Расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това коментира Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.
Все повече пазаруваме стоки с намалени цени. За тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%“, казва тя.
Личната инфлация за всеки е различна в зависимост от доходите и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: https://bit.ly/3E08nFV
„Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова. „Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък“, каза още тя.
Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.
При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение, съветват още от „Ние, потребителите“.