Петък, 19 Авг 2022
    
Бургас

Закон изрично сочи: Тротинетките нямат място в пешеходни зони, а са основно там

  11.07.2022 10:12  
Закон изрично сочи: Тротинетките нямат място в пешеходни зони, а са основно там

„Александровска“ и „Богориди“ гъмжат от тях

 

Георги РУСИНОВ

 

Проблемът с ел. тротинетките в Бургас става все по-голям, тъй като масово модерните превозни средства се ползват по двете централни пешеходни улици – „Александровска“ и „Богориди“. И ако допреди време нямаше никаква яснота къде трябва да се движат, то от 7 юли 2020-а вече са регулирани като всички други превозни средства и е посочено къде точно е мястото им. Когато четете всичко по-долу в този текст, имайте предвид, че в Бургас, а и в други градове, все още продължават да се глобяват велосипедисти, но не и водачи на тротинетки.

 

Правила и задължения на водачите на модерните машини

 

Вече не толкова новите правила важат за тези водачи на електрически тротинетки, които отговарят на критериите за „индивидуално електрическо превозно средство“. А това е превозно средство, което е: оборудвано с електрически двигател; максималната му конструктивна скорост надвишава 6 км/ч; няма място за сядане или мястото за сядане е с височина на референтната точка на седене до 540 мм за двуколесните и 400 мм за превозните средства с три или повече колела; собствената му маса е до 50 кг.

Законът ясно посочва, че на първо място електрическите тротинетки могат да се движат по велоалеи и по градските пътища, където позволената скорост е 50 км/ч. Уточнява се, че това може да става, когато по улицата няма велоалея. Противоречив е и моментът, че електрическите тротинетки трябва да се движат възможно най-вдясно на платното за движение, но в същото време нямат право да се движат в бус ленти. Нямат място и по пътища с разрешена скорост над 50 км/ч.

Освен по бус лентите, електрическите тротинетки нямат право да се движат и по тротоарите, както и във всички зони, забраняващи движение на велосипеди. За да свържем това с Бургас, ще посочим, че двете пешеходни централни улици са такива. Там са и често глобявани велосипедистите. В един период в края на годината бургаската полиция предоставяше ежеседмична информация с глобени нарушители на правилата на пътя, включително и велосипедисти и пешеходци. Водачи на тротинетки обаче? Не. Нямаме и информация такива да са глобявани изобщо. В седмичните сводки със сигурност отсъстваха.

Тъй като тези дни получихме няколко сигнала от недоволни граждани, които са се разминали на косъм от инцидент с водачи на тротинетки (б.а. - много от които са малолетни, което също е забранено от закона), потърсихме информация от ОДМВР-Бургас. От там ни отговориха, че за последните два месеца има глобени 19 велосипедисти за нарушения на правилата на пътя и нито един с електрическа тротинетка.

Допустимата скорост на движение максимално е 25 км/ч. Тук изниква друг проблем. Повечето електрически тротинетки нямат километраж и не показват скоростта на дисплеите си. Така водачите им трябва на сляпо да спазват ограничението.

На водачите на тротинетки се забранява още: да превозват други лица; да се движат успоредно с друга тротинетка или двуколесно пътно превозно средство; да управляват тротинетката без ръце; да се движат в непосредствена близост до други пътни превозни средства или да се държат за тях; да превозват, теглят или тласкат предмети, които пречат на управлението на тротинетката или създават опасност за другите участници в движението; да използват мобилни телефони при управлението на тротинетката.

Деца под 14-годишна възраст нямат право да управляват електрическа тротинетка, а тези между 14 и 16 могат да го правят само по велоалеи.

 

Общински съвет - Бургас може да наложи по-строги правила

 

Това става ясно от текстовете в закона, които позволяват на общинските съвети да приемат по-строги правила. Даваме идея на някой активен местен парламентьор да внесе докладна с подобни предложения, тъй като проблемът в Бургас е голям и е истинско чудо, че все още няма сериозен инцидент.

В тази връзка е важно да се знае, че и водачите на тротинетки, които според Закона за движение по пътищата са почти равни по права и задължения с велосипедистите, трябва да носят каски, макар и да е задължително само за лицата до 18-годишна възраст. Тук също изниква въпросът как законодателят е приел, че пълнолетните лица не са уязвими в случай на ПТП. Затова носете си каските, моля.

Иначе през нощта и при намалена видимост всички водачи на електрически тротинетки са длъжни да използват светлоотразителни жилетки, както превозните им средства да са с включени светлини.

 

Санкции

 

Няма как да подминем и частта със санкциите в Закона, която все още е по-скоро утопия, отколкото реална практика.

С глоба от 10 лева се наказва водач, който: не ползва светлоотразителни елементи в облеклото си в тъмната част на денонощието и при намалена видимост; не носи каска, ако е на възраст до 18 години.

С глоба от 50 лева са по-сериозните санкции. Ето ги и тях: не се движи по велоалеите, когато има такива, а когато няма – не се движи най-вдясно на пътното платно; при намалена видимост или през нощта управлява тротинетката без да е включил светлините; управлява тротинетката с неизправна спирачна система; движи се по пътища и улици, на които максимално разрешената скорост на движение е над 50 км/ч, когато няма велоалея; движи се в зони, забранени за влизане на велосипеди (б.а. - тази е много важната, касаеща двете централни улици на Бургас); движи се в BUS лента; развива скорост над 25 км/ч; превозва други лица; движи се успоредно с друга тротинетка или двуколесно пътно превозно средство; управлява тротинетката без ръце (б.а. и за такъв случай сме получавали информация); движи се в непосредствена близост до друго ППС или се държи за него; превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на тротинетката или създават опасност за другите участници в движението; управлява тротинетката по тротоари; управлява тротинетката извън велоалеите, ако е на възраст под 16 години; управлява тротинетка, ако е на възраст под 14 години.

Тъй като по смисъла на закона електрическата тротинетка е пътно превозно средство, то на водачите им се забранява употребата на алкохол над 0.5 промила, както и на наркотици. Глобата за такива нарушители е в размер на 20 лева.

Не на последно място важно уточнение се прави в правилата, че електрическите тротинетки, представляващи индивидуални електрически превозни средства, не подлежат на регистрация в КАТ и не се изисква правоспособност за тяхното управление.