Георги РУСИНОВ
След редица сигнали от граждани за задушлив въздух и остри миризми в централната и крайбрежната част на Бургас в периода 6-8 юни, Дирекция „Морска администрация – Бургас“ изпрати официален отговор до общинския съветник от коалиция „БСП за България“ Станимир Баев. В писмото, изпратено с копие до директора на РИОСВ-Бургас Павел Маринов, към който Баев също отправи въпроси, се изяснява ролята и действията на институциите по случая.
„Дирекция „Морска администрация“ към Изпълнителна агенция „Морска администрация“ (ИАМА) няма задължение да осъществява измервания за качеството на атмосферния въздух на територията на Община Бургас и не разполага с данни за качеството на атмосферния въздух и наличието и концентрацията на сероводород (H₂S) и етантиол (етил меркаптан) на 06,07,08.06.2025 г.“, се посочва в отговора, подписан от к.д.п. инж. Живко Петров.
От „Морска администрация“ признават, че в дните с постъпили сигнали се е усещала миризма на „ароматни въглеводороди“, но съвместните проверки с РИОСВ-Бургас не са установили конкретен източник на замърсяването. Все пак в документа се отбелязва „обосновано предположение“, че причината може да бъде свързана с танкерите, закотвени в рейда на Пристанище Бургас.
„Технологията по поддържане на минимална концентрация на кислород, респ. избягване натрупването на взривоопасна газова смес в празните товарни танкове се извършва чрез продухване с инертен газ - най-често азот. Предвид средноюнската температурна амплитуда и при нагряване на танкерната палуба през деня налягането на газовете в празните товарни танкове значително се повишава и се налага периодично да бъдат изпускани в атмосферата през т.нар. клапан за освобождаване на налягане и вакуум или вентилационен клапан – предлагало устройство, което защитава танковете и оборудването от пренапрежение на налягане и вакуум“, пише още директорът на ДМА-Бургас.
Като превантивна мярка, „Морска администрация“ е наредила „изтегляне на бъдещите претоварни операции на нефт на рейда на по-голямо разстояние – на 17 километра, считано от плажа на Бургас от предходната точка, която беше на 8 километра.
Отбелязва се още, че нито Изпълнителна агенция „Морска администрация“ (ИАМА), нито самите кораби разполагат с измервателни прибори за измерване концентрацията на емитираните въглеводороди от вентилационните клапани на танкерите. Именно поради липсата на специализирана техника и неяснотата на замърсителя, от Дирекцията е отправено предложение до изпълнителния директор на ИАМА и до РИОСВ-Бургас за търсене на съдействие от Министерство на околната среда и водите (МОСВ).
„Да се инициира създаването на междуведомствена работна група, която да изготви предложение за закупуване и доставка на технически средства за определяне източника на замърсявания и измерване на концентрацията му в атмосферния въздух“, завършва писмото.