица от Общината бяха посрещнати по стара българска традиция с хляб и сол, а децата от ДТА „Звездичка“ с ръководител Николай Парушев, които спечелиха първо място на Международния фолклорен фестивал „Арт таланти“ – Прага 2023, показаха кръшни хора и повдигнаха настроението.
„Трансфер на добри практики и компетентности за интегриране на учениците и управление на многообразието в класните стаи“, по програма „Еразъм+“, изпрати екип от преподаватели от ОУ „Св. Климент Охридски“ в Барселона, Испания, където те на място се запознаха с това, че там се инвестира най-много в програми за интегриране на ромското население. Държавата предприема стратегически мерки, а опитът ѝ дава на останалите членки на ЕС, включително и на България, надежда, че този етнос може да се разглежда не като бреме, а като обществен капитал, от който има полза.
Испанските власти обвързват основните социални услуги с програми за включване. Например ромите имат право на общински жилища и финансова помощ само ако децата им ходят на училище и в здравни заведения.
Емоционални разкази за видяното в училището в Барселона
Училището, където наблюдават опита на колегите си бургазлии, е точно за деца от ромски етнос, има и деца на мигранти – от Пакистан и Мароко, част от класовете са трудни с образователни дефицити. Атмосферата е по-скоро приятелска, като се цели децата за разкрият емоциите си. Залага се на изкуството – за всеки месец има обявена тема, по която във всички часове се работи при много позитивна атмосфера. „Учителят в Испания е по-скоро приятел на децата, като за целта спомага дори това, че обръщението към него е на малко име“, споделя зам.-директор Райна Дюлгерова. Но в същото време колегите ѝ добавят това, че за родителите има много строги правила за достъп до училището. А контактът с учителя става само по имейл. С телефонните номера на учителите не разполага нито един родител или ученик. Но пък родители биват канени в клас, за да разкажат за професиите си.
Домашните са под форма на проекти и се дават в края на седмицата, а срокът за изпълнението им е до края на следващата седмица. Храната в стола е тематична, често пряко свързана с някой от етносите или пък със сезона. Любопитно е това, че в някои класове учителите са двама.
Основната цел на обучението в повечето случаи е децата да се научат да общуват на каталунски. Предоставят им се реални житейски ситуации и така се подготвят за действителността, защото една част от тях дори не разбират езика на местните. Научават се да се справят с поставените задачи, които до голяма степен са за функционални компетентности, затова и учителите не им помагат, а само им показват какво трябва да направят.
„В училището, в което се обучавахме две седмици, се залага изключително много на проектно базираното обучение. Докато бяхме там всичко бе подчинено на есента и есенните празници. Децата се запознаваха с типичните за сезона плодове и зеленчуци, работеха в опитното поле, където всеки клас има своето парче земя. Същевременно по коридорите имаше други проекти, свързани с художници, фотографи или научни проекти“, сподели Райна Дюлгерова.
Бившата и настояща директорки на училището
А в деня на пазара ученици от втори клас отидоха в кварталния пазар и всяко дете имаше своята отговорност. Това практическо обучение е интердисциплинарано, развива редица умения в областта на лингвистиката, математиката, околната среда социалното общуване и екипната работа.
Участничките в проекта споделят, че тези две седмици са били много полезни за тях. Споделяйки наученото с колегите си, те направиха съпричастни и другите. За част от нещата учителите на бургаското училище са категорични, че няма как да се приложат в нашите условия, но пък има и какво да си „откраднат“ от своите испански колеги.
Своят опит от Испания споделиха и педагозите от сарафовските детска градина и училище, които заложиха повече на теоретичната част.
Директорката на ОУ „Св. Климент Охридски“ Женя Железова изрази своето задоволство от това, че екипът обогатява своите практики и като иновативно училище развива знанията си.
По повод на годишнината тя коментира: „От далечната 1884 година до днес училище „Св. Климент Охридски“ е преминало през различни периоди, устояло е на изпитанията на времето и се е превърнало в еталон за висок професионализъм. Гордеем се с постигнатото през годините – с успехите на своите ученици в областта на науката, изкуствата и спорта, със съвременната материална база и мотивираните преподаватели, гарант за високо качество в образованието“.