Вторник, 21 Мар 2023
    
Айтос

ОУ „Светлина“, с. Тополица с образователен форум по един различен проект – „Училищен навигатор“

  20.12.2022 14:33  
ОУ „Светлина“, с. Тополица с образователен форум по един различен проект – „Училищен навигатор“

Петя Петрова, началник на РУО - Бургас: И в най-смелите си мечти не съм си представяла да видя това, което видях тук

 

Основно училище "Светлина" с. Тополица е едно от шестте училища в страната, финалисти в проектната надпревара по Програма “Учим заедно: Преодоляване на образователните трудности, причинени от пандемията”. Програмата се провежда за първи път от фондация “Заедно в час” и е финансирана от Фондация “Америка за България”. Нейна основна цел е да стимулира училищата да предложат и приложат работещи решения, които допринасят за наваксване на пропуските от пандемията в знанията и уменията на учениците в България.

На 15 декември 2022 г. Основно училище "Светлина", с. Тополица организира образователен форум "Увеличаване на образователните възможности след Covid-19" - представяне на добри практики. Събитието беше част от заключителния етап на проекта "Училищен навигатор". Представени бяха интересни изследвания, както и добри практики за преодоляване на образователните трудности в начален и прогимназиален етап в резултат на онлайн обучението.

Участие във форума взеха учители и директори на училища. Модератор беше проф. Мария Алексиева, заместник-ректор на БСУ, а специален гост - Петя Петрова - началник на РУО - Бургас. За събитието в с. Тополица дойдоха представители на "Америка за България" и партньори на училището. Разбира се, събитието уважи и кметът на с. Тополица Юри Миляков - председател на Училищното настоятелство.

"Събрали сме се хора с една и съща нагласа - да правим най-доброто за децата и аз благодаря на всички, дошли да споделят това наше вълнение. Изпълнили сме поставените цели по проекта, от тук нататък ни предстои да работим за неговата устойчивост", даде начало на форума директорът на ОУ "Светлина" Дора Русинова.

Преди старта на форума гостите и началникът на РУО-Бургас разгледаха училището, в което има две обособени зони. Дигитална зона за математика, наука, езици и изкуства е изградена след спечелен проект по програмата „Училища на бъдещето“. На втория етаж по националната програма СТЕМ за сумата от 50 000 лв. е изграден СТЕМ хъб с четири центъра за учене, експерименти и творчество. Във всяка класна стая има обособени пространства, отговарящи на СТЕМ философията за преподаване.

Образователната среда отговаря на всички съвременни стандарти, оборудвана е с дисплеи, персонални устройства за всеки ученик, зона за експерименти и наблюдения. В зоната за общуване има интерактивен под за учене и забавление. В залата за наблюдения, срещи и комуникация учениците разполагат със стереоскопичен дисплей с камера, малък планетариум, робот от „Междузвездни войни“ и конструктори по роботика. Видимо впечатлена, Петя Петрова призна, че досега само е чувала за ОУ "Светлина" и трудно скрива вълнението си от видяното. "Защото и в най-смелите си мечти не съм си представяла да видя това, което видях тук. Така че благодаря, че съм на този форум. Благодаря, че въпреки негативите от тези последните две години, продължаваме да търсим формати, с които да подобряваме работата си", каза още Петрова.

Елена Хаджисотирова, която отговаря за "Образователни инициативи" в "Америка за България" разказа подробности за конкурса на Фондация "Заедно в час", като визира отличното представяне на училището в Тополица. "Зная колко много екипът се потруди по този проект и зная, че е имало моменти, в които буквално сте нямали сили. И въпреки умората, въпреки предизвикателствата сте постигнали търсения резултат. Огромен поклон и благодаря. Директорът и екипът на това училище са уникални. Шапки долу! От много години ги давам за пример навсякъде в страната. Ако можеше малко повече училища да са такива, каквото е това тук, с този екип и с това лидерско поведение, мисля, че щяхме да сме далеч по-напред", заяви Хаджисотирова и обяви, че през март догодина ще има нова, още по-интересна конкурсна програма за училищата.

Стана ясно още, че Бургаският свободен университет е подал ръка за партньорство по проекта. Благодарение на проф. Алексиева са проведени четири обучения. Трима от учителите са защитили по-висока квалификационна степен, петима разработват публикации за първо ПКС. "Така че летвата е много високо вдигната. Можем да станем и базово училище, за да видят студентите нещо различно тук от това, което се очаква да видят на село", обобщи Русинова.

Проф. Алексиева представи образователните трансформации по време и след пандемията, промените и възможностите, които се отварят след тези трансформации. Показа и обобщени констатации от едно доста обемно представително изследване за ефектите от дистанционното обучение, за силните и слабите му страни. "При обявяване на пандемията само в един ден 700 000 деца в предучилищна и училищна възраст и техните родители останаха извън детските градини и училищата. В най-голяма степен това се отразява на семействата, който живеят под социалния минимум. 50 хил. деца в училищна възраст изостават в своето учене", бяха част многото факти, свързани с пандемията и представени в презентацията на проф. Алексиева. Тя сподели и впечатленията си от възможността да се докосне до работата на децата в класните стаи, а заедно с техните учители - да изпробват различни образователни методи.

Целта - да бъдат изследвани резултатите от дейностите по проекта. Зам.-ректорът на БСУ подчерта свързаността си със село Тополица, пред вид факта, че е родена в Айтос. "За мен, селското училище е най-добрата школа за един учител. Учител, който не е минал през село, не може да усети емоцията, тръпката, трудностите, предизвикателствата, за да има опита, да върви и да се развива в своя професионален път. Колегите правят чудеса в това училище", заяви още проф. Алексиева.

Директорът Дора Русинова имаше подробна презентация за старта, дейностите и резултатите от проекта. Най-общо - има многопластов характер и е ориентиран към преподаване и учене, практика, основана на доказателства, персонализирано и ускорено учене, приказкотерапия, подкрепа за преодоляване на загубите. При практическото обучение учебните занятия се водят по метода на учебни станции, съчетавайки наука, изкуство и движение. На специална училищна платформа са включени учебните станции "Къща от карти", "Математическо приключение", "В царството на граматиката", "Пътешествие в чудния свят на математиката", "България - страна на кръстопът", Mrs Sibels English Cloud, Клуб "Лице в лице", Студио "Приказен свят".

Методите и похватите на обучение са ускорено учене, учене чрез преживяване, проектно базирани уроци, мисловни карти, екипна работа с адекватна оценка и самооценка, електронни тестове, тестове за подготовка за НВО. Представен беше и "крайният продукт" от проекта. За учителите - излизат от проекта с по-високо ниво на информираност и квалификация за справяне с нетипичните състояния на учениците. За родителите - независимо от социалния им статус, дейностите по проекта са предпоставка за активното им ангажиране. За учениците - "Училищният навигатор" ще ги преведе през процеса на възстановяване и ще насърчи възрастните в ангажирането им с този процес.

Голямата идея, по която работи екипът на ОУ "Светлина", с. Тополица се съдържа в крилатото изречение, водещо за проекта "УЧЕНЕТО ВИНАГИ ТРЯБВА ДА Е ЗАБАВНО".

НП


Анкета

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и