Събота, 04 Юни 2022

Британски пътешественици се „шокираха“ от Несебър и Сарафово

05.03.2022 18:07

Прекръстиха Слънчев бряг на Мрачен/Призрачен бряг

Джон и Манди се влюбиха в българската кухня

Георги РУСИНОВ

Британските пътешественици Джон и Манди останаха шокирани от България. Така е озаглавено видео на двойката влогъри, което е заснето у нас в края на 2021-ва. Докато гледаме видеото обаче разбираме защо са шокирани. Днес ще ви разкажем тяхната българска история.

Джон и Манди обикалят света с кемпера си. С тях е и вярното им куче Купър. Пътешествията си те заснемат с камера, а преживяното споделят в Youtube. Каналът им е създаден през 2018-а. Споделените от тях видеа имат почти 7 милиона гледания. Джон и Манди имат и една вярна аудитория от близо 50 000 абонати, които получават известия за всяко видео, което пътешествениците споделят.

В това време те тръгват от Великобритания и преминават през Франция, Белгия, Нидерландия, Германия, Дания, Швеция, Норвегия, Финландия, Естония, Латвия, Литва, Полша, Словакия, Унгария, Румъния, България, а след визитата у нас се отправят и към Турция.

Видеото, озаглавено „България бе огромен шок“, има почти 150 000 гледания към момента на написването на този текст. То придоби такава популярност, че масово се споделяше в родните Фейсбук групи, проследява кратката визита на двамата в България и най-вече тези в Несебър и Сарафово.

Дишайте спокойно, несебърлии и сарафовци, шокът на Джон и Манди е, както те го описаха – по възможно най-добрите причини.

Историята започва с пътуване към Несебър. Докато шофира, Джон говори, че първото нещо, което му е направило впечатление в България, е миксът от бедния традиционен селски живот и градовете изцяло по западен модел.

„Те спокойно могат да се сравнят с градовете в Европа и Великобритания по това, че в тях има всичко, от което имаш нужда. Всичко е перфектно маркирано, показано с табели, лесно се стига до магазините. Докато в селата всичко е по-традиционно. Може би хората са по-бедни там. В Румъния също забелязахме това. Не знам обаче дали това е лошо – да живееш по-просто, по-традиционно. Имайки предвид, че ние живеем в кемпер, си задавам въпроса: „Имаме ли нужда от всички глезотии?“. Според мен е по-добре, когато имаш нужда от специфични неща, да отидеш до града и после - обратно на село, където водата ти идва от кладенеца, имаш кокошки, за които да се грижиш и т.н. До тук България ни показва, че има това и е възможно да се живее така“, разказва той.

Двамата с Манди достигат дестинацията си. Виждаме ги на паркинг, който веднага разпознаваме като големия паркинг в Стария град на Несебър.

„Пристигаме в Несебър – малък и стар град. Наблизо е Слънчев бряг, където обаче сега не е слънчево (б.а. духа вятър и е облачно). Също така и няма паркинг за кемпери и каравани, затова ни се наложи да паркираме на един голям паркинг, който обаче се оказа безплатен. Ще останем тук вечер или две и да се надяваме да има отворени магазини и барове“, казва Джон.

„Ресторант, скъпи, ресторанти! Трябва ни храна, не алкохол“, сепва го Манди.

Така след като са паркирали, двамата взимат кучето си и тръгват на разходка из Стария Несебър.

„Елате в Несебър, ако сте избрали България“

„Влюбена съм в Несебър. Знам, че е извън сезона и затова сигурно е толкова спокойно. С малките си и красиви къщи от дърво и камък и много гларуси (б.а. смее се). Може би едва 10% от магазините са отворени, както и само няколко ресторанта. Ако искате да дойдете на почивка в България, елате в Несебър, защото е тихо и спокойно. През деня може да ходите в шумния Слънчев бряг, а вечер да си релаксирате тук“, посочва Манди.

Тя разкрива за публиката и една традиция, която с Джон спазват при визитата във всяка една страна.

„Винаги си купуваме местен традиционен алкохол. Току-що, преди малко, закупих черешово бренди. От Унгария купихме шнапс, от Финландия – водка, вино и т.н. Алкохол от цял свят се търкаля в кемпера ни. Като подвижен бар сме“, продължава Манди, а ние се чудим какво е това черешово бренди и дали няма предвид по-скоро черешова ракия.

Продължаваме. Пътешествениците намират работещ ресторант в Стария Несебър с изглед към паркинга и кемпера им.

„Освен че храната е много вкусна, собствениците ни пуснаха и с кучето ни Куп (б.а. Купър). Дори ни донесоха вода за него“, споделя Джон пред камерата.

Докато чакат поръчката си, двамата се наслаждават на по чаша българска наливна бира. Очевидно им харесва много, съдейки по реакциите им.

Резултатът след обяда е следният: двамата признават, че са се колебали дали да останат една, или две вечери в Несебър.

