Георги РУСИНОВ
Институтът за пътна безопасност (ИПБ) излезе с остра позиция след тежкия инцидент с нерегламентирано АТВ в Слънчев бряг. От организацията определят случая като поредното доказателство за дълбокия срив в системата за контрол по българските пътища и пряко обвиняват МВР и Министерството на транспорта и съобщенията в бездействие и толериране на незаконни практики.
Разследването на ИПБ е установило редица фрапиращи нарушения. Сред тях са регистрация с нередовни документи – превозното средство е било вписано с типово одобрение за напълно различен модел, без валиден европейски сертификат. На хартия АТВ-то е изглеждало безобидно – 4 kW мощност и тегло от 580 кг, но реалните параметри показват машина от 7 kW и близо тон маса.
„Това е огромна разлика, която може да струва човешки живот“, коментират от института.
Нарушенията не спират дотук. Машината е била отдавана под наем, въпреки че регистрацията ѝ е неправомерна и подвеждаща. Освен това е преминала „технически преглед“, който според експертите е бил фиктивен. От ИПБ подчертават, че отново е налице и липса на ефективен контрол върху водачи, употребили наркотици, които безнаказано се движат по пътищата на страната.
Особено тревожно е, че това се случва в курортна зона, където по улиците ежедневно се разхождат хиляди туристи, деца и велосипедисти.
„Да допуснеш подобна машина да развива скорост в пъти по-висока от допустимите 45 км/ч в Слънчев бряг е безотговорност, граничеща с престъпление“, подчертават от ИПБ.
Организацията разполага и с множество сигнали за други инциденти, свързани с въпросното АТВ или с подобни машини, които изобщо не са стигнали до официалната статистика.
„Време е за реални действия, а не за поредните празни обещания. Корупцията и безхаберието в държавните институции убиват хора всеки ден. Докато няма кадрови и структурни промени в МВР и Министерството на транспорта, трагедиите ще продължават“, гласи категоричното послание на Института за пътна безопасност.
ИПБ настоява за пълна проверка на отговорните институции и лица, както и за реални законодателни мерки срещу „уродливата практика“ да се регистрират и допускат до движение превозни средства, които са смъртоносен капан.