Вторник, 29 Nov 2022
    
Бургас

Предлагат Бургас да се включи в градовете с „въздушна мобилност“

  10.10.2022 12:05  
Предлагат Бургас да се включи в градовете с „въздушна мобилност“

Дона МИТЕВА

Кметът Димитър Николов и Общинският съвет на Бургас в лицето на проф. Севдалина Турманова да разгледат възможността градът да се включи в Общността на градовете, развиващи градска въздушна мобилност и да промотират сред населението ползите от услугите на тази мобилност. Това предлагат чрез писмо Стефан Христозов, от компанията „Безпилотни системи България“ и д-р Иво Барзов от Българо-италиански център „Да Винчи“. Те подчертават, че участието на Бургас ще даде на града по-силни позиции в бъдещия координационен механизъм, съгласно Регламента за изпълнение на U-spase (ЕС) 2021 /664 на ЕК и по-специално член 18, буква е.

През лятото Стефан Христозов и д-р Иво Барзов имаха среща с кмета на Бургас, при която изложиха на живо своите мотиви за това предложение. Сега те са оформили вижданията си в нарочно писмо.

Същевременно на страниците на „Черноморски фар“ в две интервюта Христозов е излагал своите идеи за бъдещото развитие на градската въздушна мобилност. А д-р Барзов е коментирал възможността за използване на бургаските езера на полетни операции на хидроплани и дронове.

„Общността на градовете, развиващи градска въздушна мобилност (UIC2) е създадена през октомври 2017 г. в рамките на платформата на интелигентни градове на ЕС. През септември 2022 г. беше отбелязана петата годишнина на UIC2 с прехода му към инициативата CIVITAS на ЕС, оформяйки по този начин тематичния клъстер CIVITAS за градска въздушна мобилност в рамките на тематичната област CIVITAS за търсене и управление на градското пространство.

UIC2 е ориентирана към града/региона и към нуждите на гражданската общност. UIC2 насърчава сътрудничеството между дисциплини и сектори, свързани с градската въздушна мобилност (urban air mobility – UAM), с цел съвместно оформяне на бъдещето на тези услуги.

Тъй като градската въздушна мобилност е сравнително нововъведен термин, няма общоприето и използвано определение за него. Определенията варират в зависимост от гледната точка на всяка група заинтересовани страни. Например Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (ААБЕС) определя UAM като „система за въздушен транспорт за пътници и товари в и около градска среда“. UIC2 определя UAM като: „Въздушен трафик на много ниска надморска височина, над населени райони, в мащаб, който е устойчиво интегриран със системи за наземна мобилност“, пише в мотивите до кмета и ОбС.

По думите на Стефан Христозов сред най-значимите предизвикателства е интегрирането на елементите на UAM в градския пейзаж от гледна точка на градското планиране, както и благосъстоянието на града, планирането и отговорното използване на въздушното пространство на ниска надморска височина.

„Използването и управлението на градското въздушно пространство е приоритетна тема за членовете на UIC2, които представиха манифеста на UIC2 относно многостепенното управление на градското небе през декември 2020 г. Този манифест оказа влияние върху оформянето на член 18, буква е) от (ЕС) 2021/664 регламент за изпълнение, който позволява на местните органи и субекти да участват активно и да координират дейностите си с компетентните органи на U-space, определени от държавите членки“, заключава той.


Анкета

Мнения