Петък, 19 Авг 2022
    
Бизнес Мнения

Соня Енилова, Бургаската регионална туристическа асоциация: Дигиталната реклама е най-работеща

  02.07.2022 10:40  
Соня Енилова, Бургаската регионална туристическа асоциация:  Дигиталната реклама е най-работеща

Дона МИТЕВА

Често се водят спорове, а и се отправят обвинения по отношение на рекламата. Един казват, че е много, други че липсва. А когато стане дума за рекламата в туризма – там всички почти са недоволни.

Потърсихме мнение на човек, който може да коментира тази тема компетентно. Ето какво е мнението на Соня Енилова.

Дигитална реклама, по всички канали, масирана, по едно и също време, даже еднаква – това е най-работещата реклама на пазара. Всичко друго е важно, но не е на първо място. „Ако искаш да създаваш имиджова реклама, да представяш новостите, които предлагаш – дигиталната реклама, масово разпространена по всички канали, е приоритет“, категорична е Соня Енилова, председател на Управителния съвет на Бургаската регионална туристическа асоциация.

Годишна програма за реклама е документът, който регламентира рекламната дейност в туризма. Тази програма бе приета през 2021 година, по време на служебния кабинет, но касае дейностите през настоящата.

„Трудно ми е да кажа дали се изпълнява този документ във вида, в който е приет. Поради войната в Украйна, на Министерството на туризма бяха вменени допълнителни функции, които са далеч от самия туризъм. То трябваше да осигурява хуманитарна помощ на бежанците и това, според мен, малко осуети рутинните и задължителни дейности, които Министерството трябва да изпълнява“, споделя личното си мнение Соня Енилова.

Многократно е повдиган въпросът за това, че липсва синхрон между различните институции в рекламирането на туризма. „Всяка община си прави собствена реклама, всеки туристически обект също, Министерството прави национална реклама. Освен Туристическото министерство, Министерството на земеделието, рекламирайки своите продукти, също прави реклама на България по различните изложения. Министерството на външните работи - по същия начин. Изпълнителна агенция за малки и средни предприятия също има някакви участия в различни продуктови изложения и рекламира. Но липсват комуникация и синхронизация между всичките тези институции, поради което рекламата не е така ефективна, както трябва да бъде. Няма надграждане. Така една инициатива, колкото и да е добра, се разпилява. Това е проблем, който сме го поставяли години наред, но за съжаление до момента няма разрешение. Всеки гледа някакви обществени поръчки, всеки е писал в бюджета си да направи нещо. Играе се на дребно и няма обща визия.

Община Х възлага обществена поръчка да се направи например филм. Че Министерството има също да прави клипове и филми, не се съобразяват от общината“, обяснява експертката. По нейни думи, вероятно една от причините за разпиляването е Законът за обществените поръчки, който до голяма степен осуетява възможността да се комбинират или синхронизират нещата.

„Ако се съберат всичките средства, които имат различните институции, може да има много по-, толкова, колкото му е необходимо. По този начин по-ефективно ще се разходват средствата“, казва Енилова.

 

 

Съседките ни имат това право, ние също го правим в други страни

 

 

 

Що се отнася до това, че съседни държави като Турция и Гърция рекламират у нас туристическия си продукт, бургазлийката е категорична: „Всеки има право да си рекламира собствената дестинация и да си търси канали за реклама. Ние също рекламираме България в международни медии. От Турция и Гърция са преценили, че България им е пазар и си плащат за реклама, така както и ние плащаме на чужди медии да ни рекламират. Не мисля, че това трябва да бъде ограничено или забранено, защото живеем в условие на пазарна икономика, а не в диктатура“, заключава Енилова.

Почти всички големи хотели, ресторанти, туроператори си правят реклама и използват разнообразни канали за разпространението й.

Илюзорно е това, че изцяло се измести рекламата в социалните мрежи. „За съжаление много хора си мислят, че рекламата е изцяло във Фейсбук. За мен това е толкова ограничен канал, дори и спонсорираните реклами не се виждат от много голям брой хора. Аз лично не знам дали посланията ми стигат до всички, до които искам. По скоро тя стига до моите приятели от листата плюс още някой. Едва ли я вижда непознатият човек в Унгария или Чехия, Словакия, Полша. Не може да се разчита на хора, които не те знаят, нито на широк кръг ползватели“, смята експертката.