Понеделник, 06 Фев 2023
    
Бизнес Общество

Адв. Драгомир Ошавков: Телекомите използват „синдрома на сварената жаба“ с тези плавни увеличения

  23.01.2023 10:21  
Адв. Драгомир Ошавков: Телекомите използват „синдрома на сварената жаба“ с тези плавни увеличения

Потребителите имат право да поискат промени в Общите условия на телекомите

 

Георги РУСИНОВ

 

Още един мобилен оператор в България вдига цените. Това е Yettel. От няколко дни те известяват клиентите си със СМС със следния текст:

„Информираме Ви, че месечните абонаменти за мобилни услуги ще бъдат индексирани със средногодишния индекс на потребителските цени на Национален статистически институт за 2022 г. с 15.3%, считано oт м. февруари“.

Наскоро и „Виваком“ уведомяваше по сходен начин клиентите си и за тяхното увеличаване на цените.

Оказва се, че мобилният оператор може да променя цените по този начин. Записано е в чл. 22 на общите условия, с които всеки клиент се съгласява, когато подписва договор. Според текста Yettel трябва да представи цените на дребно за сведение в Комисията за регулиране на съобщенията в 3-дневен срок преди влизането им в сила. Както виждаме от есемеса, който потребителите масово получават от няколко дни, мобилният оператор планира да увеличи месечните абонаменти за мобилни услуги през февруари с 15.3%, позовавайки се на средногодишния индекс на потребителските цени на Национален статистически институт.

Какво още обаче пише в общите условия на мобилния оператор?

„В случай че Yettel завиши едностранно цените с повече от 20% в сравнение с предварително уговорените по конкретна абонаментна програма, пакет или план, което увеличение се отнася както до месечния абонамент, така и до всяка една цена на ползваните по програмата/пакета/плана услуги, потребителите по съответната програма имат право да се откажат от договора си в срок от 7 (седем) дни, считано от датата на увеличаване на цените с отправяне на писмено уведомление до Yettel“.

Тук всъщност е разковничето. Сега предлаганото увеличение е с по-малко от 20%, т.е. няма да имате опцията да се откажете от договора си.

„Увеличават с 15%, което лишава клиентите от правото да се възползват от възможността за едностранно прекратяване в 7 дневен срок, предвиден в т.22. По този начин, могат да направят поредица от вдигания с по-малка стъпка, което и правят, без да губят клиенти“, коментира за „Черноморски фар“ адвокат Драгомир Ошавков.

Според него мобилните оператори използват „синдрома на сварената жаба“, с който на хората им се налага да се адаптират към промени, но не по най-здравословния начин. Идеята е, че както жабата постепенно свиква с все по-затоплящата се вода в тенджера, то потребители също свикват с плавните увеличения на цени и услуги.

„Призовавам потребителите да бъдат по-активни. Те имат тази възможност. Тя е описана в точка 5 от Общите условия на Yettel например, която гласи, че Общите условия могат да бъдат изменяни и допълвани по инициатива на Yettel, на потребителите или на Комисията за регулиране на съобщенията. Нека някоя от големите потребителски организации да се размърда и да предложи операторите да нямат право в рамките на една година да правят увеличение на повече от 20% сумарно“, обясни юристът.