Понеделник, 06 Фев 2023
    
Бизнес Бургас Поморие

Иван Алексиев: Държавата да развие летище „Равнец“, щом „Фрапорт“ не развива „Бургас“

  23.01.2023 14:27  
Иван Алексиев: Държавата да развие летище „Равнец“, щом „Фрапорт“ не развива „Бургас“

Туристическият бранш и кметовете ще настояват за преразглеждане на концесията

 

Георги РУСИНОВ

 

Кметът на Община Поморие и областен лидер на ГЕРБ Иван Алексиев предлага на служебния кабинет да развие летище „Равнец“, щом „Фрапорт“ не развива „Бургас“. На пресконференция на бургаските депутати, градоначалникът отново обясни разочарованието на туристическия бранш и черноморски общини от липсата на полети към Бургас през зимата. Всички те ще настояват за преразглеждане на концесията на „Фрапорт“ за бургаското летище.

„Въпросът беше разгледан в консултативния съвет по туризъм в Община Поморие, който провеждаме веднага след приключване на сезона. Браншът е изключително притеснен, че няма полети зимата, няма вътрешни полети, полет Бургас – София. Всичко това за сметка на летище „Варна“. От там спешно поисках среща с представителите на „Фрапорт“. Първата я проведох самостоятелно и имах уверението, че след Нова година ще бъдат доведени представители на всички нискотарифни авиокомпании, за да може да се проведе една голяма среща в Бургас, за да видим какви условия поставят, какви изисквания, за да летят до тук. Вместо това с кмета на Бургас бяхме поканени на една среща, на която отново взе да ни се обяснява как „Фрапорт“ правели големи вложения в летище „Бургас“, но забележете в какво – във фотоволтаици по покривите на сградите, за да си компенсират загубите. Т.е. като инвестиция за „Фрапорт“ е ок, но като добавена стойност за региона – никаква“, посочи Алексиев.

Най-притеснително по думите му е фактът, че летище „Бургас“ през зимата е на нула, с изключение на полет до Лондон.

„А летище „Варна“ повишава полетите си точно зимните месеци. Но лятото, когато летище „Бургас“ изпълнява максимално много полети и чартъри, ние сме два пъти повече пътникопоток от летище „Варна“. Заключението на д-р Кванте (б.а. Франк Кванте от борда на директорите), което мен подтикна да поискам всичко това е, че видите ли нашият маркетинг бил много слаб. България не е позната в Европа и света, дестинация Бургас не е позната в Европа и света, но Варна, не знам как, е позната. Мен лично като кмет ме засегна това, защото няма как България да не е позната, Бургас да не е познат, при над 550 000 леглова база по южното Черноморие, а точно Варна да е позната на всички. Тук не става въпрос за някакво съревнование между Варна и Бургас. Операторът е един и същ и двете летища не са в конкурентна среда. Затова поставих въпроса пред д-р Кванте, че ще искам преразглеждане на концесията на летище „Бургас“, за да може дори и „Фрапорт“ да останат, така да бъдат условията на договора, че двете летища да са в конкурентна среда. Не може да заявяваш, че авиопревозвачите избират Варна, защото не познават Бургас, а в същото време преди 6 години, когато по инициатива на Димитър Николов бе създаден този фонд на общините и ние заделяхме по 15% от туристическия данък – как да се разходват тези средства беше по предложение на „Фрапорт“, а именно да се насочат към нискотарифните авиокомпании. И след 5 години да ни се заяви от тях, че това не било добра политика, защото парите не стигали – 200 000 евро били малко, а един полет струвал милион и половина. И ние трябвало да правим маркетинг“, продължи областният лидер на ГЕРБ.

Алексиев настоява, че ако не се постигне преразглеждане на концесията, така че двете летища да са конкурентноспособни, то следващата стъпка ще е по развалянето й.

„Но те имат възможността да покажат, че ние и те сме партньори. Защото, ако в момента има полети към летище „Бургас“, то бизнесът е гъвкав и много бързо реагира. Това се доказа с бежанците от Украйна, когато отвориха хотелите и приехме хората. Имаме изключително богата история, имаме какво да покажем през зимата, имаме балнеология. Т.е. всичко, което е необходимо за гостите и туристите на нашия регион, ние го имаме. Единствено липсва желанието на „Фрапорт“ да развива летище „Бургас“ за сметка на „Варна“, коментира той.

Друг мотив, който бил изтъкнат по време на срещата с „Фрапорт“ бил, че авиопревозвачите вече изграждали базите си във Варна.

„Добре, какъв е проблемът да изграждат бази и тук? Но някой трябва да им го предложи това нещо, а то не се предлага. Нашият регион е по-прогресивен и по-бързо се развива от Варна. Не трябва да бъдем ощетявани и това е упрекът към държавата като цяло – толерират се тези, които слабо се развиват, не защото нямат даденостите, а бързопрогресивните като Бургас се неглижират. Това се отнася и за работещите кметове. Само ще вметна във връзка с бюджета, че ние отново сме извън изравнителните субсидии, защото видите ли южните общини имали много добри постъпления, били отличници по изпълнение на бюджета и нямали нужда от изравнителни субсидии. Дайте да не работим и да сме двойкаджии и да чакаме на подаяние. Не, искаме да ни се оценява труда, а не да ни казват, че Бургас не е познат“, обясни кметът на Поморие.

Народният представител Андрей Рунчев припомни, че концесията е подписана през 2006-а от правителството на Сергей Станишев.

„Беше за 35 години, а сегашното служебно правителство в лицето на министър Алексиев я удължи за още 5 години. Реално тя е със срок до 2046-а. Ангажиментът на „Фрапорт“ в тази концесия е да инвестира 10 милиона евро в двете летища, а в предишната концесия ангажиментът за Бургас беше да инвестират 215 млн. евро в инфраструктура, но както каза и г-н Алексиев къде остава добавената стойност. За летище „Варна“ бяха 188 млн. евро. Причината концесионерът да поиска удължаване на концесията е ковид пандемията, войната в Украйна. Така, че те поемат един ангажимент, с който да инвестират в тези летища, но както стана ясно и всички виждаме, че не можем да ползваме полети от Бургас. Отделно от това не е правилно един концесионер да получава две летища. В момента също концесионерът на летище „София“ има желание да вземе летище „Пловдив“, но предвид проблемите между Бургас и Врана с един и същ концесионер за двете летища, едва ли ще се случи“, каза той.

Рунчев добави, че транспортният министър е отчел, че концесията се изпълнява много добре, т.е. „Фрапорт“ си плащали редовно концесионните вноски.

„От една страна наистина те са добър партньор на държавата, но ние не получаваме никаква добавена стойност за региона“, уточни общинският лидер на ГЕРБ.

За финал Иван Алексиев заяви, че предложението за летището в Равнец е обсъдил с кмета Димитър Николов и има пълната му подкрепа. Самият Николов настоявал то да се развие като карго и гражданско летище.