Понеделник, 25 Яну 2021
    
Бургас

В Бургас: Нова наредба слага край на тарикатлъци с инвалидните места

  20.07.2020 13:50  
В Бургас: Нова наредба слага край на тарикатлъци с инвалидните места

Проектът е готов, предстои обсъждане и приемане на предложения

 

Георги РУСИНОВ

 

Малко повече от година след сигнали до бургаския обществен посредник Тодор Стамболиев за проблеми с паркирането на инвалиди с двигателни проблеми, изглежда скоро ще има решение за доста от тях. Пред „Черноморски фар“ Стамболиев заяви, че е уведомен от председателя на Транспортната комисия към Общински съвет – Бургас Евелина Михалева, че проект на нова Наредба, която урежда паркирането по настоящ адрес на инвалиди е готов. Работното име на новия нормативен акт е „Наредба за престой и паркиране на превозни средства, управлявани или превозващи лица с трайни увреждания“.

„Бих искал първо да благодаря на г-жа Ева Михалева за това, че непосредствено след началото на мандата пое ангажимент и този документ вече е факт. За тези проблеми аз бях алармиран още през април 2019-а. Имаше препоръка и от омбудсмана на Република България към тогавашния Общински съвет. Вече имаме проект и началото е дадено. Не знам кой е автор на проекта, но бих искал да споделя, че в по-голямата си част той е заимстван от Столична община, която е единствената в страната, уредила тези проблеми в наредба“, обясни общественият посредник.

Новата наредба ясно ще дава дефиниции на какви условия трябва да отговарят лицата, които имат трайни увреждания, с какви заболявания трябва да са, какви документи да представят, времетраенето на картите, които ще получават, за правото на безплатно денонощно паркиране по настоящ адрес на хора, които отговарят на съответните условия за такъв вид паркиране. На тези инвалидни места ще имат право да паркират персонализирано хора с увреждания, собственици на автомобили или негов роднина, настойник, попечител, съпруг/съпруга. Специален знак ще указва, че мястото е персонално за дадения автомобил и човек. Лицето да няма собствен гараж ще е едно от изискванията за право на паркиране по новия модел.

 

Много стикери, малко инвалидни места – страдат хората с двигателни проблеми

 

Проблемът и нуждата от нова Наредба идва от там, че в Бургас твърде много хора разполагат със  стикери за паркиране на инвалидни места. По закон всеки с над 60% инвалидност има право на такъв. Проблемът се задълбочава особено много през лятото, защото на всяко едно инвалидно място в града могат да спират и туристите от страната и чужбина. Затова Стамболиев още през април миналата година предложи промени в тази насока.

От становище, което бе изготвил в предния мандат на Общински съвет – Бургас директорът на ОП „Транспорт“ Андрей Рунчев ставаше ясно, че на територията на Община Бургас има 6800 души с валидни карти за преференциално паркиране. Това са 22 пъти повече от паркоместата за инвалиди в общината, или иначе казано, за всяко едно от 300-ата места за паркиране за инвалиди се борят 23-ма души в Бургас. Едва 558 души от космическата бройка са с трайни увреждания на долните крайници и имат действителна нужда от ползването на паркоместата. 123-ма от тях са с адреси в зоните за платено паркиране. Тези цифри година по-късно със сигурност са се увеличили още.

 

Пропуските

 

Според обществения посредник единственият пропуск, който е налице е, че в Наредбата липсват санкции.

„Когато в един нормативен акт липсват санкции, това често води до неговото неизпълнение. Аз се надявам в момента този проект да е предоставен на Агенцията на хората с увреждания за становище от тяхна страна, което е добре – трябва да има такова становище. В момента, в който бъде публикуван проектът за Наредба на страницата на Община Бургас, ще остане един месец за обществено обсъждане. Всеки един гражданин ще може да направи допълнителни предложения“, посочи той и добави:

„Иначе на заседанието на комисията, което бе проведено на 10 юни тази година имах специална покана от председателя на Общински съвет – Бургас проф. Севдалина Турманова, на която също благодаря. Там присъстваха представители на НПО, шефът на ОП „Транспорт“ Андрей Рунчев, общински съветници от други комисии. Получи се една добра дискусия и се надявам да е сложено началото на нещо добро“.

