Понеделник, 22 Сеп 2025
    
Общество

Камери, средна скорост и повече глоби срещу „дупките“ в закона

  04.08.2025 10:16  
Камери, средна скорост и повече глоби срещу „дупките“ в закона

Ефекти. Народният представител Андрей Рунчев се надява, че промените ще сработят

 

Георги РУСИНОВ

 

Народното събрание прие на второ четене промените в Закона за движение по пътищата, които въвеждат съществени нови инструменти за контрол и санкции върху шофьорите. Общинските камери влизат в битката срещу нарушителите, както и новият механизъм за санкциониране чрез измерване на средна скорост с помощта на камерите от толсистемата. Това съобщи за „Черноморски фар“ бургаският народен представител от ГЕРБ и заместник-председател на Парламентарната комисия по транспорт и съобщения Андрей Рунчев.

„Законът беше приет на второ четене и със сигурност има доста въпроси от хората. Основно като промени можем да акцентираме, че камерите на толсистемата ще могат да установяват превишена скорост чрез така наречената средна скорост, която ще бъде въведена с обнародването на закона“, заяви Рунчев.

 

БГТОЛ готови със следенето на средна скорост

 

По думите му, директорът на БГТОЛ вече е потвърдил, че системата има техническата възможност да засича средната скорост на автомобилите. При тестови периоди са били установени водачи, които карат с превишена скорост, особено по магистралите – нещо, което според Рунчев често води до хаос и катастрофи.

„Тези, които си позволяват това, ще бъдат санкционирани“, категоричен е депутатът.

Друг ключов момент в закона е възможността общинските видеокамери да се включат в контрола на пътната безопасност. Рунчев припомни, че това предложение е било внасяно неколкократно от ГЕРБ-СДС, като аргументира нуждата от него с личния си опит в Община Бургас.

„В Бургас имаме добра система за видеонаблюдение и по принцип е така в по-големите общини, но има и по-малки, които също много добре са се оборудвали. Дълги години аз с това се занимавах в Община Бургас и мога да кажа, че по времето, когато аз управлявах ОП „Транспорт“, се създаде този Център за видеонаблюдение“, отбеляза Рунчев.

Той подчерта, че 2/3 от пътнотранспортните инциденти се случват на територии на общините, което прави напълно логично включването на техните системи за наблюдение в контрола.

„Смятам, че това допълнително ще доведе до ефекта за по-силен контрол и превенция. А когато има нарушаване на правилата, недобросъвестните шофьори ще бъдат санкционирани“, допълни той.

 

Имаш глоба – плащаш заедно с местните данъци и такси

 

Законът предвижда и мерки за повишаване на събираемостта на глобите – като например свързване на системите за санкции с тези за плащане на местни данъци и такси. Така, когато гражданин отиде да плати общински данък, ще може да бъде приканен да погаси и натрупани глоби.

„Всички ние разполагаме с мобилни телефони, имаме интернет банкиране. А става въпрос и за държавна администрация – не би било толкова трудно да се свържат системите“, подчерта депутатът.

Друга новост е, че шофьори с неплатени глоби няма да могат да преминават годишен технически преглед. Според Рунчев, това ще бъде допълнителен стимул за изрядност.

„Така де факто автомобилът няма да може да бъде приведен в условия за движение“, каза той.

Запазва се обаче досегашната максимална допустима скорост по магистралите и скоростните пътища – предложението за намаляването ѝ не е прието.

Рунчев заяви, че е запознат със становището на Института за пътна безопасност и посочи, че всеки има право да дава мнение. В хода на работата по закона е създадена и временна комисия, ръководена от него, която е изслушала становища на всички заинтересовани страни – от министерства до НПО и родители на жертви на катастрофи.

„Много предложения бяха направени. Част от тях намериха място в закона, други бяха или отхвърлени, или отложени“, обясни той.

 

Контролът

 

ще бъде подсилен и от нови, небрандирани полицейски автомобили, които ще се движат сред трафика и ще засичат нарушения.

„Те ще бъдат с униформи, просто автомобилът ще е небрандиран. Смятам, че МВР има достатъчно капацитет да измисли начин, за да е ясно, че си призован да спреш на сигнал на полицията“, увери Рунчев.

И не на последно място – още няколко институции освен МВР ще получат правомощия за контрол на пътя.

„Идеята е ти като шофьор да започнеш да мислиш по малко по-различен начин – да се съобразяваш с правилата, а дори и да имаш желание да ги нарушиш, от страх да не получиш глоба, ще се съобразиш“, заяви народният представител.

Според него ефектът няма да е мигновен, но е убеден, че ще е устойчив във времето.

„Законът може да не е перфектен, но със сигурност е по-добър от това, което имахме преди това“, завърши Андрей Рунчев.