Петък, 21 Апр 2023

Любопитно

Учени откриха над 250 фосилизирани яйца на титанозаври

20.01.2023 10:54
Учени откриха над 250 фосилизирани яйца на титанозаври

Те са открити в централната част на Индия

Учени откриха повече от 250 фосилизирани яйца на титанозаври, едни от най-големите динозаври, обитавали територията на Индия, съобщи електронното издание Юрикалърт.

Специалистите от университета в Делхи са попаднали на находката в долината на река Нармада в централната част на страната. Този район е известен с вкаменелости на скелети на динозаври и яйца от късната креда.

Палеонтолозите са попаднали на 92 гнезда. Откритията помагат да се разберат подробности за жизнените навици на титанозаврите. Идентифицирани са шест различни вида яйца, което предполага по-голямо разнообразие на този вид динозаври, отколкото се смяташе досега на базата на скелетни останки от района. Месторазположението на гнездата дава основание на екипа от изследователи да направи заключение, че титанозаврите са заравяли яйцата си в плитки ями като съвременните крокодили.

Установени са и патологии, сред които рядък случай на т.нар. "яйце в яйце". Според специалистите това показва, че древните същества са имали репродуктивна физиология, паралелна с тази на птиците и вероятно са снасяли яйцата си по последователен начин, какъвто се наблюдава при съвременните пернати.

Наличието на много гнезда в една и съща област предполага, че този вид завроподи е имал колониално гнездене, както е при доста птици днес. Близкото им разстояние пък е оставяло малко място за възрастните динозаври, което означава, че те вероятно са оставили бебетата да се грижат сами за себе си.

Подробности за репродуктивните навици на динозаврите е трудно да бъдат определени. Тези гнезда обаче предоставят доста информация за едни от най-големите динозаври в историята и са от периода малко преди изчезването им, обясняват учените.

Източник: Нова ТВ