Георги РУСИНОВ
Бургазлии ще плащат по-висока такса смет и по-скъпа цена за "Синя зона" от новата година. Това реши Общински съвет – Бургас след двучасов дебат по докладната за повишаване на местните данъци и такси и тази за план-сметката за сметосъбирането и включените към него дейности.
„Възраждане“, СЕК и БСП гласуваха против, от ПП/ДБ се въздържаха, а мнозинството подкрепи предлаганите промени. За такса смет те са завишени с 30%, а синята зона от 1 лев на час става 1.30 лева на час.
Основната теза, която управляващото мнозинство поддържа бе тази, че 14 години и двете цени не са увеличавани. В същото време трябва да се отчете и инфлацията, както и многократното увеличаване на заплати в секторите.
Опозицията основно сметна, че увеличението в такса битови отпадъци не е необходимо, тъй като може дейностите по сметосъбиране и почистване да се изпълнят и с предната план-сметка. Попитаха и какво налага увеличаване на средствата за определени дейности за почистване. От администрацията отговориха, че самите дейности ще се извършват по-често, за да се поддържа едно европейско ниво и визия на града.
От ГЕРБ и КОД/Български възход също подкрепиха изказването на администрацията и необходимостта от увеличаване на такса смет. Макар и опозиция, от ИТН и МИР/Левицата/Граждани за общината също се изказаха в подкрепа исканията за увеличение на цените.
Относно синята зона също се заформи дебат. Там отново опозицията не сметна, че е необходимо това увеличение в услугата, тъй като и досега приходите от платеното паркиране били много повече от разходите.
Управляващото мнозинство и администрацията изтъкнаха, че освен чисто приходната част, основната цел на синята зона е контрол върху паркирането в централна част на Бургас и улеснение на живеещите там да могат да паркират в близост до домовете си. Изтъкнато бе и почти двойното увеличение на местата в платеното паркиране, откакто е стартирало през 2009-а. От тогава не е сменяна и цената на услугата, а сега увеличението е с 30 стотинки, което според някои от съветниците дори няма да има възпиращия ефект, който ще се търси.
Припомнено бе, че се работи и върху изцяло нова концепция за платените зони за паркиране, в която районирането и евентуалното временно спиране на автомобили в централна част може да са новости.
В крайна сметка двете докладни бяха приети с по 36 гласа „за“, 11 „против“ и 4 „въздържали се“.