Събота, 27 Фев 2021
    
Бизнес Бургас

Бургаското летище пустее през зимата

  16.01.2021 16:12  
Бургаското летище пустее през зимата

Дона МИТЕВА

Цяло приключение е извън активния туристически сезон да се лети директно до Бургас от различните точки не на света, а на Европа. Особено сега, когато голяма част от  въздушната флотилия е приземена заради пандемията, става още по-трудно. Това споделят родители на студенти, които учат в чужбина. Опитът е около коледните и новогодишните празници, когато децата им се прибраха и трябваше да се върнат отново в държавите, където учат.

Един от вариантите е на идване към Бг да се лети до Варна и оттам да се пътува по суша до Бургас. Голяма част от полетите, ако ги има, обаче кацат в такова време, когато не може да се ползва обществен транспорт от единия до другия морски град. Остава вариантът да се нощува в хотел или специално семейството да организира посрещането с автомобил, с който веднага да се тръгне по завоите на Обзорския проход.

Другият вариант е, а и той е по-често практикуваният – да се лети до София. До столицата има повече възможности за въздушна връзка. Остава отново открит въпросът с прибирането до Бургас. Четиристотинте километра са сериозно препятствие, което струва пари, а и изисква логистика и време.

Към това се добавя и фактът, че особено младите хора предпочитат и евтините билети, които са по джоба им, докато бизнесмените могат да си позволят и лукса да летят и на по-висока цена.

Сред мнозина бургазлии, които пътуват извън активния туристически сезон или децата им учат в чужбина, остава усещането, че терминалът във Варна се фаворизира и лека-полека налага лидерска позиция, която дълго време Бургас и Южното Черноморие държеше по отношение на полетите, независимо от сезоните. Сега палачинката трайно се обърна в полза на северното черноморско летище.

Бизнесмени и млади хора, които често пътуват в чужбина, се питат защо целогодишните директни полети до Бургас, не само сега по време на пандемията, когато са далеч по-малко на брой, са много оскъдни в сравнение с тези до Варна.

В момента до Бургас лети само „Уизеър“ до Лондон – Лутън.

Съгласно разписанието на летище Варна от началото на 2021 година до момента, полети са изпълнявани до следните дестинации: Германия (Берлин, Кьолн, Дортмунд, Меминген, Хамбург, Франкфурт Хан, Нюрнберг), Холандия (Айндховен), Белгия (Шарлероа), Великобритания (Лондон, Ливърпул), Австрия (Виена), България (София). В зависимост от динамичната епидемична обстановка в Европа занапред е възможно промени в полетните програми на авиокомпаниите.

Мнозина бургазлии си задават въпроса:

оправдават ли се всички направени инвестиции, щом летището стои затворено почти половин година. И доколко за фаворизирането на варненското през цялата година не влияе фактът, че българската компания, която има дял 40% от компанията на концесионера, е варненска фирма.

„Чрез своите активни маркетингови дейности „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД успешно управлява сезонността на двете черноморски летища - Варна и Бургас. Това е една от най-важните цели – да се увеличи трафикът в крилата на сезона, а именно: пролет, есен и зима. От началото на концесията през 2006 г. основна цел е утвърждаването на летищата Бургас и Варна като водещи в Югоизточна Европа в съответната категория, с добре развит целогодишен трафик“, отговарят от пресцентъра на двете летища, който също е базиран във Варна.

И припомнят, че от 2007 г., под управлението на Фрапорт Туин Стар пътникопотокът на летищата Бургас и Варна се увеличи с над 60%. Удовлетворяващо е постигането на забележителни резултати, като над 50% ръст на трафика през последните 4 години и известната 2018 година, през която се достигна рекорд в съответно над 90-годишната история на летище Бургас и над 70-годишна история на летище Варна с обслужените над 5,5 милиона пътници общо на двете летища. Тези резултати са вследствие на дългогодишно планиране и упорит труд, концентрирани върху постигането на устойчиво развитие, подобрения в инфраструктурата и оборудването, автоматизираните системи и електронната комуникация.

