Арабски и швейцарски компании са проявили интерес към изграждането на нефтената връзка от Александруполис към Бургас.
„Както се говори за газови тръбопроводи, така трябва да се обърне внимание и на нефтените“, заяви по време на Обществен съвет за партньорство на ЛУКОЙЛ-Нефтохим Бургас АД председателя на УС на ЛУКОЙЛ -Ильшат Шарафутдинов.
Българската държава има малко време, за да форсира този процес, защото до края на 2024 година трябва да се справи с нефтената връзка, в противен случай заводът ще бъде изправен пред трудности да работи не зависимо каква е неговата собственост. След 2025 година влиза ембаргото за руски нефт. Този нефтен коридор се превръща в стратегически проект.
Преди време за него заговори и президентът Румен Радев
Ние имаме готовност да сключим договори за неруски нефт от 2024 година, но организацията на доставките ни е основно притеснение“, каза още Шарафутдинов. За да се избегне тапата на Босфора и невъзможността да преминават супертанкери от над 300 000 тона е нужна тази нефтена връзка.
Част от Обществения съвет
В момента на всеки три дни танкери превозват нефт от Русия, като те работят като совалки и са 80 000-тонни.
Ако се тръгне към доставки от Персийския залив, транспортът ще отнеме 42 дни.
Необходима и нова пристанищна инфраструктура с разтоварващ кей, още повече, че капацитетът на терминал „Росенец“ е приключил, казват експертите.