Вторник, 05 Авг 2025
    
Мнения Созопол

Любен Дилов-син: Ползата от потапянето на "Чавдар" е огромна

  05.08.2025 09:47  


Силвия Шатърова

Магдалена Динева

 

След „Пионер“, Черно море ще посрещне още един потопен кораб – „Чавдар“. Потапянето му вече е в ход и ще се случи на дълбочина от 30 метра, на около 500 метра от брега между Каваци и Райския залив. Целта е създаването на нов изкуствен риф, който да привлича както морски живот, така и туристи.

„Голяма е ползата“, казва Любен Дилов-син пред „Черноморски фар“. Той припомня, че още при потапянето на „Пионер“ – кораба-близнак на „Чавдар“ – са били обяснени всички причини за подобна инициатива, както пред обществото, така и пред институциите. „За щастие вече има чуваемост по темата“, допълва той.

Както показва опитът с „Пионер“, потъналите кораби се превръщат в пълноценна част от морската екосистема. „Появява се изкуствен риф, който е пълен с риба, пълен е с живот“, разказва Дилов. Според него всички начинаещи водолази, които се гмуркат до „Пионер“, са очаровани, защото там вече има врани, попчета и множество други морски обитатели.

Освен това има и ясна туристическа полза. Черно море по принцип предлага интересни възможности за гмуркане, но основно за по-напреднали. Потопяването на „Чавдар“ ще даде възможност за създаване на локация, подходяща за водолази с т.нар. „advance“ – второ ниво на подводна подготовка.

„Убеден съм, че "Чавдар" ще бъде много по-посещаван дори и от ‘Пионер’“, казва Дилов, като подчертава, че дори и сега „Пионер“ е един от най-посещаваните diving обекти в България.

Освен екологичен ефект, потапянето носи и сериозен икономически потенциал. Любен Дилов-син обръща внимание, че през последните 5–6 години приходите от diving туризъм в Египет са три пъти повече от тези от пирамидите.

„Изключително е модерен. Плюс това diving туристът е много полезен турист, защото е непретенциозен по отношение на спане и храна – може да спи навсякъде и да яде, каквото му попадне“, обяснява той.

В същото време, водолазите инвестират значителни средства в преживяването – плащат за екипировка, лодки, водачи, бутилки, обучение. „Един водолаз създава 2–3 работни места през сезона“, казва Дилов. А когато групите са по-големи, нужната инфраструктура расте – още лодки, още инструктори, още поддръжка.

Като добър пример за подобен подход той посочва Малта – страната, която вече е институционализирала потапянето на кораби с цел развитие на diving туризъм.

„Те имат специален закон, който общо взето казва, че ти купуват съда, ако решиш да го потопиш и да го изчистиш – не трябва да има следа от никакви масла, никакви гуми, пластмаси, проводници. Трябва да е чисто желязо. Освен това и обезопасено, за да не се нарани някой“, обяснява Дилов. Според него, в Малта плащат двойно спрямо стойността, която биха предложили скрападжиите. А мястото за потапяне се определя от властите.

„Корабът "Чавдар" ще бъде влачен до мястото, където ще бъде потопен“, казва още Дилов. По думите му, това е обединена инициатива на цялата водолазна общност, като най-големият принос – и финансово, и като труд – имат Михаил Заимов, Росен Желязков и Владо Явашев.

Самият Любен Дилов-син ще бъде сред ентусиастите, които ще се спуснат до "Чавдар", след като бъде потопен.