Сигурен е, че всъщност пропуските в проекта на Наредба са по-скоро организационно-технически, но ще има достатъчно време да се изглади всичко.

 

Кой ще разрешава и контролира това?

 

В Бургас, за разлика от София, няма специална дирекция, която се занимава с интеграцията на хората с увреждания. В столицата тя е част от общинската администрация. Вероятно в Бургас със заповед на кмета ще бъде съставена специализирана комисия, която ще разглежда исканията на граждани за персонализирано по настоящ адрес паркиране.

„Общински съвет ще си избере членовете на комисията, която ще дава картите за паркиране. Контролът ще се осъществява от УКОРС, поставянето на табелите и означаването на местата за паркиране ще извършва ОП „Транспорт“, каза Стамболиев.

Наредбата е предвидила и хора с какви заболявания ще имат право на безплатно денонощно паркиране по адрес на инвалидно място. Бургазлии с тежки двигателни проблеми ще са едните. В наредбата се посочва, че определеният процент на трайно намалена работоспособност или вид и степен на увреждане, определени от ТЕЛК и НЕЛК, следва да е над 50%. Лица със сърдечна недостатъчност и с определена над 90% трайна намалена работоспособност, или вид и степен на увреждане, определени от ТЕЛК и НЕЛК, също ще имат право на паркиране по настоящ адрес. Същото важи и за хора с белодробни проблеми и двустранна слепота. Изхожда се от там, че всички тези групи инвалиди имат нужда от максимално близко паркиране до домовете си, а често сега това е невъзможно, тъй като, както писахме, местата са малко, а хората със стикери много.

С тази наредба обаче ще се сложи край на една порочна практика до момента. Много са често случаите, когато напълно здрави хора паркират по инвалидни места само, защото колата има стикер, че превозва инвалид. Така някои винаги намират място да спрат в иначе натоварените платени зони на града, без инвалидът всъщност да е с тях. Е, сега вече в проекта на новия нормативен акт това ще се следи зорко и нарушители, които спират на инвалидни места, без всъщност да придружават човека, за когото е издаден стикерът на автомобила, ще подлежат на глоби.

 

Има ли опасност наредбата да падне в съда?

 

В предния мандат на Общински съвет – Бургас няколкото комисии, които разглеждаха предложението на обществения посредник, изказаха съмнение, че ако се въведат такива промени, каквито той предлага, то наредбата може да бъде атакувана в Административен съд – Бургас на основа дискриминация. Опит за привилегировано право на престой и паркиране на МПС по настоящ адрес е правен преди повече от 6 години с приемана на наредба от ОбС-Бургас. Впоследствие обаче същата била атакувана и отменена от Административен съд – Бургас и Висшия административен съд.

„Помня, че имаше такова становище в предния Общински съвет. Обаче затова сме се насочили към първоизточника. Взимаме една Наредба, която действа – тази в Столична община. Тя не е атакувана никога и действа от години. Нашата наредба, която е била атакувана в съда и отменена е било заради неспазването на една процедура, свързана с неполучаването на становище от Агенцията за хората с увреждания. По тогава така действащият закон това е било задължително. Тогава нашият Общински съвет не е представил такова становище и само заради това е паднала наредбата. Сега законът вече е друг. Закон за интеграция на хора с увреждания няма. Има Закон за хора с увреждания и думичката „задължително“ я няма. В момента ако трябва да се тълкува текста, наредбата може да мине и без това становище на Агенцията. Въпреки това считам, че е редно да се вземе такова становище и знам, че това е направено от настоящия председател на Комисията по транспорт“, категоричен е Стамболиев.

