Събота, 18 Май 2024
    
Бургас Мнения

Гичо Ковачев: Превърнаха авиацията в лунапарк – срещу това се боря

  13.04.2024 16:28  
Гичо Ковачев:  Превърнаха авиацията в лунапарк – срещу това се боря

 

 

Гичо Ковачев е влюбен в живота.

Строи ветроходен учебен кораб, който ще е вторият у нас, след „Калиакра“. Проектът е съвместно с корабостроителницата в Гданск. Осъществява се с проектанта, който е построил „Калиакра“. Новият кораб ще е учебен център за моряци.

Има учебен център за пилоти.

Изкарва прехраната със строителство и продажба на апартаменти в Слънчев бряг.

 

 

Интервю на  Дона МИТЕВА

 

– Г-н Ковачев, Вие сте собственик на сертифицирано летище „Слънчев бряг“ и учебен център и сте наясно за влизането на България в Шенген по въздух. Донесе ли то облекчения за малките самолети и техните собственици?

– Да, летището е сертифицирано съгласно европейските изисквания. Името му е летище „Слънчев бряг“. При нас могат да кацат и излитат самолети от България и от Шенгенското пространство. Лицензирани сме за въздухоплавателни средства с максимална излетна маса до 6 тона, по всички европейски изисквания от EASA – това е организацията, която се грижи за сертифицирането.

– Означава ли, че това лято ще имате повече работа?

– Вероятно. Ние работим обикновено с наши колеги, които имат аероклубове, подобни на нашия, защото на това летище се помещава и нашият аероклуб – „Съни скай еър“. Колеги, които също обучават и досега са идвали, но им беше по-сложно. Трябваше да минат допълнителен граничен контрол в Горна Оряховица, София, Пловдив, Бургас или Варна. Пет бяха летищата, където имаше граничен контрол и единствено оттам можеха да долетят при нас. Но, прекосявайки границата, кацаха на едно от тези летища. Сега могат да идват при нас директно.

Това опростява процедурата, защото освен всичко останало, е сложно малък самолет да намери пролука в трафика между големите, да кацне, да го обслужат. Доста скъпо бе на големите летища едно обслужване, защото не делят самолетите на големи и малки. Има някакви разлики, но не са големи.

Сега могат да идват директно при нас или ползвайки междинни летища по трасето – такива като нашето за междинни кацания, защото един малък самолет може да измине около 1000 км с едно зареждане.

– Обучавате пилоти на малки самолети – лесно ли е да се лети – законно?

– Обучаваме пилоти за така наречения лиценз NPPL – това е национален приватен пилотски лиценз за любител пилот в категорията до 450 кг. Хубавото при него е, че не е необходима сложната медицина, каквато е при професионалните пилоти и в другите категории. Там има специална комисия, която прави медицински изпит, а не преглед.

В нашата категория, е достатъчно личният лекар да издаде удостоверение, че въпросният човек няма известни заболявания. Нещо подобно на медицинското за любител шофьор. Медицинското свидетелство при нас има валидност две години. Това облекчава, защото не се ходи в София на лекарска комисия. Другото облекчение е, че кандидатите пристигат директно на нашето летище и обучението го извършвам аз или моят колега. Изпита го прави единият от двамата –  този, който не е обучавал. Теоретичната подготовка е 60 астрономически часа, а практическата – 25 летателни часа.

– Кой може да получи такъв документ – бривет (книжка за управление на самолет)?

– Всеки с български документ за самоличност или трайно пребиваващ у нас, който владее български език, има навършени 16 години и завършено средно образование или в момента учи.

На 16 години може да се започне подготовка, а когато се навършат 18 години и се представи документ за завършено средно образование – да се получи лиценза. Приема се, че е възможно две години да отнеме обучението. Тези 25 летателни часа, които имаме да направим, трябва да са в рамките на пет календарни години. Предвид че един летателен час струва от порядъка на 300 лева и не всеки има възможност да ги плати за кратко време.

– Колко струва един малък самолет? Защото само разрешително без самолет не означава нищо.

– Добър самолет в летателна годност може да бъде купен за 30 хиляди евро. Има и по-евтини, но тези, които аз продавам и аз препоръчвам – стартират от тази цена. Всичко останало пак става 30 хиляди, когато го обслужваш допълнително. Нека кажа и това, че зависи от оборудването, защото цената може да стигне и до 300 хиляди евро. Но за средна цена от 30 до 50 хиляди евро може да се купи нормален самолет втора ръка. Един нов самолет струва от порядъка на 80 хиляди евро с минимално оборудване, нужно за летене. Аз съм представител на фабрика в Словения, която прави самолети – толкова струват средно техните машини.

