Неделя, 26 Фев 2023
    
Бургас

Юрист на Общински съвет – Бургас: Забрана за тротинетки в Наредба ще бъде атакувана в съда

  27.11.2022 17:03  
Юрист на Общински съвет – Бургас: Забрана за тротинетки в Наредба ще бъде атакувана в съда

Прокуратурата всеки месец изисквала нормативните актове на Община Бургас

 

Георги РУСИНОВ

 

Прокуратурата ще атакува Наредбата за обществения ред на Община Бургас, ако в нея влязат промените за тротинетките. Това заяви юристът на Общински съвет – Бургас Галина Тенева по време на иномическата комисия.

Общинските съветници Георги Дракалиев и Николай Стоянов предлагат промени в Наредбата, които касаят забрана на движението на тротинетки в централните пешеходни зони на Бургас, като за целта се позовават на забраните за това в Закона за движение по пътищата. Темата е широко дебатирана и обсъждана от известно време, а „Черноморски фар“ също редовно пише за модерните еко превозни средства, които все повече хора ползват.

Още преди заседанието на икономическата комисия, изданието ни взе мнението на част от общинските съветници от ресорсните комисии по темата с тротинетките. Всички бяха на мнение, че каквото и решение да се вземе, без контрол няма да има особено голяма разлика. Някои коментираха и евентуално атакуване на Наредбата в случай, че промените влязат в нея.

„Закона за нормативните актове дава правомощия на Общинските съвети да приемат Наредби, с кито да уреждат отношения на местно ниво, които не са уредени с по-висш нормативен акт. В конкретния случай движението на електрическите тротинетки е уредено в Закона за движение по пътищата и липсва компетенция на Общински съвет да приеме съответните разпоредби“, заяви юристът на Общински съвет – Бургас.

Тенева добави, че много често бургаската Прокуратура изисква Наредбите на Община Бургас и след проверки веднага ги атакува в съда.

„Съдът обявява Наредбите като нищожни тъй като не са в компетенциите на Общински съвет. Единствено закона дава право на Общинския съвет в чл.80а, ал.4 – Наредба на Общинския съвет може да определи по-ниски максимално допустими стойности от тези в ал.2, т.4, както и може да определи реда за определяне на задължителни зони за паркиране на индивидуални електрически превозни средства, включително и максималния брой, както и условията и реда за тяхното предоставяне и ползване. Това е единственото, което може да бъде уредено в нашата Наредба“, поясни още тя.

Единият от вносителите – Николай Стоянов присъства на заседанието на комисията като член и попита как така в други градове не са атакувани наредбите им.

„Това, че в други градове не е паднала Наредба е защото не е атакувана. При нас Прокуратурата всеки месец изисква Наредби и ги атакува в съда“, отговори Тенева.

Пеньо Мечков предложи на колегите си в такъв случай да се съобразят със закона. Той добави, че гражданин му е алармирал, че нямало знаци, че е забранено за велосипеди и респективно тротинетки в централните пешеходни зони.

„Да, вярно е, че има знаци, че е пешеходна зона, което изключва велосипедите, но нарушение ли ще е да се сложат допълнителни знаци, че е изрично забранено за велосипеди. Много хора просто не са информирани“, посочи общинският съветник.

Стоянов отново попита колегите си тогава какво предлагат за решаване на проблема.

„Въпрос на време е да стане някой сериозен инцидент. Кой ще е виновен тогава? Не този, който кара, не контролните органи, а общинските съветници и кмета, които не правят нищо по въпроса. Абсурд е да направим велоалеи по „Богориди“ и „Александровска“. Затова предлагаме промените. Стигнахме до извода, че като не противоречи на основния закон, не е проблем“, заяви той.

Последна дума дали забраните за тротинетки ще влязат в Наредба ще има Общински съвет – Бургас по време на редовата си сесия за месец ноември.

Темата със сигурност е чувсвителна, тъй като и двете страни – и пешеходци, и ползващи тротинетки имат своите доводи. Първите предпочитат те да не се движат сред хвърчащи с електрическите превозни средства, които създават риск от инциденти. Вторите пък закономерно посочват, че тротинетките са удобни за бързо придвижване по работа, и че с ползването им се намаляват вредните емисии от автомобили.

Опитът от Запад показва, че за целта са създадени специални велоалеи за придвижването на тротинетките, но и въпросът с контрола е сериозен, който при нас се изразява в спорадични проверки на полицията.


Анкета

"За" или "Против" въвеждане на еврото сте?


Резултати

Мнения

Мнения
Евродепутатът Илхан Кючюк:  България  и Македония се познават твърде малко
  26.07.2022 15:22      

Ние трябва да обясним в стратегическа план тезата, че имаме обща история и общо минало и