„Понеже храната ни хареса много, а и Несебър е толкова красив, ще останем. Обикновено оставаме по-дълго някъде заради епичните гледки или епичната храна. Тук имаме и двете“, категорични са британците.

Вечерта коментират, че изгледът към Слънчев бряг е страшен.

„В този момент по-скоро е Мрачен бряг, или Призрачен бряг (б.а. смеят се), защото очевидно няма абсолютно никой. Вижда се, че свети само уличното осветление вечерта. Като малки бели точици и това е“, заявяват по адрес на една от любимите туристически дестинации за много техни сънародници.

Очаровани са, че в Сарафово има паркинг за кемпери и каравани

На следващия ден поемат към Бургас. Трябва да заведат Купър на ветеринар за рутинни изследвания, преди да продължат към Турция. Тъй като обаче е неделя, решават да преспят с кемпера си в Сарафово. Причината – намерили са специализиран за каравани и кемпери паркинг на пристанището. Факт, от който остават много очаровани.

„Ще пренощуваме на платен паркинг до пристанище. 5 евро на нощ и си има всичко. Ще опитаме дори да хванем малко риба, тъй като Манди обича да лови. В Сарафово сме и мястото е супер. Имаме вода, електричество. Позволяват ни да ползваме техните тоалетни. Нямаме пари в кеш, а не взимат карти, затова ще се наложи да отскочим до квартала, тъй като имаме точно 9 лева“, с усмивка продължават двамата.

След като са изтеглили пари в брой, двамата решават да намерят място, където да се нахранят. Разхождайки се из квартала, Джон прави едно откровение за сънародниците ни пред камерата.

„Нещото, което намирам за странно до момента е, че много хора си крият лицата като видят, че записваме с камера. Вдигат си качулките, един човек дори буквално си закри лицето с ръка. Затова пък проверих да не би да има някаква забрана за снимане на публични места в България, но няма. Така че, може би просто хората не са свикнали да ги снимат, защото веднага се забелязва, че реагират различно“, казва той.

Следващите кадри са вече от ресторант в Сарафово, в близост до ОУ „Христо Ботев“.

„Понеже съм притеснителен по отношение на храната и се чудим във всяка страна какво ще ядем. Навсякъде обаче стигнах до извода, че правят добри пици. И навсякъде има пържени картофи. Но в България останахме очаровани от храната. Тук определено ядем повече и по-различни храни откъдето и да е другаде досега. Тук, в Сарафово, даже поръчахме май прекалено много храна. Казах на Манди, че буквално изпитвам болка и ми е трудно да избера, защото менютата са прекалено богати. И това говорим само за основните ястия. Предястията и десертите също са страшно много и е трудно да избереш“, съвсем искрено споделят Джон и Манди впечатленията си от българската кухня.

Подозираме, че Купър обезателно също е намазал храна и е доволен от родните ястия. Тъй като двойката седи на външна маса. Джон уточнява, че градусите са 16 и е приятно, макар и леко слънчево, а кучето си лежи на одеяло.

Надвечер Джон и Манди се прибират към кемпера си. Манди решава да пробва късмета си с малко риболов. Уви, споделя, че гларусите хващали повече риба от нея. Джон използва момента, за да я подразни закачливо.

„Пристанището е малко, но много прекрасно и уютно. Залезът е красив. Има прилепи“, обяснява той преди да се оттеглят за вечерта в кемпера.

Страшно силният вятър, който се появява вечерта, ги стряска. Разказват, че се чували страшни звуци. Скоро обаче разбират защо – вятърът среща мачтите на лодките и от там се получавало виене и тракане.

На сутринта Джон споделя, че силата на вятъра е стигала 45 мили в час и че вечерта е била доста „интересна“ за тях.

На път за Бургас и в края на видеото пътешествениците правят обзор на престоя си в България.

„Отново ще отбележим, че сме изненадани, и то приятно, колко прекрасно е в България, по Черноморието. Има какво да се желае откъм пътища. Мисля, че с Унгария в това отношение са още в 80-те години. Иначе всичко останалото е страхотно. За много места, които посещаваме, казваме така. За България знаем каквото сме видели по телевизията, малко исторически факти и друго. Но със сигурност можем да кажем, че бяхме шокирани по най-добрия възможен начин. Прегледът на Куп мина добре. Всичко, заедно с обезпаразитяването ни струваше 21 лева, което не е много. Готови сме да тръгваме за Турция. Имаме попътен вятър от 54 мили в час. Наложи ни се по пътя дори да изчакаме пожарната да разреже дърво, което беше паднало“, завършват Джон и Манди.

Анкета

Къде ще почивате лятото?

Резултати

Мнения

Бизнес Мнения
Веселин Налбантов, хотелиер: Положението е много критично, колеги изнемогват с украинските бежанци
  04.03.2022 14:20

Дона МИТЕВА Преди срещата с министъра на туризма Христо Проданов, хотелиерът Веселин Налб