– Има ли бургазлии или хора от региона, които имат свои самолети?

– Има такива, които са с бривети и които имат самолети. Двама са собственици на самолети и двамата са от региона, но не живеят тук. Единият живее в Англия и е лекар, другият живее в Германия и също е здравен работник.

– Особено лятото се рекламират полети, където всеки турист може да се качи, срещу определена сума и да „кара“ самолет… това разрешено ли е?

– Превърнаха авиацията в лунапарк – аз така го наричам. Това е забранено от закона. Законът за гражданско въздухоплаване ясно упоменава какви са начините за превоз на пътници. С любителски пилотски лиценз не е възможно да се превозват пътници, трябва професионален. Все едно да караш автобус с книжка за лека кола. Това правят колегите и е нарушение.

Има международни правила, които казват, че такъв полет може да бъде изпълнен от центрове, където имат лиценз за обучение на пилоти, които притежават собствен самолет. Те имат право да извършват т.нар. „мотивационен полет“ срещу заплащане. Подобни организации у нас се броят на пръсти. Докато много колеги просто притежават лиценз за самолет, рекламират се в разни сайтове и возят хора.

– Това не се ли санкционира?

– За съжаление има закон, има регламент, но очевидно няма кой да контролира изпълнението им, щом сайтовете са пълни с реклами и всеки ден се изпълняват такива полети. Това е една индустрия, която според мен, генерира печалби поне два милиона годишно. Такава е моята сметка – като разгледаме рекламите и преброим колко са тези, които предлагат, ако умножим всяка събота и неделя по минимум пет полета и всичко това по 300 лева на час. Но подчертавам, че единствено НАП могат да кажат дали е така.

Има още една особеност: тези „мотивационни полети“ в никакъв случай не трябва да бъдат основна част от приходите на компанията, която ги  прави. Докато в нашия случай те са основна и единствена част.

Искам чрез „Черноморски фар“ да предупредим всички хора да не се качват при случайни пилоти и на случайни самолети, защото нямат необходимата техническа годност и много често пилотите нямат нужната подготовка да излязат от критична ситуация. При инцидент това, че става наказателно престъплението, не помага на никого.

Хората се подвеждат по това, че се рекламира и никой не го санкционира и решават,че е безопасно и могат да качат детето си. Съветвам ги да не го правят.

Аз лично водя борба срещу тези полети. Имам подкрепата и на Комисията за разследване на авиационни инциденти, защото вече има няколко инцидента. Включително има и загинал пътник на Приморско по време на такъв полет.

Организирах среща, на която присъстваха всички директори от ГД ГВА, но до този момент дори нямам отговор от тази среща. Там присъстваше и представител на Транспортната комисия от НС. Явно няма интерес да се решава този въпрос.

– С две думи: какво се изисква за безопасността на един полет?

– Сертифициран самолет, сертифициран пилот, излитащ и кацащ от и на сертифицирано летище.

– Моля, разкажете най-куриозния случай от практиката си?

– Куриоз е трудно да се каже. По-скоро инцидент на едно летище до село Маноле, Пловдивско. Случка при кацане на колега, който няма право да вози пътник, и каца на летище, което не е лицензирано – поляна. Та при кацането стадо крави нахлуват на пистата. Това за мен не е куриоз, а е сериозна предпоставка за инцидент. Край Маноле се изпълняват точно такива полети, за които говорихме по-горе от местна компания. Ако се надникне в докладите за разследване на авиационни инциденти, ще се види, че има телесна повреда на пътник по време на полет, но санкция няма. Случаят е разследван в една година и разследването завършва с глоба хиляда лева. Произшествието се е случило пак там на същата поляна в Маноле. При кацане на самолета пресича камион и пилотът, за да не се блъсне в него, продължава полета си. Докосва земята и излита. Оказва се, че няма гориво за следващо кацане и прекатурва самолета в съседната нива. Т.е. случаите там имат повторяемост. Докато ние си говорим, сигурно продължава да лети самолет и да вози някой.

– Казвате, че летенето Ви е хоби, а каква е професията Ви?

– Строителен предприемач съм.