Георги РУСИНОВ
Жител на Бургас отправи до кмета на града Димитър Николов и Общинския съвет серия от предложения, насочени към подобряване на жилищната среда, транспортната организация и безопасността на пешеходците и водачите в морския град.
М. П., който е автор на писмото, обръща внимание на липсата на унифицирани правила и подходящи пътни знаци в жилищните комплекси и квартали. В момента там се използва обозначението „Зона 30“, което няма точна административна уредба и не изпълнява предназначението си. Затова той предлага въвеждане на пътни знаци Д15 и Д16 – обозначаващи „Жилищни зони“ – във всички квартали с цел по-голяма яснота и безопасност.
Сред конкретните предложения са и няколко важни корекции в организацията на движението на ключови кръстовища:
- Кръстовището между булевардите „Тракия“ и „Стефан Стамболов“ да бъде преструктурирано чрез въвеждане на ляв завой за автомобилите, излизащи от бул. „Тракия“. Предлага се и поставянето на пешеходни пътеки на бул. „Стефан Стамболов“, което ще намали задръстванията в тази част на града и ще улесни връзката между кварталите „Изгрев“ и „Славейков“. Тези промени ще подобрят достъпа до спортна зала „Арена Бургас“ – важен обществен обект.
- На кръстовището между бул. „Захари Стоянов“ и ул. „Търговска“ се предлага поставяне на светофари, обособяване на пешеходни пътеки и създаване на ляв завой за автомобили в посока към жилищен комплекс „Меден рудник“. Тази мярка цели да предотврати задръствания, да намали риска от пътнотранспортни произшествия и да подобри безопасността за пешеходците.
- В централната градска част – на кръстовището между бул. „Стефан Стамболов“ и подземната улица – се предлага промяна в предимството на движение: автомобилите от подземната улица да нямат предимство. Това е място с множество ПТП и предложението има за цел да повиши безопасността, като същевременно позволи възстановяване на пешеходна пътека на ул. „Ген. Гурко“ и подобри достъпността за гражданите.
- За по-голяма безопасност в зоните с велосипедни алеи и споделено пространство (знак Г16) се предлага да бъдат поставени надписи върху тротоарите с надпис „Пази пешеходците“. Това ще бъде постоянен напомнящ знак към водачите на превозни средства да пазят уязвимите участници в движението – пешеходци, майки с колички, възрастни хора и хора с увреждания.
Авторът подчертава необходимостта при бъдещи проекти за инфраструктура да се спазва Наредбата за планиране и проектиране на комплексните транспортни системи, според която движението трябва да се организира по следния приоритет: първо пешеходно движение, след това обществен транспорт, велосипедно движение, леки автомобили, товарни автомобили и накрая транзитно движение.
„В момента често се забравя за пешеходците, а общественият транспорт и велоинфраструктурата не постигат целите на Интегрирания градски транспорт, което води до превес на автомобилния трафик“, посочва М. П. в своята позиция.