Понеделник, 26 Сеп 2022
    
Бизнес

Хаос по летищата, високи цени на авиобилетите

  25.06.2022 17:48  
Хаос по летищата, високи цени на авиобилетите

Дона МИТЕВА

Хаос и затруднения по летищата. Високи цени на самолетните билети. Родители се оплакаха, че децата им, които учат в чужбина, трудно си намират по-евтини билети, с които да се приберат за ваканцията. Хора, които са летели скоро в Европа коментират, че перманентно има стачки на летищния персонал, както и забавяне при обслужването, защото след ковида не са върнати на работа необходимият брой служители, които да обработват пътниците преди да се качат в самолетите. Огромни опашки се извиват от чакащи пътници. Те дори напускат пределите на летищните сгради.

"Причините са комплексни, няма една причина за този хаос, който беше създаден през последните седмици. Като че ли възстановяването и търсенето на полети, след блокирането по време на пандемията от страна на пътниците доведе до това, че много авиокомпании и летища се оказаха неподготвени за толкова бързото възстановяване от пандемичните ограничения. Това доведе до ограничаване на полетите на много от големите европейски летища. Основен фактор беше недостигът на персонал, който беше освободен по време на пандемията или беше пуснат в дълъг неплатен отпуск, като сега е много трудно сега те да се върнат", коментира Александър Богоявленски, авиожурналист и пилот в "Денят започва".

Цените на самолетните билети не са константна величина и се определят в зависимост от множество фактори – вида авиокомпания, полетния маршрут, датите на пътуване, класата, броя продадени места, сезона и много други, коментират от фирми, продаващи авиобилети по Черноморието, които искат анонимност.

С други думи, и авиацията не е това, което беше преди ковид кризата. Логично е и това, че при увеличението на горивата няма как това да не засегне и авиобизнеса. Въпреки това е относително да се каже, че има драстично увеличение на билетите за полети из Европа, защото на всички и ясно, че не може да се лети на същите цени от преди година и повече

Бургазлийката Боряна, която пътува като частно лице от София до Милано, разказва историята на своя билет: „Аз си купувам самолетни билети директно от компаниите, когато ми се налага. Имам регистрация в Wizz Air, Ryanair, също така в Jet2. Влизам, намирам си полета, купувам си билета. Излиза ми на телефона билета и всичко е точно. Когато започвах да си организирам пътуването от София до Милано в края на февруари, началото на март цената му бе 9 евро. А аз летях за 58 лева, което ще рече почти 30 евро. Купих си билета в края на май. Да, имаше увеличение, но има и нещо друго. Купувайки си билета, си пуснах една опция на телефона – да ми излиза съобщение когато цената се понижи за билетите за същия полет. Поне 15 пъти получих съобщение, че цената междувременно е понижена.

Смятам, че самите компании имат своя вътрешна политика, да пускат от време на време ниска цена на билетите. И след това да я качват, така че хората да си мислят, че цената тръгва нагоре. В моя случай в един момент цената бе паднала от 30 на 14 евро“.

Разказът на Боряна навежда на мисълта, че няма определена логика в движението на цените на билетите от различните авиокомпании. И трудно е да се направят кардинални изходи.

Мирела Стефанова е студентка в Тилбургския университет, Нидерландия и се е прибрала при семейството си само преди три дни. „Стресът тази година бе голям, освен цените на билетите. Наземният персонал, който качва багажа, а и този, който го проверява, по време на ковид кризата е бил съкратен. Сега, когато повечето от полетите са възстановени, няма назначени нови попълнения и хората не смогват. На това отгоре и стачкуват.

Така че трябва да си на летището поне 6 - 8 часа по-рано. Извиват се опашки дори извън самите летища. Аз летя или от Айндховен, или от Амстердам до България. 

Определено мога да кажа, че има винаги лятно повишение на цените на билетите. С всяка година прибирането ми става все по-скъпо. Ако първата година се прибрах за 100 евро, втората - 170, миналата година се прибрах за над 200. Сега се добави и това чакане. За моя полет въпреки че багажът ми бе обработен навреме и се качих в самолета, излетяхме със закъснение“, разказа студентката.

За хаос по летищата в Европа, съобщават и българските медии. Недостиг на персонал предизвиква отмяна на стотици полети, информираха преди дни от ON AIR, като подчертават, че най-засегната е Великобритания.

Авиационният сектор във Франция също е сериозно ударен. Най-голямата германска авиокомпания пък отменя 900 полета в Германия и Европа през юли.

Дълги опашки от пътници, които чакат, за да бъдат обслужени - това може да се види на редица големи европейски летища, сред които във Франкфурт, Амстердам и Дъблин, отбелязва "Дойче веле". Основните причини за тази ситуация са липсата на достатъчно летищен персонал и рязкото увеличение на пътуващите след утихването на коронавирусната пандемия.

Налага се авиокомпаниите и летищните оператори да привлекат нови служители. Те обаче трябва да им гарантират по-добри условия на труд и заплащане, отбелязва "Ройтерс", цитиран от dnevnik.bg и допълва: Още по-сериозни са проблемите, с които се сблъскват пътниците в САЩ и мениджърите на много летища и авиокомпании. Зад Океана бяха отменени хиляди полети и положението не се подобрява.

Поскъпването на самолетните билети е неизбежно, коментират експерти. Основната причина са по-високите разходи за гориво. Към това трябва да се добави и увеличаването на летищните такси. Освен това авиокомпаниите понесоха огромен удар заради Covid ограниченията, които свиха потока от пътници, не е за пренебрегване като негативен фактор и войната между Русия и Украйна.

Българският авиоексперт Богоявленски обобщава за цените на билетите така: "Причините са комплексни, от една страна е пандемията, от друга - недостигът на човешки ресурси, от трета е войната. Може да очакваме или задържане на тези нива, които са доста по-високи от предишните, или продължаващо покачване", смята Богоявленски.


Анкета

За кого ще гласувате на 2 октомври?


Резултати