Събота, 18 Дек 2021
    
Бизнес

Хотелиери в Слънчев бряг и Несебър: Сезон за 45 дни не е сезон

  18.09.2021 08:14  
 Хотелиери в Слънчев бряг и Несебър: Сезон за 45 дни не е сезон

Георги РУСИНОВ

Въпреки гръмките статистики за силен сезон в Несебър и Слънчев бряг, местни хотелиери споделиха пред наш репортер, че статистиката привидно залъгва. Да, наистина в един момент изглеждаше, че двата курорта се пръскат по шевовете. И това беше така, но… предимно в края на седмицата през юли и август. Което събрано общо в дни е около 45 дни, казват представители на местния туристически бранш.

Въпреки че е средата на септември и времето е хубаво, туристите рязко намаляха в Несебър и Слънчев бряг. Българинът, който беше масовият турист това лято, приключи с почивките там още около 1 септември, разказват хотелиерите. Тук-там се намирали още записвания и почиващи, които били предимно поляци. Дори комшиите от Румъния, които традиционно предпочитат северните курорти, също изчезнаха. Причината – от 29 август в Румъния въведоха задължителен ПСР-тест за влизащите в страната.

„Този тип туризъм за 45 дена няма как да се брои за силен сезон. Никой няма вина, просто такава е обстановката. Още имаме туристи и равносметката ще е малко по-късно, но високите цени на тока и ниските цени, които предложихме на българите, ще повлияят със сигурност. Трудно се поддържа персонал, когато няма постоянно работа, а заплатите им не са малки“, заявяват от бранша.

Признават, че нямат идея дали този вид туризъм ще се наложи и за следващите години, както и как ще се напасват към него.

„Има много частни апартаменти и квартири, които се наложиха на пазара, но те не са хотели. Има движение, да, от там идват и добрите статистики, но това не касае хотелите. Колегите с големите хотели предпочитат стария модел на работа – масовия туризъм, обвързан с чартърните полети. С този вид туризъм обаче е трудно. Хората предпочитат вече да пътуват до мястото на почивка с личните си автомобили. От страх избягват автобусите. Ако дойдат 200 човека наведнъж в един голям хотел, защото може да си го позволи, това означава, че трябва да има паркинг поне за 100 автомобила. А те нямат паркинги, или не толкова големи. Това с паркингите между другото се оказа основен проблем по цялото Черноморие този сезон“, обясни несебърски хотелиер, който не пожела да споменаваме името му.

 

Къде е разликата?

 

В предните години хотелиерите знаеха спокойно, че всеки ден от седмицата ще имат туристи, защото най-масово избираната почивка от чужденците била именно от 7 дни. Докато българинът се наложи като уикенд-турист. Най-много от четвъртък до неделя. В същото време хотелиерите в останалото време държат персонал, който няма работа. И се получава така, че уж има хора, а няма – поне не постоянно.

Новото за доста от хотелиерите този сезон е работата с онлайн платформите, които са все по-предпочитани за резервации на стаи. Има обаче друг проблем – някои от сайтовете взимат голям процент от печалбите и това не се харесва на бранша. Затова сравнени, този и предходния сезон, когато нямаше проблем с чартърите, хотелиерите теглят чертата и отчитат – 2020-а изглежда беше по-добра.

 

 

 


Анкета

Справяте ли се с поскъпването на стоки и услуги?


Резултати

Мнения

Бизнес Мнения
Живко Табаков: Напълно подкрепям исканията на ресторантьорския бранш
  17.09.2021 11:41      

Исканията на туристическия бранш са справедливи. Нормално е да се търсят компенсации от държавата