От отговора става ясно още, че изпълнителният директор на Фрапорт Туин Стар и екипът по авиационен маркетинг непрестанно работят с цел популяризиране на летищата Бургас и Варна и цялото българско Черноморие като атрактивна туристическа дестинация, която има много да предложи дори на най-взискателния пътник. Понякога са необходими месеци и години, за

 

да се убеди дадена авиокомпания в потенциала на двете летища,

 

но това не обезкуражава и отклонява екипа на Фрапорт Туин Стар от най-голямото му предизвикателство.

Всяка година Фрапорт Туин Стар участва в 3-те най-важни международни туристически изложения в Лондон, Берлин и Москва, където чрез дискусии с големи международни туроператори и авиокомпании промотира както самите летища Бургас и Варна, така и цялото българско Черноморие като важна туристическа дестинация.

Участва се също и във водещи авиационни форуми, на всеки от които има срещи с представители на над 20 от водещите авиокомпании, където се обсъжда с авиокомпаниите, които вече оперират до летища Бургас и Варна, възможностите да увеличат полетите си или представя потенциала на летищата и региона пред нови надеждни партньори.

„Фрапорт Туин Стар винаги промотира равностойно летища Бургас и Варна. Въпреки това авиокомпаниите са тези, които вземат окончателното решение дали и кога ще започнат полети и точно до кое летище. Процесът на анализ на потенциала на даден маршрут и взимането на решение от страна на авиокомпанията дали е рентабилно да го изпълнява е сложен и често отнема много време“, обясняват от концесионера, допълвайки че авиокомпаниите имат комплексни критерии при подбора на нови дестинации, а често влияние оказват и външни фактори, например политически събития, конкуренция и др.

Не без значение е и това, че те се интересуват доколко е склонно да пътува населението в двете точки на всеки маршрут, какви са основните причини да пътува (бизнес, посещение на приятели и роднини, туризъм, други), какъв е икономическият и потенциалът за туризъм на региона, и не на последно място ­ ще бъде ли рентабилен даден нов маршрут за авиокомпанията и ще получи ли маркетингова подкрепа. „Дори ако определен маршрут отговаря на всички изброени критерии, той няма да бъде реализиран, ако не се вписва в стратегията на конкретната авиокомпания, или ако авиокомпанията няма наличен капацитет. Летища Бургас и Варна активно промотират своя  потенциал пред авиокомпаниите и това трябва да бъде  подкрепено от съвместни усилия на държавно и регионално ниво, както и на ниво местен бизнес и туризъм“, подчертават от летището.

Оперирането на даден маршрут е скъп бизнес, който  авиокомпаниите осъществяват, и следователно те имат последната дума. Решението им основно се определя от очакванията им за пазарното търсене, наличния капацитет и цялостната пазарна стратегия.

Наред с това компанията активно следва своята маркетингова стратегия Twin Star to Five, която има за цел да увеличи трафика извън пиковия сезон чрез ангажирането и на останалите заинтересовани от развитието на дестинацията страни, а именно хотелиери, туроператори, общини и разбира се, авиокомпании и летища. Крайната цел е развитието на трафика в крилата на сезона и през зимния период, както на летище Бургас, така и на летище Варна, създавайки устойчива комбинация от превозвачи, обслужващи нуждите на всички пътници.

Изводи всеки може да си направи сам, които в никакъв случай не бива да почиват на основата на противопоставяне между Бургас и Варна. Но трябва да се знае, че мнозина се надяват шансът на Бургас да се развие и да улесни онези, които предпочитат въздушния транспорт.

Вчера на посещение в бургаското летище бе министърът на туризма Мариана Николова, която заедно със собствениците на аеропорта заявиха, че за лятото летището ще приеме 6 400 чартъра.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Бургас Мнения
Проф. Севдалина Турманова - председател на Общински съвет-Бургас:   Очаква ни дълга сесия, вярвам, че ще приключим с приет бюджет
  22.02.2021 15:16      

Не заглушавам никого, проблемът идва от скоростта на интернета на даден съветник