 

Край на дългия престой на инвалидни места в платените зони

 

Стамболиев е доволен, че един друг много важен проблем ще се реши. Наредбата въвежда и една забрана, която гласи, че за не повече от 4 часа ще може да се престоява безплатно на инвалидните места в платените зони.

„В момента особено през летния сезон се наблюдава голяма злоупотреба с тези места. Хора от вътрешността идват като туристи и автомобилите им стоят по една седмица паркирани на такива места в платената зона. С ограничението до 4 часа ще се избегнат такива злоупотреби, а в същото време хората ще имат достатъчно време да си свършат работата. Това, разбира се, подлежи на дебати, в комисията се чуха мнения, че трябва да е до 2 часа безплатният престой. Със сигурност обаче ще има такъв часови диапазон. Всичко извън него ще се счита за нарушаване на наредбата“, уточни общественият посредник.

 

Въпроси

 

Като всяко абсолютно ново нещо, в началото изникват доста въпроси. По време на разговора ни с бургаския обществен посредник отделихме някои от тях. Така например хората веднага биха се запитали ще могат ли персонализираните места да се ползват и от други хора с увреждания, когато в даден времеви участък персонализираното място не се ползва. Стамболиев обясни, че в наредбата такъв вариант не е предвиден. Говори се обаче и е повдигнат въпросът за осигуряване на паркомясто по месторабота.

„В София имат такъв раздел. Мисля, че тук този въпрос отпадна. Персонализираните обаче със сигурност ще са само за дадения човек. Има една вероятна възможност да се създаде такова безплатно паркиране, ако човекът има такова по месторабота. Ако си на работа от 8 до 16 часа, няма нужда това място да бъде запазено. Всичко това обаче доста ще утежни процедурата и като разрешение и контрол – кой започнал работа, пък къде започнал, докога работи. В крайна сметка ще могат да постъпват предложения в рамките на месец. Ще видим“, заяви той.

По груби сметки с въвеждането на наредбата един все още неизвестен брой места за инвалиди ще се персонализират. Изниква въпросът обаче ще има ли нужда от допълнителни обикновени места за инвалиди, тъй като персонализираните ще са в близост до домовете на бургазлии, но там често има и институции, търговски обекти и други, които се посещават от много хора.

Оказва се, че по време на дискусиите този въпрос не е повдиган. Стамболиев обаче обясни, че нашата наредба ще се съобразява с националната такава, която определя на база брой паркоместа колко инвалидни се полагат.

„Това е уредено в една друга държавна Наредба, която е юридически акт с по-висока от нашата наредба степен. Това е Наредба №4 от 2009-а за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания. Тази Наредба всъщност указва на колко места за паркиране трябва да има еди-колко си места за инвалиди. Чл.5 в нашата наредба е едно към едно копиран от тази наредба и ние там не можем да противоречим и правим промени“, посочи той.

Може ли обаче хипотетично да се окаже, че някъде няма да са достатъчно сегашните брой места за инвалиди и да се изпадне в нуждата от добавяне на допълнителни? Стамболиев смята, че е напълно възможно.

„Националната наредба показва колко трябва да бъдат най-малко местата. При 50 паркоместа, най-малко 2 трябва да са за хора с увреждания. При 100 – 3 и т.н. наредбата обаче не забранява да бъдат повече. Така че според мен това ще е преценка на тази комисия, която ще издава разрешителните, като ще се правят предварителни обследвания на районите. Възможно е в един блок от 100 апартамента да има 3 лица с увреждания, а в съседния от 500 да няма нито едно такова лице. Това са важни неща, които трябва да се съобразят, когато наредбата стане факт“, поясни общественият посредник.


Анкета

Ще отидете ли да гласувате по време на пандемия?


Резултати

Мнения

Мнения Поморие
Галина Мешкова, еколог: Климатичните промени намаляват видовото разнообразие на птици
  24.10.2020 15:10      

Галина Мешкова е дългогодишен сътрудник на СНЦ „Зелени Балкани“, завършил