Петък, 19 Авг 2022
    
Бизнес Общество

Стратегията за реклама в родния туризъм пропусна социалните мрежи

  03.07.2022 10:04  
Стратегията за реклама в родния туризъм пропусна социалните мрежи

Разчитаме на видеоклипове в чужди телевизии

Браншът не се промотира чрез медиите у нас, но чака български туристи

 

Георги РУСИНОВ

 

Стратегията за реклама в туризма на страната ни явно не включва социалните мрежи. Това показа репортерска проверка на „Черноморски фар“. На две от официалните страници, свързани с Министерство на туризма – Visit Bulgaria и Bulgaria Travel, публикациите са толкова спорадични, че изобщо да се говори за активност е абсурдно.

В първата последната информация е за музикалните фестивали в България през лятото. Добре, казваш си, това е интересно. Тръгваш да отваряш информацията и хоп – сайтът visitmybulgaria.com е паднал. Самата публикация е от 31 май. Към 29 юни, когато бе направена репортерската проверка, все още нямаше нищо друго качено като нова информация, както и връзка с горепосочения сайт.

Продължаваме надолу. 15 май – красива снимка от Рилския манастир. Толкова. 12 май – отчитаме някаква активност плюс интерес от евентуални туристи. Споделено е двеминутно видео, показващо красотите на Синеморец. Има и няколко коментара от чужденци. 5 май – публикация за благотворителен концерт на скалния феномен „Божия мост“ във Враца и т.н. Забелязва се тенденцията на активност. Страницата иначе е харесана от 177 914 души, като голяма част от тях са чужденци.

Най-горе пък е закачена публикация водеща към група Travel in Bulgaria, с близо 30 хиляди членове. Незнайно защо обаче група за туризъм, която трябва да рекламира страната ни като привлекателна дестинация, е поверителна.

Следващата страница – Bulgaria Travel, е още по-зле от първата. Тук с изключение на сигурно случайно появила се публикация от 18 юни, която споделя оригиналната публикация на немската страница Reiseziel Bulgarien (б.а. която между другото е много по-активна с публикации за страната ни и буквално всеки ден бълва информация), тази преди нея е от 2 март. Да, на страница, която официално трябва да рекламира България като туристическа дестинация, последната информация е от 2 март. 35 461 души напразно очакват някаква информация от тази иначе официална страница, свързана с Министерство на туризма.

Тук поне сайтът bulgariatravel.org, който се явява официална платформа за реклама на туризма ни, работи. Може да се поспори колко добре е подреден и колко лесно се намира информация, но все пак е нещо работещо.

Признавам си обаче, че дори аз като журналист трябваше да ползвам търсачка, за да го намеря. Защо? Ами не съм видял никъде реклама на страната ни и съответно на официалната й платформа. Нито по телевизията, нито в социалните мрежи, нито дори в Ютуб, който иначе на всяко второ клипче ти пуска реклами за Турция, Гърция, Испания и Италия, но не и България. А това са ти сигурни поне 5 секундни гледания, преди да получиш опцията „пропускане на реклама“ и 30 секунди, без прекъсване, когато се дадат повечко пари.

Министерство на туризма тотално е абдикирало от това, което трябва да прави – да рекламира страната като туристическа дестинация, защото голяма част от БВП е именно от туризъм.

 

А къде и как изобщо се рекламираме?

 

За да не ни обвинят, че посочваме само негативното в цялата ситуация с родния туризъм, ще споделим, че репортерска проверка на изданието ни откри информация, споделена през месец май със заглавието „Реклама на България тръгна в 25 страни“.

Министерството на туризма стартира рекламна кампания на България в 25 страни в Европа и вече текат излъчванията на клипове в национални и водещи телевизии. Това е съобщил за специализирания сайт TravelNews министърът на туризма Христо Проданов. Директни договори са сключени с най-големите телевизии на съответните пазари.

„Целта е популяризиране на летен сезон 2022 г. и насърчаване на записванията към България“, каза Проданов.

Рекламни дейности се осъществяват в телевизионни канали и техните дигитални платформи на съседни и приоритетни пазари, сред които Германия, Полша, Великобритания, Чехия, Румъния, Израел, Сърбия, Северна Македония, Унгария, Нидерландия, Дания, Швеция, Норвегия и др. Бюджетът за реализиране на кампанията възлиза на близо 5 млн. лв. след договорени преференциални условия от страна на Министерство на туризма с чуждестранните медии, обясниха от ведомството.

Министерството е заложило на излъчването на клипове в гиганта RTL на немскоговорящите пазари в Германия и Австрия. В редица страни вървят реклами по National Geographic Channel и по най-популярния готварски канал - 24 Kitchen. В Румъния е заложено на Antenna 2, в Северна Македония – на Sitel и Alsat, в Сърбия – на RTS. В Полша е предпочетена медийната група Polsat, а в Чехия – медиите на Nova Group. В Израел тече реклама по Channel 12.

Политиката на Министерство на туризма предвижда устойчиво развитие и утвърждаване на цялостния имидж на България като сигурна и спокойна дестинация с разнообразни възможности за туризъм през цялата година. Целта на рекламната кампания е възстановяване на позициите на страната ни в туристическата индустрия на целеви и перспективни пазари след кризата, причинена от пандемията с COVID-19 и продължаващата война в Украйна, обясниха от Министерство на туризма.

Отчитайки динамичната ситуация, в която се намира сектор Туризъм, както в страната, така и в чужбина, усилията към настоящия момент са насочени към осъществяване на рекламни дейности, които да допринесат за:

* Повишаване на осведомеността за България като безопасна, сигурна и спокойна дестинация;

* Популяризиране на българския летен туристически продукт, съчетан със специализирани форми на туризъм, към които има повишен интерес като културен, приключенски, балнеология и СПА, винен и кулинарен туризъм, Slow туризъм и други;

* Стимулиране на вътрешния туризъм, както и входящия туристически поток от съседни и приоритетни пазари;

* Подобряване на проведени кампании и постигане на по-голяма ефективност;

При настоящите кампании се прилага качествено нов подход, който е насочен към начина на купуване на реклама на целеви пазари, обясниха експертите на Министерството на туризма. Той предвижда предварително зададени параметри за постигане на определени цели, както и максимално таргетиране и ангажиране на аудиторията. Към момента фокус е обхватът на кампаниите (reach - рийч) във водещи национални телевизионни медии на целеви и перспективни пазари за промотиране на летен сезон 2022 г. По този начин се гарантира даден минимум от аудиторията, който да бъде достигнат в рамките на заложения период. Основните таргет групи са на възраст между 18 и 60 г., като се отчитат спецификите на всеки отделен пазар.

 

Малко храна за размисъл

 

Качествено нов подход, който е изключил изцяло социалните мрежи с милиони потребители и потенциални туристи. Къде са рекламите по нашите медии, или българският турист не е таргет на Министерство на туризма? Питаме не заради друго, а защото родният бранш се оплаква, че българинът предпочита южните ни съседки Турция и Гърция като дестинации за почивка. Турция и Гърция обаче му се набиват на българина отвсякъде – телевизии, социални мрежи, Ютуб и други.

Изключваме твърде рядко платената реклама в медиите от директни представители на туристическия бранш, защото като цяло тя почти липсва. Вместо да се сърдим на Турция и Гърция, които водят агресивни рекламни кампании у нас, може би родният бранш трябва да се замисли дали не трябва да подходи по същия начин към родния турист, който му е толкова скъп и за който толкова го е яд, че ходи на юг, но не иска да отдели малко средства за качествена реклама преди и в началото на летния сезон.