Министър Гроздан Караджов нареди проверки всяка седмица
Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) откри сериозни пропуски в дейността на наземните оператори, обслужващи летищата в София, Варна и Бургас. Извънредни проверки на всички оператори, работещи на тези летища, се провеждат още от началото на месеца по нареждане на вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов.
Основен акцент на инспекциите е качеството на услугата при превоза на пътниците между терминалите и самолетите. По думите на вицепремиера Караджов, комфортът на пътуващите не трябва да се разглежда като лукс или пожелание, а като задължително изискване за страна, която иска да се нарича нормална европейска държава.
Проверени са четирима основни оператори – „СОФ Кънект“ АД, „Суиспорт България“ АД, „ГолдЕър Хендлинг България“ ООД и „Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт“ АД. Установените нарушения включват недостатъчна хигиена в автобусите, липса на използване на функцията за снижаване на пода при качване и слизане на пътниците, неизползване на климатичната система, както и липса на информация за пътниците при забавяне на придвижването към самолета.
ГД ГВА ще наложи максималните глоби, предвидени в действащото законодателство, на всички засегнати оператори. Понастоящем тези санкции са до 500 лв., поради което вицепремиерът е разпоредил преразглеждането и актуализирането им, така че да отговарят на сериозността на нарушенията.
В същото време ГД ГВА е изпратила конкретни инструкции към наземните оператори с ясни мерки за отстраняване на установените проблеми. Те включват въвеждане на процедура за задължително почистване на автобусите преди всяка смяна и след всеки курс с отчитане в регистър, срок за изпълнение до 30 юни 2025 г. Операторите трябва също така да уведомяват пътниците при необходимост от изчакване в автобусите, да осигурят допълнителен служител, който да придружава пътниците, да провеждат вътрешни инспекции и да разработят стандарт за културата на обслужване с краен срок за въвеждане до 31 юли 2025 г.
Министър Караджов заяви, че докато не бъде постигнато трайно подобрение в качеството на обслужване, проверките ще се извършват ежеседмично. След това контролът ще продължи с не по-малко от една проверка месечно.