Идеята е да се отвори темата, да се постави на масата за обсъждане
Лято 2022 беше по-добро отколкото го очаквахме
Илин Димитров е роден на 11 септември 1983 г. в Добрич. Завършва езикова гимназия „Гео Милев“ в родния си град с немски език. Има 3 бакалавърски степени от различни университети (Туризъм, Управление, Маркетинг) и магистратура (Управление). Защитил е докторска степен в ИУ - Варна. Има над 20 години стаж в сферата на туризма. Преподавател е в Колеж по туризъм – Варна.
На парламентарните избори през ноември 2021 г. като кандидат за народен представител е шести в листата на „Продължаваме промяната“ от Варна. На 15 декември 2021 г. става народен представител, на мястото на Даниел Лорер, който стана министър на иновациите и растежа. Избран за председател на новосформираната Постоянна комисия по туризъм към XLVII Народно събрание.
На 2.08. е избран за служебен министър в Кабинет номер 100 на Румен Радев с министър-председател Гълъб Донев. Семеен, с 2 деца.
С министър Димитров разговаряме в Бургас, където той присъства на отбелязването на 30-годишнината от създаването на Бургаската регионална туристическа камара.
Интервю на Дона МИТЕВА
- Господин министър, започвам с въпрос, свързан с повода да сте в Бургас – тридесет години за една нестопанска организация в туризма – това много или малко е?
- Аз съм на 39 - за мене са много, но за една държава, която е на над 1300 години – не са. В зависимост от преценката може да се каже, че са и много, и малко. Но безспорен факт е, че Бургаската камара е водеща институция, която винаги е помагала на сектора. Тя е помагала и за връзките с държавата. Бургаската камара се е борила да изсветли бранша и най-вече тя е била един добър партньор на Министерството на туризма.
Фактор е не само за региона, а като цяло. Трябва да допълня и това, че е и много добър партньор на образователните институции – в училището, в Колежа по туризъм в университетите имат представители – както трябва да бъде реално.
- Може ли да се очаква обединение на бранша, това, което още от началото подчертавате, че е една от основните ви задачи като политик?
- Единственият начин да успеем в борбата ни за по-качествен и по-развит туризъм е да имаме обединен бранш и оттам да има добро партньорство между държавата и бранша. Сега има над 200 организации и на мен като министър ми е наистина трудно да комуникирам с всички тях ефективно. Може да си представите: само по една среща на ден да си направя с такава организация – почти една година ще отнеме да се видя с всичките. Към това трябва да се добави и фактът, че ще бъдат изразени 200 мнения, различни.
Категорично заявявам, че няма да се направи и насилствено обединение, както се тиражираше. Идеята е просто да се отвори темата, да се постави на масата за обсъждане. И вече имаме пет-шест предложения от различните браншови организации, които ще обсъдим в края на месеца отново на работна група. Там те ще бъдат дискутирани. Идеята е наистина да придвижим този процес. Това е политически акт и е добре да бъде извършен от едно правителство, което е редовно избрано, което е с мандат и с политическа подкрепа. Ние като служебно правителство можем само да подготвим мнението на сектора. Да направим някаква пътна карта и от там нататък – следващият министър, който и да е той, ще реши дали ще подкрепи тази инициатива. Но аз мисля, че единственият начин да се справим с предизвикателствата е да бъдем обединени.
- Болна тема - бежанците от Украйна. Каква е Вашата информация - има ли отново засилване притока на бежанци и какво ще се случи след като приключи програмата за подпомагане, която, мисля, свършва в края на този месец?
- Насложи се едно дълбоко неразбиране в обществото, не знам защо, че Министерството на туризма е отговорно за Програмата за украинците. А Министерството на туризма администрира тази програма – т.е. ние събираме едни списъци, обработваме ги и внасяме за плащане. Има Междуведомствен съвет, който определя дали тази програма да бъде продължена и в какъв формат. Този съвет в момента заседава, доколкото знам. Така че когато Вие имате информация, и аз ще имам информация и всички ще знаем как тази програма ще продължи.
Що се отнася за първата част на въпроса – към момента леко нараства броят на идващите бежанците от Украйна като количество. Те продължават да бъдат под 20 хиляди. Никой няма представа как ще се развият в бъдеще нещата – ще има ли наплив, няма ли да има. Но има едно очакване на сектора за решения на този въпрос. Нека видим какво ще кажат от Междуведомствената комисия.
- Има оплаквания, че не се получават средствата за бежанците.
- Всяко нещо, което е начислено, ще бъде изплатено. Много пъти и по много медии съм казвал: до края на октомври ще бъдат начислени всички суми, които са дължими безспорно, и те трябва да бъдат внесени за плащане. Това го поех като ангажимент към бранша. Това ще стане. А спорните суми ще бъдат разглеждани случай по случай.
- Какво се случва с ваучерите, които могат да се ползват в туризма? Има ли интерес?
- Те са активни до края на тази година.
- Информацията Ви каква е – има ли хора, които вече са ги ползвали?
- Това не мога да кажа, тъй като става дума за отношения между частни субекти. Фирми за ваучери.
- Все пак би трябвало да имате обратна информация за това дали работи програмата…
- Програмата би работила добре, ако хотелиерите са активни и сключат договори с фирмите, които извършват тази услуга (предлагат ваучери) и ако се използва възможността. Самият факт, че голяма част от хотелите дават ваучери на служителите си означава, че те са запознати с цялата процедура.
- А как приемате идеята тези ваучери да минават през туроператорски фирми и така да има дял и за туроператорите, защото в момента те сякаш са изолирани – т. е. те да организират почивките.
- Аз няма как да приема идея, която касае отношение между частни фирми. Казах го и го повтарям – ваучерите са една възможност. Беше отворена вратата и беше казано: можете да ги използвате. Вече дали ще бъдат рекламирани, дали ще са успешен проект - зависи от това, колко е активен бизнесът. Държавата не може и не бива да популяризира отношения между частни субекти. Ние се грижим за политики, контролираме и съблюдаваме, но не можем да рекламираме ваучери.
- Добре, щом говорим за политики – рекламната кампания за следващия летен туризъм – 2023 г., на какво ниво е. Защото знам, че стартират в Словакия, Чехия, Полша кампании за набиране на туристи за следващата година.
- В момента тече рекламната кампания за зимния сезон. Тя си е регулярна. Може би виждате и по телевизията за вътрешен пазар със забележителности върви реклама – като например Перперикон въртим. Също и по радиата.
Всяка година излизаме с рекламна стратегия, която се приема, придружена с план. Примат се на заседание на Националния съвет по туризъм. Това заседание предстои. Разпратено е до всички браншови организации и курорти писмо с питане те имат ли предложения и какви са, за да може да се съобразим с тях. Да имаме добър диалог с бизнеса и да бъдат включени в годишната рекламна стратегия.
- Какво е заключението Ви за лято 2022 – добро или лошо беше то?
- Лято 2022 беше по-добро отколкото го очаквахме, предвид близките военни действия, но все още сме леко под нивата на 2019 година. Аз мисля, че зимата ще бъде по-добра от миналата година, което би било добър показател.